Annons

Kamera för filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

callejohansson

Avslutat medlemskap
Hej allihop,

Jag söker råd om vilken Canon-kamera ni tycker är mest prisvärd för filmning?

Syftet med kameran är att filma nattklubb/low-light och kommer endast användas till detta (har en 6D jag fotar med).

Har läst en hel del positivt om Canon 80D och Canon 70D men då jag är helt novis inom just filmande så är jag osäker.

Tack på förhand!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej allihop,

Jag söker råd om vilken Canon-kamera ni tycker är mest prisvärd för filmning?

Syftet med kameran är att filma nattklubb/low-light och kommer endast användas till detta (har en 6D jag fotar med).

Har läst en hel del positivt om Canon 80D och Canon 70D men då jag är helt novis inom just filmande så är jag osäker.

Tack på förhand!
Canon 80 D skall nog vara dit val. Om du skall ha Canon.
Fast går du utanför Canon så verkar det finnas mycket bättre alternativ till lägre pris.
Canon snöper sina kameror för att sälja sina filmvarianter. En mycket dum och kortsiktig strategi tycker jag som marknadsförare.
Jag filmar som sagt inte men läser kameranyheterna. Det finns nog bättre alternativ som skulle passa dig bättre än 80D och till lägre pris.
 

callejohansson

Avslutat medlemskap
Canon 80 D skall nog vara dit val. Om du skall ha Canon.
Fast går du utanför Canon så verkar det finnas mycket bättre alternativ till lägre pris.
Canon snöper sina kameror för att sälja sina filmvarianter. En mycket dum och kortsiktig strategi tycker jag som marknadsförare.
Jag filmar som sagt inte men läser kameranyheterna. Det finns nog bättre alternativ som skulle passa dig bättre än 80D och till lägre pris.
Tack för ditt svar!

Problemet är att samtliga utav mina objektiv är utav Canon. Har du några bra exempel på prisvärda kameror som inte är Canon som jag kan kika på?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!

Problemet är att samtliga utav mina objektiv är utav Canon. Har du några bra exempel på prisvärda kameror som inte är Canon som jag kan kika på?
Nej det har jag faktiskt inte. Jag har också Canon men filmar som sagt inte.
Fast jag läser ju vad som händer kring kameror och filmning. Det runt film skummar jag väl mest.

Vad jag förstår är 80D inte så tokig. Fast även Fui X-T2 lär vara bättre vad gäller på det området.
Sedan finns det andra som nog är ändå bättre på just filmning.
Så kika runt. De flesta som idag gör det du funderar på verkar inte välja Canon.
Det kommer säkert snart in någon i den här tråden som kan mycket mer än jag gör och kan ge dig råd.
 

hne

Aktiv medlem
Vad gäller film är de största förändringarna mellan 70D och 80D i mina ögon att den senare har hörlursutgång, är kompatibel med power zoom-tillbehöret, går att filma med över wifi samt klarar 1080p60 (istf "bara" 1080p25 och 30).

Jag har en 70D. Den är skitkul är filma med. Face tracking är helt magiskt med stor bländare. Sigma 18-35/1.8 är en rolig passande glugg för filmande. Fast på nattklubb vill du väl filma på frihand så då behöver du nog bildstabilisering.
 

callejohansson

Avslutat medlemskap
Vad gäller film är de största förändringarna mellan 70D och 80D i mina ögon att den senare har hörlursutgång, är kompatibel med power zoom-tillbehöret, går att filma med över wifi samt klarar 1080p60 (istf "bara" 1080p25 och 30).

Jag har en 70D. Den är skitkul är filma med. Face tracking är helt magiskt med stor bländare. Sigma 18-35/1.8 är en rolig passande glugg för filmande. Fast på nattklubb vill du väl filma på frihand så då behöver du nog bildstabilisering.
Jag känner att det främst lutar åt 80D pga 1080p60. Kommer filma nattklubb, men även festivaler. Det stämmer att det mesta kommer att filmas på frihand. Vet du något annat vidvinkel-objektiv med bildstabilisering som funkar bra för film?

Jag har för mig att jag läste att 70D har en funktion där man kan markera en människa så trackar kameran denna personen och håller denne i fokus även vid rörelse. Stämmer detta? Och isåfall, har 80D också denna funktion?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är just fokuseringen i LiveView som är grejen med 70D/80D. Canons Dual-Pixel-AF och pekskärm är så förbaskat enkelt att få bra resultat med.

Ser man till specarna så är ju t.ex. en Sony A6300 på papperet helt överlägsen när det gäller videofeatures, men det är ju en mardröm att försöka autofokusera i praktiken med. En 80D kan du hålla upp över huvudet på en konsert, peka för att fokusera och det bara fungerar. Utan pekskärm är det rena stenåldern och du är i princip hänvisad till att fokusera manuellt.

Kör du redan Canon och inte behöver 4K så borde 80D vara ett självklart val.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Canon, 1920x1080 och filmning skulle jag valt 5DIII och filmat i råformat via Magic Lantern, om man nu känner att man vill nörda ned sig i det.
För AF och Canon skulle jag valt 80D.
För 4K skulle jag valt vilket annat märke som helst.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon snöper sina kameror för att sälja sina filmvarianter.
Det stämmer nog inte riktigt för kamerorna i EOS XXD-klassen. Alternativet för den som vill ha en kamera i den prisklassen, men tycker att det saknas en del finesser för video, är knappast en Cinema-EOS.

