Annons

upphovsrättsfråga 2

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Skickade även en faktura till EXICE, som driver sajten snuttis.com
En av mina modeller upptäckte att någon tagit bilder på henne o satt upp på ett konto som skulle likna hennes eget, på denna sajt, och kontaktade sajtadministratören om att de skulle ta bort dessa bilder, vilket de inte gjorde och inte svarade heller på hennes mail.

Häromdagen skickade jag en faktura till Sajtens ägare då jag tyckte att bilderna blev olovligt publicerade på deras sajt.

Följande skrev jag i fakturan.

"Tre bilder på modellen Amelie har blivit uppsatta på Er hemsida (www.snuttis.com) av en heltannan användare, "slynfejs". Detta har påtalats till Er av Amelie med 3 stycken meddelanden, utan att få ett svar tillbaka eller åtgärda detta.Bilderna har satts upp på Snuttis.com utan tillstånd från mig, upphovsrättshavaren till bilderna, dåbara Amelie har tillstånd att använda sig av de på alla möjliga sidor på Internet.Då ni är ansvariga för allt innehåll som publiceras på Er sajt får ni därmed denna faktura.Detta är ett intrång i upphovsrätten och publiceringen faktureras därför enligt branschpraxis och Bildleverantörernas förenings riktprislisa för arkivbilder på internet. Felaktig publiceringsåsom utebliven eller inkorrekt byline debiteras med dubbel taxa (*).

Bild på Amelie 1 x 2* 1 800 3 600,00 Bild på Amelie 2 1 x 2* 1 800 3 600,00 Bild på Amelie 3 1 x 2* 1 800 3 600,00

Totalt 10 800,00 Moms 2 700,00 Totalt inkl moms 13 500,00 "

fick ett mail från denna person idag

"Hej,

Vi har mottagit en faktura från er gällande 3st bilder på vår sajt. Enligt er faktura har ni meddelat oss 3 gånger utan svar att åtgärda detta.
Bilerna är nu raderade och vi kräver att få veta de 3 datum/tider som detta meddelades till oss via vårt kontaktforulär och/eller vår abuse@snuttis.com-adress innan vi betalar fakturan. Vi kommer att ligga på fakturan tills vi fått dessa uppgifter via mail (daniele@exice.se) eller vanlig post.

Exice
Att. XXXX
Lundenvägen 5B
541 39 SKÖVDE

Mvh XXXX"

jag svarade att det spelar ingen roll ifall bilderna är raderade, de har varit publicerade på hans sajt utan mitt tillstånd. som svar fick jag detta.

"Hej,

Våra allmänna vilkor talar tydligt om att varje enskild medlem ansvarar för innehåll (text/bild) på respektive presentation/bildgalleri.
Självklart hjälper vi till att rensa bort olämpligt matterial bland våra medlemmar när vi får in anmälningar. I ert specifika fall kan jag inte hitta någon anmälan om användning av otillåtna bilder till varken vår abuse-mail eller via kontakt-formuläret. Övrigt är det inte vi som använt dina bilder otillåtet, utan snarare någon av våra medlemmar. Din liknelse kan tolkas som att om du skulle ladda upp en upphovsskyddad bild till din hemsida så skulle ditt webhotell ha ansvaret, vilket givetvis är felaktigt. Vi kommer att bestrida din faktura samt skicka ärendet vidare till vår advokat. Vi behöver ditt telefonnummer så att han kan komma i kontakt med dig.

Länk till allmänna vilkor:
http://www.snuttis.com/agreement.php"

soooooooo vad göra?
 

RolandM

Aktiv medlem
Kan vara idé att läsa på aktuell lagstiftning.

Det som slår mig är att de behöver anlita egen jurist, vilket jag tolkar som att de inte har klart för sig vad som gäller.

Skicka de fodran med alla dokumentation via kronofogden för ett betalningsföreläggande. Det kostar 300:- som motparten får betala. Bestrider de går det vidare till tingsrätten. Antar att det uppstår betalningsanmärkningar på företag betydligt snabbare än för fysiska personer. Antar att även upphovsrättsbrott går under allmänt åtal, så det finns väl möjlighet att låta polisen nysta lita i vem som som är skyldig till brott, vilket borde vara samma person som är skadeståndsskyldig. Går det inte att få skadestånd av bolaget, har de alltid en anställd som har handlat felaktig, som kan buras in.

