Annons

Lightroom till instagram

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Kan någon förklara hur ni gör när ni redigerar bilderna i Lightroom för att sedan ladda upp på instagram?
Mina bilder blir inte alls så fina på instagram som dom blir i datorn efter redigeringen , dom blir gryniga / suddiga.

Jag kan heller inte ladda upp en hel bild som jag tagit, bara en "del" av bilden, antingen vertikal eller horisontell.

Jag har en bild på en fiskgjuse (som man kan se på min profil) där fiskgjusen är väldigt stor i bilden från vingspetts till vingspetts. Hur ska jag göra för att få med hela fågeln i fin bildkvalité till instagram?

Jag använder beskärningsverktyget och gör bilden till 4 x 5 / 8 x 10, trycker på tagenten X där jag väljer en stående eller liggande bild.
Vid exporteringen väljer jag en anpassad storlek på bilden. Jag väljer Lång kant, 1080p, 240 upplösning och kvalitén 100.

Mvh Fredrik :)
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Hej

Kan någon förklara hur ni gör när ni redigerar bilderna i Lightroom för att sedan ladda upp på instagram?
Mina bilder blir inte alls så fina på instagram som dom blir i datorn efter redigeringen , dom blir gryniga / suddiga.

Jag kan heller inte ladda upp en hel bild som jag tagit, bara en "del" av bilden, antingen vertikal eller horisontell.

Jag har en bild på en fiskgjuse (som man kan se på min profil) där fiskgjusen är väldigt stor i bilden från vingspetts till vingspetts. Hur ska jag göra för att få med hela fågeln i fin bildkvalité till instagram?

Jag använder beskärningsverktyget och gör bilden till 4 x 5 / 8 x 10, trycker på tagenten X där jag väljer en stående eller liggande bild.
Vid exporteringen väljer jag en anpassad storlek på bilden. Jag väljer Lång kant, 1080p, 240 upplösning och kvalitén 100.

Mvh Fredrik :)

Är själv osäker på hur du får bästa möjliga kvalite. För att få med hela bilden kan jag rekommendera appen whitagram. Använder den ofta för att frame-a bilderna. Tycker det blir kanon!
 

Johan.76

Aktiv medlem
Hej

Kan någon förklara hur ni gör när ni redigerar bilderna i Lightroom för att sedan ladda upp på instagram?
Mina bilder blir inte alls så fina på instagram som dom blir i datorn efter redigeringen , dom blir gryniga / suddiga.

Jag kan heller inte ladda upp en hel bild som jag tagit, bara en "del" av bilden, antingen vertikal eller horisontell.

Jag har en bild på en fiskgjuse (som man kan se på min profil) där fiskgjusen är väldigt stor i bilden från vingspetts till vingspetts. Hur ska jag göra för att få med hela fågeln i fin bildkvalité till instagram?

Jag använder beskärningsverktyget och gör bilden till 4 x 5 / 8 x 10, trycker på tagenten X där jag väljer en stående eller liggande bild.
Vid exporteringen väljer jag en anpassad storlek på bilden. Jag väljer Lång kant, 1080p, 240 upplösning och kvalitén 100.

Mvh Fredrik :)
https://www.lrinstagram.com

Detta använder jag.
 

Kalli

Aktiv medlem
Kvalitet 100 känns onödigt, men Instagrams max-upplösning är 2160px. Då bilden kommer att bli anpassad till olika upplösningar när den visas brukar jag ladda upp bilder med 2160px långsida. Däremot brukar jag köra med "kvalitet" på kanske 85 om jag kommer ihåg rätt.

Om det är någonting jag har märkt med mina bilder på Instagram är det att ibland känns som att jag behöver ha dem ljusare där än på andra ställen jag laddar upp dem.
 
Jag använder beskärningsverktyget och gör bilden till 4 x 5 / 8 x 10, trycker på tagenten X där jag väljer en stående eller liggande bild.
Vid exporteringen väljer jag en anpassad storlek på bilden. Jag väljer Lång kant, 1080p, 240 upplösning och kvalitén 100.

Mvh Fredrik :)
PPI används endast när man skapar filer för utskrift så det kan du strunta i. Det är storleken i pixlar som har betydelse. 1080 pixlar rekommenderas av Instagram. Här kan du läsa mer: https://help.instagram.com/1631821640426723

Däremot gör du helt rätt som laddar upp JPG i högsta kvalitet. Det finns ingen anledning att inte göra det.

Även jag använder den Instagram-plugin som du fick tips om tidigare i tråden.



www.bilderavmig.se
 
Jag gör klar bilden i Lightroom, exporterar i formatet 1080 och sedan lägger jag den bilden i en mapp i Lightroom som sedan synkar med Lightroom Mobile.

Från Lightroom Mobile väljer jag bilden, trycker på dela ikonen, väljer öppna i, och sedan väljer jag Instagram appen.

I Instagram appen väljer jag liggande eller stående beroende på hur jag tidigare bestämt hur bilden ska vara.

Efter att ha provat många olika sätt har jag funnit att detta flödet passar mig bäst.

Mvh CJ
 
Jag gör klar bilden i Lightroom, exporterar i formatet 1080 och sedan lägger jag den bilden i en mapp i Lightroom som sedan synkar med Lightroom Mobile.

Från Lightroom Mobile väljer jag bilden, trycker på dela ikonen, väljer öppna i, och sedan väljer jag Instagram appen.

I Instagram appen väljer jag liggande eller stående beroende på hur jag tidigare bestämt hur bilden ska vara.

Efter att ha provat många olika sätt har jag funnit att detta flödet passar mig bäst.

Mvh CJ
Då rekommenderar jag verkligen att du använder den kostnadsfria plugin som det skrivits om tidigare. Då slipper du alla de steg du nu går för att få ut bilden på Instagram. Eftersom du ändå sitter vid datorn blir det en omväg att gå via mobiltelefonen.
 

Visom

Aktiv medlem
Använder också samma plugin. Väldigt smidigt, det enda jag saknar är möjligheten att lägga upp multipa bilder (i samma inlägg).
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Sparkar igång denna tråd.

Jag har alltid stört mig på att sidor som Facebook och Instagram fullkomligt dödar ens bilder, men samtidigt något ”man får ta”.

Nu har jag dock stött på problem. Exporterar från LR enligt ”som man ska göra” med rätt storlek etc etc. För sedan över via mail. Halvbökigt, men kvaliten håller sig även på telefonen. Och i appen. Tills man trycker på dela.

Allt rasar. Men, problemet är främst när man väljer flera bilder som ”bildspel”. Lägger jag bilderna en och en som varsitt inlägg = bra kvalite. Men lägger jag dem 2-3 st i ”samma”, då är kvaliten helt plötsligt något annat. Hur kan det komma sig? Är så klart och givetvis bilder med samma storlek och utformning.

Hjälp!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag gör klar bilden i Lightroom, exporterar i formatet 1080 och sedan lägger jag den bilden i en mapp i Lightroom som sedan synkar med Lightroom Mobile.

Från Lightroom Mobile väljer jag bilden, trycker på dela ikonen, väljer öppna i, och sedan väljer jag Instagram appen.

I Instagram appen väljer jag liggande eller stående beroende på hur jag tidigare bestämt hur bilden ska vara.

Efter att ha provat många olika sätt har jag funnit att detta flödet passar mig bäst.

Mvh CJ
En kort fråga, din hemsida ser fin ut. Men bilderna på Instagram räknar du 1080px i bredd? Tycker bilderna ser så små i formatet?

Tack på förhand
 
ANNONS