Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

upphovsrättsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Sajten gediget.com tog vimmelbilder jag tagit åt www.sthlmvip.com, och lagt upp dessa på sin egen sida.
Det går inte att bara spara ned bilderna från Sthlmvip.com, för att göra det måste man ta en screenshot, klistra in det i photoshop eller annat bildprogram och därefter spara.

Jag skickade faktura till den som äger sajten, och räknade de som privat hemsida då det inte verkade vara en organisation eller företag.

De är IDIOTER och verkar inte fatta varför jag ens debiterade de dubbelt för utebliven byline.
På en av bilderna stod © 2005 PAVEL MAIRA, vilket det inte gjorde på den andra bilden. Jag var snäll nog att inte ta dubbel betalt för den eftersom jag tyckte att det behövs då ingen byline för den bilden.

Detta fick jag som svar på deras mail. Någon som har lust att hjälpa mig att skriva ett svar tillbaka??

"God dag Pavel

Jag heter X X och står som ägare till domänen gediget.com. Därför har jag fått fakturan på de bilder som du anser att vi på gediget olovligen har använt.



Jag har dock några saker att påpeka angående ovan nämnd faktura. Jag har försökt att ringa dig för att ta det mer personligt men då jag ännu inte lyckats få tag på dig så provar jag mailen istället.



För det första så är Gediget ett slutet community som för tillträde kräver att man har fått ett medlemskap av oss med tillhörande lösenord. Detta innebär att materialet som ligger på hemsidan endast kan beskådas av en sluten grupp personer. Alltså har inte dina bilder blivit exponerade för mer än kanske ett 20-30 tal människor. Dessutom är vi helt ideella och har på inga sätt försökt att tjäna pengar på dina bilder. Du bör beakta detta när du anklagar oss för brott mot upphovsrätten. Dessutom har vi pratat med andra fotografer som vi har lånat bilder av och som fotar för olika utelivssidor. För dessa har det inte varit något problem att vi använt deras material.



I din faktura anklagar du oss för att ha olovligen tagit bort en så kallad ”byline” från en av bilderna och debiterar oss med dubbla priset för den. Detta är felaktigt då det på den ena bilden inte finns någon byline ursprungligen. Du menar även att vår sida ”…debiteras enligt priser för privat hemsida trots att den utger sig för att vara en sammanslutning/organisation.” Eftersom vi inte är registrerade som en förening eller ett bolag så är det självklart att vi räknas som privatpersoner och jag tar det för givet att vi debiteras därefter också.



Kontentan av mitt mail är att jag anser att vi bör sluta denna tvist utan någon betalning. Bilderna du hänvisar till är nedtagna från sidan och du får min uppriktiga ursäkt för att vi la upp dom. Om du inte nöjer dig med detta så får du skicka en ny faktura med dubbelavgiften borttagen då vi inte har tagit bort någon byline. Dessutom vill jag att du bifogar en kopia på den del av Bildleverantörernas förenings cirkaprislista som du använder som underlag när du sätter priset. Ett kvitto på att betalningen är genomförd förväntar jag mig självklart också. Samt full rättighet till dessa båda bilder efteråt (det är det vi betalar för – eller hur?).



Med vänlig hälsning
XX"
 

pwrdesign

Aktiv medlem
1. Hur många bilder rör det sig om?
Jag har blivit "bestulen" på bilder och web-layouter flertalet gånger och orkar bara inte tjafsa.

2. Hans snack om att det är ett mindre antal människor som kommer se bilden är rent BS. Om du säljer en bild till tex ett företag som ska använda det i en folder, som sedan inte ges ut i mer än 30 exemplar så kan dom ju inte komma och säga, "det var så få som såg bilderna så vi tänker inte betala".

Jag skulle väl personligen inte bara skickat en faktura utan ringt upp berörd person och påpekat att dina bilder ligger på hans hemsida utan att han betalt för dem. Han skulle då säkerligen vänligt betalat för bilderna och du skulle sluppit massor med bråk.

3. Ang bylinen så är det ord mot ord och du har säkert ett "bevis" om de bilder som ligger på sthlmvip har bylines. Upp till dig om du vill bråka om detta.

4. Även om han köper bilden av dig till slut så har han ingen speciell och unik rättighet till den bilden. Du kan fritt sälja den/dem vidare till flera företag/personer. Vill han ha unika rättigheter till bilden så får han betala för det.

