Annons

Smidig portabel ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Imquelle

Medlem
Hej, vänder mig än en gång till er erfarna på Fotosidan ;)

Sitter och finular lite på smidig portabel ljussättning. Fotar en hel del modeller, både inne och ute och vill smidigt och enkelt kunna få med mig ljus. Däremot har jag tyvärr ingen förmögenhet (inte ens en liten) gömd i min madrass.
Så jag söker nog heliga graal, billig, smidig, portabel ljussättning.

En idé som slog mig är då flera externa blixtar, äger redan en och en tanke om man kompletterade med 2-3 stycken. Men då kom jag till nästa fråga, hur får man alla blixtar att då fyras av samtidigt?

Ljussättning är nytt för mig, iaf när vi kliver utanför en extern blixt + reflexskärm.
Har någon en annan smart lösning på detta så är det också varmt välkommet!

Mina kameror är Nikon D7000 och Nikon D200, den senaste är den som används främst.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det är inget problem att fyra av alla samtidigt. En som är ansluten till kameran och slavtändare till resten. Om du vill kunna styra blixtarnas styrka krävs lite mer. Många blixtar har såna möjligheter.

Men grundproblemet är enkelt. Slav till var och en, och en kopplad till kameran, eller en IR-tändare om du jobbar inomhus och någon av slavarna syns från kameran.
 

fog

Aktiv medlem
Kika på Yongnuo på eBay. Mkt bra prylar till billiga priser. De flesta av deras billiga manuella blixtar har inbyggd radiomottagare. Då räcker det med att sen skaffa en av deras sändare med display så kan du från kameran styra power på varje blixt.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Har nog nämt Yongnuo tre gånger den här veckan här på FS men dom är värda att nämna!
YN560-III eller IV kostar under 500kr, lägg sedan till en YN560-TX för 300kr för att styra allt sammans, du behöver inget mer. YN560-TX behöver du egentligen inte heller då du kan styra YN560-III med IV'an på kameran.
Kolla reviews på Youtube. Har själv två gamla YN560 och dom går fortfarande som klockor, då betalade jag 400kr st.
Kolla eBay.
 

Imquelle

Medlem
Ja, det var ju simpelt löst ;)

Tack så jättemycket för tips! Alltid lika skönt att kunna vända sig hit med de frågor som jag ännu inte lärt mig så mycket om! Får alltid bra och lättförstådda svar :)

Så helt enkelt kan jag köpa tre externa blixtar till (har en redan), sedan en sändare, och därefter såklart stativ och allt eftersom komplettera med diverse andra roliga tillbehör.

Ja, farligt dyrt var det ju inte med Yongnuo, och dem verkar ju vara bra med, både enligt er samt enligt recensioner på ebay :)
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Ja, det var ju simpelt löst ;)

Tack så jättemycket för tips! Alltid lika skönt att kunna vända sig hit med de frågor som jag ännu inte lärt mig så mycket om! Får alltid bra och lättförstådda svar :)

Så helt enkelt kan jag köpa tre externa blixtar till (har en redan), sedan en sändare, och därefter såklart stativ och allt eftersom komplettera med diverse andra roliga tillbehör.

Ja, farligt dyrt var det ju inte med Yongnuo, och dem verkar ju vara bra med, både enligt er samt enligt recensioner på ebay :)
Ja yongnuo levererar grym kvalitet för deras extremt låga priser. Kolla bara på jämförelsevideos på Youtube mellan Yongnuo och Pocketwizzard gällande deras radiosändare.
Ska du ha tillbehör till blixtarna så kan du köpa sådant som ska passa på Canon 580EX då YN560 är exakta kopior av Canon blixt, så alla fästen och ljusmodifieringstillbehör som passar 580EX passar på YN560serien.
 
ANNONS