Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde - från kameran till bildbehandlingen

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Hej! Det var ett tag sedan som jag hade rutin när jag fotade och redigerade. Det kan ha hänt en del under dessa år så jag tänkte fråga er om ert arbetsflöde. Hur ser det ut?

När jag har tagit bilder för jag in kamerans minneskort i en läsare till datorn. Jag använder Adobe Bridge för att ladda ned dem. Därefter väljer jag ut de som jag vill redigera och öppnar de i Camera Raw och därefter till Photoshop.

Jag är nyfiken på Lightroom och har tillgång till det men dessvärre ingen erfarenhet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej! Det var ett tag sedan som jag hade rutin när jag fotade och redigerade. Det kan ha hänt en del under dessa år så jag tänkte fråga er om ert arbetsflöde. Hur ser det ut?

När jag har tagit bilder för jag in kamerans minneskort i en läsare till datorn. Jag använder Adobe Bridge för att ladda ned dem. Därefter väljer jag ut de som jag vill redigera och öppnar de i Camera Raw och därefter till Photoshop.

Jag är nyfiken på Lightroom och har tillgång till det men dessvärre ingen erfarenhet.
Jag kan inte tänka mig att det är mer komplicerat med Lr. Det går ju att importera direkt från kamera/minneskort. För egen del kopierar jag bilderna från minneskort i Windows filhanterare först eftersom jag inte behöver mapp per datum som Lr kan skapa (utan har månadsmappar). Sedan importerar jag till Lr från månadsmappen och allt hamnar där jag vill ha det i Lr.
Gallringen går sedan smidigt i Lr, med påföljande klassificering och därefter redigering av intressanta bilder.
 

Konke

Aktiv medlem
Jag kan inte tänka mig att det är mer komplicerat med Lr. Det går ju att importera direkt från kamera/minneskort. För egen del kopierar jag bilderna från minneskort i Windows filhanterare först eftersom jag inte behöver mapp per datum som Lr kan skapa (utan har månadsmappar). Sedan importerar jag till Lr från månadsmappen och allt hamnar där jag vill ha det i Lr.
Gallringen går sedan smidigt i Lr, med påföljande klassificering och därefter redigering av intressanta bilder.
Redigerar du dem direkt i LR eller PS?

Jag testade LR för länge sedan och fick inte riktigt till det med filerna och mapparna. Jag har för mig att allt blev dubletter till slut.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns nog lika många arbetsflöden som det finns fotografer.

Så här gör jag:

1. Jag flyttar katalogen från minneskortet via en kortläsare till en katalogstruktur jag har på en extern hårddisk och byter namn. Fördelen med en extern HD är att jag kan flytta sömlöst mellan olika datorer

2. Importerar till Lightroom

3. Väljer F för fullskärm och stegar mig igenom bilderna och gör ett urval med Shift-X eller Shift-P (pick)

4. Redigering av alla "picks". Oftast gör jag en snabb redigering i Lightroom och sedan fortsätter jag i Photoshop

Den externa hårddisken backar jag upp till molnet med Backblaze och till en annan hårddisk
 

Ventures

Aktiv medlem
Redigerar du dem direkt i LR eller PS?

Jag testade LR för länge sedan och fick inte riktigt till det med filerna och mapparna. Jag har för mig att allt blev dubletter till slut.
Jag redigerar till 99% i Lr. Vid behov kan Ps öppnas från Lr.
Originalfilen ligger orörd om man vill och det går att göra virtuella kopior med olika redigeringar i Lr från samma original. På disken har man fortfarande bara en fil.

Man får tänka till innan man har för många bilder vilken mappstruktur som passar bäst. Eftersom sökning i Lr går att göra på i stort sett allt i exif-datan räcker det att se till att filnamnen inte krockar i en och samma mapp. Vanligen går kamerans räkneverk till 9999 innan det börjar om.
Exporterade bilder lägger jag på ett annat ställe så de aldrig kan hamna i Lr igen. Med lämplig systematik undviker man dubbletter.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
1) Stoppa minneskort i läsaren.
2) Öppna LR, klicka på import och välj mappnamn (20190403 Event)
3) Bläddra med piltangenter och tryck [shift] + [x] för att "avvisa" bild
4) Redigera bilder som ska användas
5) Markera bilderna och välj export med förbestämda inställningar

Har man många bilder som tagits i samma miljö så kan man fixa vitbalans och grundinställningar på den första bilden och sedan automatiskt föra över dessa till alla övriga bilder. Så slipper man göra grundjusteringen på varje bild vid urvalet.