5. Snacket om Bildleverantörernas prislista kan du också skita i, det är bara en rekommendation.
Marknad och efterfrågan är det som gäller i slutändan.

6. Eftersom jag antar att du skaffat firma nu så är det inga problem med kvitton och sådant.

Hoppas det löser sig!

Summa sumarum är att det alltid kommer finnas folk som tar bilder dom hittar på nätet och inte alls tycker det är fel. Det kommer hända flera ggr. Frågan är hur mkt energi man orkar ödsla på det. Kanske bättre att lägga den energin på fotograferinge istället?. Så känner jag många ggr.

Mvh Patrik
 

pwrdesign

Aktiv medlem
I ett svar så skulle jag ta med:

1. Hänvisa till fakturanummer xxx

2. Påpeka att antalet personer som ser en bild inte kan beröra fotografen utan måste beröra kunden. Det kan därför inte påverka prissättning/betalning.

3. Stryka dubbeldebiteringen och skicka en ny bild med byline. (kommer sno för mkt energi att tjafsa om det)

4. Påpeka att prissättningen gäller foton som säljs i flera upplagor, dvs ingen unik rättighet.
(personligen så säljer jag i princip aldrig en bild med unika rättigheter, förutom ett fåtal ggr då jag sålt till goda vänner)

5. Påpeka att dom självklart debiteras som privatpersoner.

6. Kvitto kommer självklart skickas när betalning erhållits.
 

zoki

Aktiv medlem
popboydeluxe skrev:
Sajten gediget.com tog vimmelbilder jag tagit åt www.sthlmvip.com,
Det går inte att bara spara ned bilderna från Sthlmvip.com, för att göra det måste man ta en screenshot, klistra in det i photoshop eller annat bildprogram och därefter spara.
Ehm.. få se... Du har fel!


Tala om vilken bild du TROR inte går att spara så ska jag spara JUST den bilden på min server (och radera sen). Spara gärna en checksumma eller lägg till EXIF-info så du vet att det är DEN bilden jag laddade ner.

Förklaring, javascript eller vilken metod du nu använder för "skydda" sina bilder fungerar inte som skydd. Om du kan se bilden i din browser så har du redan SPARAT bilden.

Inget hindrar dig att ta hand om bilden på flera olika sätt.


/Z
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Re: Re: upphovsrättsfråga

zoki skrev:
Ehm.. få se... Du har fel!


Tala om vilken bild du TROR inte går att spara så ska jag spara JUST den bilden på min server (och radera sen). Spara gärna en checksumma eller lägg till EXIF-info så du vet att det är DEN bilden jag laddade ner.

Förklaring, javascript eller vilken metod du nu använder för "skydda" sina bilder fungerar inte som skydd. Om du kan se bilden i din browser så har du redan SPARAT bilden.

Inget hindrar dig att ta hand om bilden på flera olika sätt.


/Z
Det var inte huvudsaken här, utan att bilden användes utan min tilllåtelse.
 

mindbash

Aktiv medlem
Pavel,

precis vad är det du vill ha råd om?

Det råder ingen tvekan om att det är en olovlig publicering - oavsett hur liten spridning bilden kan antas ha.

Byline ska publiceras i anslutning till bilden och det är utgivaren som är ansvarig för att så sker. Att du inte har haft en byline inlagd i bilden har ingenting med saken att göra. Dubbeldebiteringen är således helt riktig.

Sajtägaren kommer naturligtvis inte heller att ha "fulla rättigheter" efter att han betalt fakturan. Han har rätt att ha bilden publicerad - inget mer - såvida han inte avtalar om, och betalar för, något annat.

Du kan ju också välja att bara debitera för den olovliga publiceringen och sedan kräva att bilderna tas bort/inte publiceras igen.

För övrigt tycker jag att det är bra att du hävdar din rätt och debiterar sajten för bilderna. Fler behöver en näsbränna för att förstå att det inte är ok att "låna" bilder hursomhelst. Därmed inte sagt att du ska försöka ruinera dem. Hamnar du på en orimligt hög slutsumma kan du gott jämka lite.
 

zoki

Aktiv medlem
Re: Re: Re: upphovsrättsfråga

popboydeluxe skrev:
Det var inte huvudsaken här, utan att bilden användes utan min tilllåtelse.
Du har helt rätt här. Mitt inlägg var offtopic, men jag tänkte bara göra dig medveten att det skydd du tror att du har, exsisterar inte.

/Zoran
 
ANNONS