(F.ö. så trodde jag när jag läste rubriken till den här tråden att det handlade om köpråd för en kamera som laddas med film. Jag blev lite snopen när jag klickade på länken. Ämnet kanske borde ändras till "Kamera för video"?)
 

llge

Aktiv medlem
Är du ute efter bästa kvalite i dåligt ljus är Sony A7 S ll det bästa som är tillgängligt just nu. kan du leva utan stabilisering i kameran så finns första generationen A7 S för mycket lägre pris. Just denna kamera är mer eller mindre framtagen för just filmning så det finns massa andra speciella funktioner som du inte hittar hos Canon. Finns adapters så Canon objektiv borde funka OK. Men ska man köra adapter så kanske den senare generationen med inbyggd stabilisering i huset är att föredra, vet inte om adapter funkar fullt ut för stabiliseringen med Canon objektiv vid filmning.
Visst är 80D:s fokus fantastisk men är begränsad till mycket liten del av centrum i sökaren så det är långt från skottsäkert och kan naturligtvis tappa fokus. Oftast brukar manuell fokusering va det enda som funkar vid filmning för att ha full kontroll.
Filmning är annars betydligt mer komplicerat än att ta stillbilder om man vill uppnå bra kvalite, så utforska å testa så mycket du kan innan du handlar.
Kolla youtube finns hur mycke som helst att kolla på och jämföra.

Men som sagt ska du bara filma med den så borde du nog kolla på en bra videokamera där allt redan är anpassat för filmning, kolla då på nån med lite större sensor än vanliga consumer kameror.
lg
 

llge

Aktiv medlem
Kanske kan detta va ett alternative om det räcker med full HD, verkar dock som det ska kunna gå att uppgradera till 4K. 1 tums sensor

Sony PXW-X70

lg
 

rronnbac

Aktiv medlem
Är du ute efter bästa kvalite i dåligt ljus är Sony A7 S ll det bästa som är tillgängligt just nu. kan du leva utan stabilisering i kameran så finns första generationen A7 S för mycket lägre pris. Just denna kamera är mer eller mindre framtagen för just filmning så det finns massa andra speciella funktioner som du inte hittar hos Canon. Finns adapters så Canon objektiv borde funka OK. Men ska man köra adapter så kanske den senare generationen med inbyggd stabilisering i huset är att föredra, vet inte om adapter funkar fullt ut för stabiliseringen med Canon objektiv vid filmning.
Visst är 80D:s fokus fantastisk men är begränsad till mycket liten del av centrum i sökaren så det är långt från skottsäkert och kan naturligtvis tappa fokus. Oftast brukar manuell fokusering va det enda som funkar vid filmning för att ha full kontroll.
Filmning är annars betydligt mer komplicerat än att ta stillbilder om man vill uppnå bra kvalite, så utforska å testa så mycket du kan innan du handlar.
Kolla youtube finns hur mycke som helst att kolla på och jämföra.

Men som sagt ska du bara filma med den så borde du nog kolla på en bra videokamera där allt redan är anpassat för filmning, kolla då på nån med lite större sensor än vanliga consumer kameror.
lg
Nja, inte för att på något vis invända mot resten av ditt inlägg, men det stämmer inte att fokussystemet i 80d är begränsat bara till centrum. Vid stillbildsfilmer fotografering täcker af-punkterna ungefär halva ytan, men i LiveView, vilket ju ör det intressanta för filmningen så täcker det större delen, som tydligt framgår i länken nedanför. Det betyder naturligtvis inte att AF alltid funkar, men det funkar i jäkligt mycket högre grad än än på t.ex. A7 s, där man i princip MÅSTE fokusera manuellt hela tiden.

Det är naturligtvis bara en aspekt på kameraval, men om jag skulle välja för egen del, med min mycket begränsade förmåga inom filmning då skulle fungerande af med pekskärm väga otroligt tungt, medan för många andra är det säkert inte lika viktigt. Så det beror på vad TS vill

https://youtu.be/a0PUhP_V0qQ
 

callejohansson

Avslutat medlemskap
Tack för samtliga svar och råd.

Det kommer med största sannolikhet bli en Canon EOS 80D.

Om jag nu skulle bestämma mig för att investera i ytterligare objektiv endast för video, har någon koll på bra objektiv för just video i low light?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej allihop,

Jag söker råd om vilken Canon-kamera ni tycker är mest prisvärd för filmning?

Syftet med kameran är att filma nattklubb/low-light och kommer endast användas till detta (har en 6D jag fotar med).

Har läst en hel del positivt om Canon 80D och Canon 70D men då jag är helt novis inom just filmande så är jag osäker.

Tack på förhand!
Köp en dedikerad filmkamera!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Riktigt bra? Nej Canon ger video av låg kvalité. GH4 eller A7S är ett mycket bättre val med adapter
Du läste tydligen vare sig TS fråga, om vilken Canon-kamera som var bäst, eller det inlägg du svarade på, som sa att canon var bra tack vare dual pixel autofokus.

Bild-/videokvalitet är bara en aspekt vid val av kamera.
 
ANNONS