Annons

Snabba objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

BMWkenta

Ny medlem
Man kan ibland läsa att någon skriver att objektiv är snabba, när dom menar ljusstarka. Låter inte klokt i mina öron! Jag tänker i första hand på snabb autofokus och/eller snabbt och smidigt handhavande när jag läser ordet snabbt om ett objektiv, inte dess ljusstyrka.
 

CLPhoto

Avslutat medlemskap
Hög ljusstyrka innebär samtidigt möjlighet till "snabbare" tider.

Men håller väl med dig en smula, för likväl skulle man ju kunna efterfråga ett SUDDIGT objektiv då en större ljusöppning också bjuder på kraftigare oskärpa framför och bakom motivet eller var man nu lagt skärpan.
 

azus

Aktiv medlem
Antar att uttrycket kommer från en svunnen tid, innan autofokus och sofistikerade kameror.
Snarare borde man använda uttrycket Fat-glass för ljusstarka objektiv, då vikten ökar markant jämfört med mindre ljusstarka varianter.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Skulle gissa att ordvalet är en direktöversättning från engelskans fast lens som i sin tur är en förkortning av 'fast aperture lens'.

Jag kan dock inte påstå att jag ser det i svenska sammahang särskilt ofta.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det stämmer att snabba objektiv är ett gammalt uttryck som lever kvar. Jag känner igen begreppet sedan 70-talet, då jag som tonåring började intressera mig för fotografi.
 

PMD

Aktiv medlem
Skulle gissa att ordvalet är en direktöversättning från engelskans fast lens som i sin tur är en förkortning av 'fast aperture lens'.

Jag kan dock inte påstå att jag ser det i svenska sammahang särskilt ofta.
Ja, på engelska säger man ju "shutter speed" (medan man på svenska säger "slutartid), så det är rätt troligt att begreppet "fast lens" hänför sig till att den gör det möjligt att fånga snabba förlopp.
 
ANNONS