Annons

Fota geting macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lära mig hur man får en hel insekt skarp när man fotar macro. Jag fotade en död geting på fönsterbänken med blixt och fick huvudet skarpt men vill ha hela getingen skarp.
Har läst om något som kallas "stacking" eller liknande.
Hur fungerar det? Ska jag fota ett X antal bilder fast ändra fokusen manuellt innan varje ny bild?
Lägger jag sen in alla i Lightroom och gör hur?
Vore tacksam för hjälp :)

Utrustning sony a7ii, fe 50mm 2.8 macro, blixt och stativ.
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Du kan göra så, eller om du har kameran i handen, kör på manuell fokus. Rucka kameran fram och tillbaka och spraya på med bilder så du får fokus på varje bild på olika ställen.
 

PMD

Aktiv medlem
Så liten bländare som möjligt. Strunta i att diffraktionen påverkar bilden på små bländare.

Om inte det räcker så är det "focus stacking" som gäller.
 

zosma

Aktiv medlem
Du kan göra så, eller om du har kameran i handen, kör på manuell fokus. Rucka kameran fram och tillbaka och spraya på med bilder så du får fokus på varje bild på olika ställen.
Nu försöker jag en del på makro också. Inte testat stacking än. Men om man sprejar på med bilder på frihand, hur bra fungerar det att sätta ihop dom, antagligen rör sig ju kameran lite åt alla håll?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ska man stacka så måste kameran vara på stativ annars klarar inte stackprogrammen av att lägga in de rätt.

Fotografereingen kan antingen göras manuellt att antingen flytta kameran i en släde framåt eller att flytta fokus framåt. Det finns också program som gör detta, man sätter enbart in startplats o hur många bilder man vill ha.

För stackning finns det också program som gör, det är i princip omöjligt att stacka in 10-50 bilder manuellt
 

Erik X

Aktiv medlem
Nu försöker jag en del på makro också. Inte testat stacking än. Men om man sprejar på med bilder på frihand, hur bra fungerar det att sätta ihop dom, antagligen rör sig ju kameran lite åt alla håll?
Jag kan bara tala för Zerene Stacker, det justerar in positionen för varje bild automatiskt genom att förskjuta x,y, rotation och förstoringsgrad. Så teoretiskt sett ska det vara tillåtet att vingla lite med kameran. I praktiken är det inte lika enkelt; om man flyttar kameran det minsta i sidled då man fotar motiv som sträcker sig lite längre på djupet så får man en perspektivförändring. Och den får stackingen att löpa amok.. Budskap: Det går att fota på fri hand men man måste hålla kameran så stadigt som möjligt. Håll andan under hela sekvensen, ta gärna stöd mot något fast föremål :) Använd ganska liten bländare (f/13..f/18) så behövs inte lika många bilder till stacken, större chans att lyckas. Diffraktion brukar ställa till synbart trubbel först vid f/20
Zerene rekommenderar att man i första hand justerar fokus i stället för att flytta kameran, det ger lite olika perspektivförändring. Det påverkar hur t.ex. hårstrån på en insekts huvud skymmer detaljerna som ligger bakom. Jag har lytt deras råd så min släde står här oanvänd :p
/erik
 
Senast ändrad:

"klick"

Aktiv medlem
Kolla in John Hallméns blog. Finns en hel del nyttigt där. Han fokustackar i fältet men det kräver en viss teknik (och utrustning oftast). Hittar dock inte sidan där han skriver hur han gör exakt.

http://makrofokus.se/
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag skulle bara vilja understryka två punkter som är viktiga ifall man vill undvika mentalt sammanbrott vid makrostackning.

1) Avstå från handhållna tagningar.

2) Avstå från att försöka fota levande insekter.

:)
 

zosma

Aktiv medlem
Jag skulle bara vilja understryka två punkter som är viktiga ifall man vill undvika mentalt sammanbrott vid makrostackning.

1) Avstå från handhållna tagningar.

2) Avstå från att försöka fota levande insekter.

:)
Vad gäller punkt två, så det är det enda intressanta. Är inte intresserad att fota döda djur eller människor, om det inte finns en väldigt bra skäl till det. Därför är jag också lite tveksam om stackning är så mycket för mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad gäller punkt två, så det är det enda intressanta. Är inte intresserad att fota döda djur eller människor, om det inte finns en väldigt bra skäl till det. Därför är jag också lite tveksam om stackning är så mycket för mig.
Om du vill fotografera levande insekter och få mer än extremt minimalt skärpedjup så måste du blända ner så mycket som går och använda blixt(ar). Du kommer ändå inte att få hela insekten skarp.

Det går även att kyla ner insekter så att de blir långsammare. När de åter blir varma så rör de sig raskt igen.
 

zosma

Aktiv medlem
Om du vill fotografera levande insekter och få mer än extremt minimalt skärpedjup så måste du blända ner så mycket som går och använda blixt(ar). Du kommer ändå inte att få hela insekten skarp.

Det går även att kyla ner insekter så att de blir långsammare. När de åter blir varma så rör de sig raskt igen.
Jo, jag bländar ner mycket. Brukar ha bländare runt 22. Vill inte döda någon bara för en bild. Så viktigt kan inte bilden vara.
 

PMD

Aktiv medlem
Att kyla ner en insekt dödar den inte.

Ett annat alternativ är att leta reda på en redan död insekt om man vill prova lite fokusstackning. Insekter dör ju hela tiden av många olika orsaker så det brukar inte vara svårt att hitta en som redan är död.
 

zosma

Aktiv medlem
Att kyla ner en insekt dödar den inte.

Ett annat alternativ är att leta reda på en redan död insekt om man vill prova lite fokusstackning. Insekter dör ju hela tiden av många olika orsaker så det brukar inte vara svårt att hitta en som redan är död.
Jo, så är det. En dag när jag var ute med min makro, så såg jag en död insekt, humla, petade lite på den men en pinne, den hade stort hål på andra sidan, upp äten kanske, så avstod från att ta bild på den.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det är inte helt ovanligt att man hittar humlor som sover middag i en blomma eller på ett blad, då kan man passa på att ta en stack :p
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374075/3478332.htm
Och ibland sitter fjärilar tillräckligt stilla för att man ska hinna stacka..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/313411/3485589.htm
Trollsländor kan posera riktigt snällt!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374075/3493384.htm
Typiskt för sländorna är att de sakta släpper ner vingarna så man får redigera manuellt och låta bli vingarna, trådmönstret passar inte ihop när vingen har rört sig!

/erik
 
Senast ändrad:
ANNONS