Deras jurist behöver du inte prata med. Du anser fortfarande att du har en fodran på dem och kan lika gärna myndigheten göra jobbet.

Liknelsen med webbhotell tycker jag haltar rejält, de tillhandhåller en helt annan tjänst, snarlik den Fotosidan tillhandahåller.

Men som sagt läsa igenom tillämplig lagstiftning kan vara lämpligt.
 

marcuspajp

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Liknelsen med webbhotell tycker jag haltar rejält, de tillhandhåller en helt annan tjänst, snarlik den Fotosidan tillhandahåller.
Det är en idé. Regga en användare, ladda upp 10 av sina egna bilder och sen skicka fetingfakturan.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Går det inte att få skadestånd av bolaget, har de alltid en anställd som har handlat felaktig, som kan buras in.
Njaaaaae... Det är nog tveksamt. Jag citerar skadeståndslagen:

4 kap. Arbetstagares skadeståndsansvar

1 § För skada, som arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten, är han ansvarig endast i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
jag svarade inte på hans sista mail för jag tyckte inte det fanns något att svara på, hans advokat behöver inte prata med mig, han kan likagärna ge mig advokatens nummer

så idag fick jag ett mail från honom

"Hej,

Vi har fortfarande inte fått telenummer där vår advokat kan nå dig. Vi behöver även din adress och eventuellt fax-nummer dit vi skall skicka vår bestridan av faktura. Får vi ej något svar på detta inom 14 dagar anser vi ärendet nerlagt.

Mvh Daniele"
 

200cm

Aktiv medlem
popboydeluxe skrev:
jag svarade inte på hans sista mail för jag tyckte inte det fanns något att svara på, hans advokat behöver inte prata med mig, han kan likagärna ge mig advokatens nummer
Det låter vanskligt att inte ge motpartens advokat de kontaktuppgifter som krävs för att konflikten ska kunna lösas. Inom juridiken talar man om "försumlig processföring", vilket innebär att du kan bli obegränsat ersättningsskyldig för de kostnader du orsakar motparten t.ex. genom att orsaka onödiga förseningar i målet.

Det är nog inte så kul längre när advokatbyrån drämmer sin prislista i skallen på dig, och vill ha ersättning för både det ena och det andra. De fantasisummor som fotografer kan räkna fram ur BLF:s prislista är antagligen småpotatis jämfört med vad en advokat kan fakturera.

Någon som är lite juridiskt bevandrad kan säkert ropa bu eller bä till mina spekulationer.

/Thomas
 

Dajo

Aktiv medlem
200cm skrev:
Det låter vanskligt att inte ge motpartens advokat de kontaktuppgifter som krävs för att konflikten ska kunna lösas. Inom juridiken talar man om "försumlig processföring", vilket innebär att du kan bli obegränsat ersättningsskyldig för de kostnader du orsakar motparten t.ex. genom att orsaka onödiga förseningar i målet.

Det är nog inte så kul längre när advokatbyrån drämmer sin prislista i skallen på dig, och vill ha ersättning för både det ena och det andra. De fantasisummor som fotografer kan räkna fram ur BLF:s prislista är antagligen småpotatis jämfört med vad en advokat kan fakturera.

Någon som är lite juridiskt bevandrad kan säkert ropa bu eller bä till mina spekulationer.

/Thomas
Jag håller med om att man ska samarbeta och underlätta för motparten men jag skulle samtidigt tala om att du inte tänker diskutera saken muntligen utan det är skriftligt som gäller.

Så visst kan advokaten få ditt telefonnummer men när han/hon ringer ber du dom återkomma skriftligen till en av dig angiven adress alternativt email.

Min åsikt är att om någon av deras användare lagt upp bilder på deras site så är dom ansvariga för det och får i sin tur ta upp frågan om ersättning med den som lagt upp bilderna.
BBSlagen är glasklar och lämnar inte mycket att fundera över.

Deras användaravtal har inget med dig att göra utan reglerar deras skyldigheter(/rättigheter mot sina "kunder". Totalt ointressant för dig alltså.
 
ANNONS