Vill jag göra något som kräver omfattande bildbehandling (sällsynt) så öppnar jag upp den i Photoshop direkt från LR. Idag har LR blivit så välutvecklat att man kan göra en stor del av arbetet där om det inte är mer avancerade saker såsom att bygga ihop flera bilder till en.

På senare tid så har jag väl ångrat lite att jag inte utnyttjat betygsystemet. Vore smidigt att hitta mina favoriter utan att gå igenom alla bilder jag tagit. Svårt bara då min uppfattning av många bilder förändrats med tiden.

Kör följande mappstruktur:

Bilder
- 2019
- - 20190403 Namn på event

Fördelen med en vettig mappstruktur är att även om LR skulle försvinna i morgon så har jag full ordning på alla mina bilder.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bara jag?

Är det bara jag som märker upp vilka bilder jag vill föra över till datorn? Jag granskar dem alltid direkt i kortläsaren först och märker upp de jag sedan för över. Det blir ju sjukt stora datamängder som förs över och sedan raderas annars. (/beror förstås på hur mycket man sparar).

PS använder inte LR
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Är det bara jag som märker upp vilka bilder jag vill föra över till datorn? Jag granskar dem alltid direkt i kortläsaren först och märker upp de jag sedan för över. Det blir ju sjukt stora datamängder som förs över och sedan raderas annars.
Ser inget problem i datamängderna.

Heise Magazine körde tester på SSD från olika märken. Billiga från Crucial klarade 187 - 280 TB. En av Sandisks diskar klarade 9,1 PB (!) innan den blev oanvändbar. Ur mitt perspektiv så har jag växt ur hårddiskarna långt innan det blir ett problem.

Visst var det drygt när jag använde en budgetlaptop och previews skulle genereras under tidspress men det var ju inte datamängden som var problemet. Jag är sällan låst till min laptop och blir det så att mitt fotouppdrag utomlands går i lås så kommer jag köpa en laptop som klarar uppgiften.
 

Third eye

Aktiv medlem
Gillar och föredrar manuell hantering och kontroll så jag använder inga importprogram mellan kort och dator utan sorterar och flyttar i utforskaren. Sorterar i mappar och ger dem datum och kort beskrivning och tar in dem i lr efter det.

En del flyttar jag direkt till nasen och kör en del lr-kataloger direkt från den (skapade lokalt och sedan flyttade) på senare tid, inte lika snabbt som intern ssd men jag har tillräkligt bra fart på det trådlösa så redigeringen fungerar problemfritt.

Använder flera kataloger för olika ändamål. Använder heller inga molntjänster att förvara bilder i och heller inte Adobes moln.

Dock får jag ofta höra att jag gör fel :)
 

Konke

Aktiv medlem
Jag blir mer och mer nyfiken på att testa LR. Gur funkar det om jag redan har en existerande mappatruktur? Importeras bilderna till LR som en sorts sökväg eller skapas det dubletter?

Det låter som att LR kan spara en del tid vid större jobb. Fördelen med att importera mina bilder via Bridge är att jag kan märka alla bilder med min data (upphovsrätt, hemsida mm). Det kanske också går i LR.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag blir mer och mer nyfiken på att testa LR. Gur funkar det om jag redan har en existerande mappatruktur? Importeras bilderna till LR som en sorts sökväg eller skapas det dubletter?

Det låter som att LR kan spara en del tid vid större jobb. Fördelen med att importera mina bilder via Bridge är att jag kan märka alla bilder med min data (upphovsrätt, hemsida mm). Det kanske också går i LR.
Det går att märka bilderna automatiskt med mycket vid import. Om du har en mappstruktur på disken så får du samma i Lr. Och det skapas inga kopior/dubletter om du inte vill ha det så utan strukturen i Lr är bara sökvägen till bilderna.
 
ANNONS