Annons

Ocean Models? Hur seriösa är de?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoJoe

Aktiv medlem
jimh skrev:
Om jag vore modell skulle jag i alla fall dra mig för att synas i ett så där taffligt sammanhang, med bilder på modeller med röda ögon och slagskuggor.
Har du kikat på MIKAs hemsida på sistone? Deras modeller får skaffa sina portfoliobilder på egen hand. Det enda som MIKAs gör är att ta enkla polaroidbilder på deras kontor mot en vit vägg. Hur snyggt är det på en skala?

Jag plåtade en av deras modeller för en tid sedan för att hon skulle få hyfsade portfoliobilder. Fotografen hon kontaktade innan mig skulle ha 6000kr för samma jobb. Hutlöst!

Sen ska det inte kosta att vara modell eller att jobba för den delen. Agenturen tar en viss procent, men ingen avgift! Verkar skumt!
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Freddie skrev:
För att en agentur inte är välkänd eller har skaffat fram så många jobb skall dom väl inte betraktas som oseriösa?
Det är klart att det inte är så. Alla måste starta från någonstans och ofta är det botten. Men då ser jag det som extra viktigt att man som okänd agentur utan några egentliga kontakter eller förmedlade jobb sköter sina kort rätt.

Att bara tro att man kan slänga upp en sajt, ta betalt för att modeller anmäla sig och hoppas att man kan erbjuda dem jobb är naivt. Om man kallt räknar med att få massa inkomster från detta utan att ha en plan för hur man ska förmedla jobb är det bondfångeri som drar nytta av många unga människors drömmande hopp om en karriär som modell.

Jag önskar att de som startar en modellagentur har större och mer ädla planer än att skinna mindre vetandes på pengar, men med tanke på alla bluffakturor, telefonbedrägerier och annat som folk försöker sig på för att lura andra så tycker jag det här verkar vara en ypperlig branch för folk med mindre nogrannt samvete. Kan bara hoppas att jag har fel.
 

Freddie

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Det är klart att det inte är så. Alla måste starta från någonstans och ofta är det botten. Men då ser jag det som extra viktigt att man som okänd agentur utan några egentliga kontakter eller förmedlade jobb sköter sina kort rätt.

Att bara tro att man kan slänga upp en sajt, ta betalt för att modeller anmäla sig och hoppas att man kan erbjuda dem jobb är naivt. Om man kallt räknar med att få massa inkomster från detta utan att ha en plan för hur man ska förmedla jobb är det bondfångeri som drar nytta av många unga människors drömmande hopp om en karriär som modell.

Jag önskar att de som startar en modellagentur har större och mer ädla planer än att skinna mindre vetandes på pengar, men med tanke på alla bluffakturor, telefonbedrägerier och annat som folk försöker sig på för att lura andra så tycker jag det här verkar vara en ypperlig branch för folk med mindre nogrannt samvete. Kan bara hoppas att jag har fel.
Det finns många naiva företagare där ute...så dom är nog inte ensamma. Men naivt är inte lika med oseriöst. Det är det jag försökte säga. Jag tycker man ska vara försiktig med att kalla personer/företag för oseriösa och för att man inte delar deras uppfattning om hur man bedriver ett företag. Jag har som sagt bara informationen från det som skrivits här...

Att bedriva en castingportal där medlemmar får betala för att synas är ju inte direkt nytt (www.onemodelplace.com) och jag tror absolut vi kommer få se mer av den varan framöver. Ingen säger ju att den form av agenturverksamhet vi ser idag är den seriösa och korrekta stilen att bedriva denna typ av verksamhet.

Däremot ska överlag vara misstänksam mot alla modellagenturer - min erfarenheter av Svenska agenturer är bara god men dom historier man får höra från modeller som ligger hos agenturer i Milano eller Paris får en ibland att blekna.

Någon som kikat på ett skivkontrakt på sistone? Om vi nu ska prata om bondfångeri...


Edit:
*skratt* Sorry...jag råkade först skriva www.onemodelsplace.com - och dom är nog ingen seriös castingportal.
 
Senast ändrad:

Alexgbg

Aktiv medlem
Hmmm...Jag läser inlägg för inlägg och min spontana reaktion är att ingenting verkar duga hur bra man är försöker vara.

Att en hemsida ser oseriös ut. Hur bedömer ni det ni som kritiserar? Är en seriös sida grå och tråkig? Vad är seriöst och utifrån vilket perspektiv dömer man det? Är det fel att tjäna pengar, och vem bedömer vad som är rätt eller fel sätt?

Att vara en Fotograf wannabe anser jag inte är något fel. Man måste väl lära sig krypa innan man kan gå.
Alla är vi barn i början som vill uppnå något? Vissa lyckas andra inte, men det betyder väl inte att man skall slå undan benen på dom som vill bli något, oavsett om det handlar om fotograf eller modell.
Eller är det så att det finns födda fullärda fotografer här. Då platsar jag absolut inte här för JAG är en wannabe som vill öva och lära mig. Är jag kass då?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Alexgbg skrev:
Hmmm...Jag läser inlägg för inlägg och min spontana reaktion är att ingenting verkar duga hur bra man är försöker vara. **/klipp/** Är det fel att tjäna pengar, och vem bedömer vad som är rätt eller fel sätt?
Jag tycker mig ha rätt att bedömma det när vissa agenturer (jag vet inget om Ocean Models som denna tråd ursprungligen handlar om) tar hutlöst mycket betalt utan att ge resultat.
Att gå med i erkännt seriösa agenturer kostar ingenting. Man betalar när agenturen fixar jobb åt modellen.
 

Alexgbg

Aktiv medlem
Hur kan du säga så? Å ena sidan vet du inget, å andra sidan vill du döma? Eller menar du argeturer över lag?
Så för att argeturen tar betalt betyder med automatik att dom är oseriösa då?

Är alla fotografer som tar betalt oseriösa med?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Alexgbg skrev:
Hur kan du säga så? Å ena sidan vet du inget, å andra sidan vill du döma? Eller menar du argeturer över lag?
Jag menade att jag inget vet om Ocean Models eftersom deras hemsida inte funkar just nu och vill inte döma ut dem utan att veta vad de har för avtal.

Läser du en gång till ser du att jag skriver att det är fel att ta hutlöst betalt av tjejer (som det oftast handlar om) utan att i verkligheten erbjuda en riktig tjänst.

Medan vissa andra agenturer inte tar betalt alls förrän de verkligen fixar jobb åt modellen.

Är jag tydlig så det räcker?
 

Freddie

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Jag menade att jag inget vet om Ocean Models eftersom deras hemsida inte funkar just nu och vill inte döma ut dem utan att veta vad de har för avtal.

Läser du en gång till ser du att jag skriver att det är fel att ta hutlöst betalt av tjejer (som det oftast handlar om) utan att i verkligheten erbjuda en riktig tjänst.

Medan vissa andra agenturer inte tar betalt alls förrän de verkligen fixar jobb åt modellen.

Är jag tydlig så det räcker?
Nu var ju inte 3.000 kr medlemsavgiften om jag förstått det rätt utan inkluderade en plåtning...och det är ju ett normalt prisläge för en portfölj med en hyffsad fotograf.

Och är det bara för medlemsavgiften är det ju rena Nigeria brevet.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Freddie skrev:
Nu var ju inte 3.000 kr medlemsavgiften om jag förstått det rätt utan inkluderade en plåtning...och det är ju ett normalt prisläge för en portfölj med en hyffsad fotograf.
Nu kan man ju inte gå in på Ocean, men jag har sett agenturer som tar bilderna själva och det har i ganska många fall sett anskrämligt ut.
Men ett par tusen hos en duktig fotograf är givetvis helt ok.
Det bästa är för en som vill bli modell att leta plåtis själv. Många duktiga fotografer gör även tfp.
 

Maverick

Aktiv medlem
Freddie skrev:
Nu var ju inte 3.000 kr medlemsavgiften om jag förstått det rätt utan inkluderade en plåtning...och det är ju ett normalt prisläge för en portfölj med en hyffsad fotograf.

Och är det bara för medlemsavgiften är det ju rena Nigeria brevet.
Är det? Jag tycker det låter billigt med 3k för en hel portfölj. Är detta det prisläge som gäller? Kan ju vara bra och veta den dagen någon frågar om man kan plåta ihop en portfolio.

Jag resonerar som så att en portfolio ska innehålla upp till ca 20 bilder kanske. De ska dessutom vara varierade. Detta är ett jobb som vida överstiger ett bröllop, då borde väl prislappen vara därefter?

Mvh
Maverick
 

Alexgbg

Aktiv medlem
Jovisst jag begriper vad du skriver men köper inte argumentet.

Jag drar gärna en parallel med en fotograf som kanske får betalt för en hel dags arbete och levererar dåliga bilder (bröllop t.ex.). Betalt skall han ju ha i vilket fall som helst.

Varför är det fel att ta betalt av en modell, hon/han har ju valmöjligheten att välja och så länge marknaden styr så kommer argeturer att ta betalt för ringa eller inga utförda tjänster.

Att en argetur inte tar betalt betyder ju inte att den är seriös, eller hur?

Sen har vi diskussionen om prisläget. Om dom nu vill ha 3000:- bara för ett bild eller för medlemskortet så ser jag inget fel i det. Alla försöker väl tjäna så mycket det bara går på minsta möjliga uppoffring?
Prisfrågan är ju relativ beroende på vilken plånbok du pratar med:)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Maverick skrev:
Är det? Jag tycker det låter billigt med 3k för en hel portfölj. Är detta det prisläge som gäller? Kan ju vara bra och veta den dagen någon frågar om man kan plåta ihop en portfolio.
Jag tvivlar på att det är en hel portfolio, utan snarare en plåtning.
En portfolio innehåller ganska många bilder med olika fotografer, olika stilar. Det är inget man raffsar ihop på en dag och en plåtning. Den ska vara varierande, som du säger.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Alexgbg skrev:
Jag drar gärna en parallel med en fotograf som kanske får betalt för en hel dags arbete och levererar dåliga bilder (bröllop t.ex.). Betalt skall han ju ha i vilket fall som helst.
Men han lär inte bli anlitad igen och det sura bröllopsparet kommer att sprida hans dåliga rykte:)

Varför är det fel att ta betalt av en modell, hon/han har ju valmöjligheten att välja och så länge marknaden styr så kommer argeturer att ta betalt för ringa eller inga utförda tjänster.
Om man rannskar sig själv och funderar lite över modellmarknaden i Sverige så inser man att den är väldigt liten. Jag skulle vilja veta hur många av alla dessa tjejer som lägger ned tid och pengar på diverse agenturer som verkligen får jobb.
De stora jobben för agenturer som t.ex Mikas ligger i att skicka modellen utomlands till agenturer man samarbetar med.

Att en argetur inte tar betalt betyder ju inte att den är seriös, eller hur?
Att agenturen först tar betalt när de levererat en tjänst de ska stå för, dvs fixa jobb, tycker jag iallafall låter mer seriöst.

Alla försöker väl tjäna så mycket det bara går på minsta möjliga uppoffring?
Det tråkiga är bara att det mest handlar om yngre tjejer som kanske är ganska lättlurade.
 
ANNONS