Annons
Gammal 2010-04-01, 14:56
Przemek

Digitalbrus skrev: Jag mailade flera mäklare i det området jag bor och erbjöd dem mina tjänster.

Nu har Diakrit ring upp mig då en av dessa mäklare i sin tur har ringt Diakrit och tipsat om mig.

Med andra ord är det inte lätt att slå in sig själv som fastighetsfotograf när mäklarna vill ha mellanhänder.

Lite märklig situation, varför kontaktade inte mäklaren mig direkt, intresset finns ju.

MVH Julle.
Vill den mäklaren har fotograf då? I så fall verkar det skumt att de vill ha mellanhand, finns inga fördelar med det varken för dig eller mäklaren. Sedan finns det ju mellanhänder som erbjuder löjligt låga priser, och påtalar man att man erbjuder service och kvalitet för en lite högre summa så verkar de inte lyssna tyvärr.
Gammal 2010-04-01, 16:09
Anders Östberg

Mäklaren ville inte ha dina tjänster just nu men ville vara bussig och försöka hjälpa dig via Diakrit? Lite långsökt kanske, men inte omöjligt.

Eller så kanske dom bara vill handla av vissa företag istället för av flera individer - enklare och förmodligen billigare eftersom sådana som Diakrit verkar prispressa fotograferna rejält.
Gammal 2010-04-01, 16:28
lumor_

Digitalbrus skrev: Jag mailade flera mäklare i det området jag bor och erbjöd dem mina tjänster.

Nu har Diakrit ring upp mig då en av dessa mäklare i sin tur har ringt Diakrit och tipsat om mig.

Med andra ord är det inte lätt att slå in sig själv som fastighetsfotograf när mäklarna vill ha mellanhänder.

Lite märklig situation, varför kontaktade inte mäklaren mig direkt, intresset finns ju.

MVH Julle.
De här stora mellanhandsföretagen ger väldigt bra ingångserbjudanden för att komma in på marknader och få fler mäklarkontor knutna till sig. De erbjuder paketlösningar med både fotografering och snygga planritningar. Ett tiobildersuppdrag inkl planritningar kan de under en ganska lång period erbjuda för 1000kr om de verkligen vill få in en fot, då skickar de även med en snygg bildvisare på köpet och garanterar blå himmel på utebilderna oavsett väder. De har kanske råd att gå back/jämnt upp på ett rabatterbjudande under ett år om de tror att de senare kan växa på din ort. Mäklarna har alltså stora fördelar när de väljer ett sådant företag, särskilt initialt.
Det du har att konkurrera med är personlig lämplighet och bildkvalitet.
Gammal 2010-04-01, 17:10
Irie Micke

Stack ut hakan lite medvetet i mina inlägg i denna tråd... =)
Kan kanske upplevas som att jag stressar runt och bara knäpper en massa kort med tanke på att jag arbetar snabba, kan säker uppfattas som att jag gör ett "dåligt" jobb av viss här, men.... det är som någon sa senare i denna tråd att smaken är som baken... vissa mäklare vill ha sina bilder med mycket färg vissa vill ha lite, vissa gillar hemska HDR bilder medan vissa vill ha många bilder. När det kommer till mig och firman som jag jobbar mot så har vi hittat en bra dialog hur dom vill ha bilderna och jag ska kunna leverera det på ett kostnads effektivt sätt. Visst jag kan ta dit 20 studioblixtar rigga och knäppa kort, redigera minsta detalj så bilderna kan vara med i Skönahem MEN då ligger tyvärr priset på ett helt annat än det jag fakturerar för.

Jag kan villigt erkänna att jag till viss mån "misshandlar" minna bilder under redigeringen, dock inget som synns/märks till det dom ska användas. Dvs tidningstryck och mindre bilder som publiceras på nätet. Fotograferar med 18Mpix skalar direkt ner till 6Mpix i CameraRAW, numera levererar jag 2 uppsättningar en lågupplöst (för web/tidning) och en lite högre (6Mpix för övrigt). Man får se till behov helt enkelt, och fakturera därefter.

När det kommer till färgstick så är väl baken delad där med tror jag. Personligen tycker jag inte att det gör så mycket med lite gulstick från lampor mm, ser det nästa mer som ett plus då det känns mer varmt/ gäst inbjudande än kritvita bilder, men smaken är som sagt.... =)

Tänk även på vad det är "vanliga" människor (oftast ej fotografer) som ska köpa hus/lägenhet som tittar på bilderna och det dom är ute efter är inte perfekta bilder utan det minsta brus på 100% eller om det är lite färgstick i hörnet på en bild utan en känsla av hur objektet ser ut.

Kan villigt erkänna att min yrkesstolthet inte alltid håller med om det jag skriver ovan men som sagt, man får rätta efter vilka premisser det finns att arbeta...
Gammal 2010-04-01, 22:48
Santa771

Vad är hemligheten att få dom så ljusa och fina? Tycker det är sjukt snyggt med fina intreiör bilder
Gammal 2010-04-06, 07:41
Lena W

Jag vet inte hur andra gör, men allt är en balans mellan exponering och kontrast samt att lägga ihop fler bilder till en. Om man bara har en ljus interiör, blir det ofta alldeles utfrätt i fönstren. Då tar man en exponering till för de ljusare partierna och lägger ihop båda till en. Ibland är det lättare och ibland svårare. Allt beror på förutsättningarna man får. Enklast är en mulen dag med en interiör som inte färgar av sig på väggarna och värsta scenariot är en solskensdag kl 12.00 med bjärta färger på matta och i soffor. Även små saker som vaser kan färga av sig med en stor avvikande klick på väggen...

//L
Gammal 2010-04-06, 15:08
lamotte

Brushi skrev: Select/Color Range funkar oftast.
Utveckla jättegärna detta. Jag börjar få förfrågningar om det och det vore bra om jag kunde lösa "blå himmel garanti" på ett bra sätt.
Gammal 2010-04-06, 15:21
Lena W

Tanken med select colorrange är att inget utom himlen är utfrätt. Markerar man då himlen med select colorrange, är det bara himlen som blir markerad. Har man då kopierat en blå himmel så den ligger i arbetsminnet, klistrar man in den blå himlen i det markerade området med ctrl+v.

//L
Gammal 2010-04-06, 16:02
Przemek

Det ska kanske vara shift+ctrl+v (paste into)
Ändra sedan blandningsläget till multiply för att få med tunnare grenar på träd och liknande.
Gammal 2010-04-06, 16:56
lamotte

Przemek skrev: Det ska kanske vara shift+ctrl+v (paste into)
Ändra sedan blandningsläget till multiply för att få med tunnare grenar på träd och liknande.
Nu är vi halvvägs där :) Men det blir fortfarande inte bra med övergången trädgrenar - himmel. Se bild.
Det ser ju inte riktigt naturligt ut om man säger så.
Bifogade bilder
Gammal 2010-04-06, 16:59
iBoat

lamotte skrev: Nu är vi halvvägs där :) Men det blir fortfarande inte bra med övergången trädgrenar - himmel. Se bild.
Det ser ju inte riktigt naturligt ut om man säger så.
Man kan vara betydligt tuffare med Color Range (Fuzzyness) för att undvika vitt "fnas" runt träd o dyl. Blöder markeringen in för mycket är det en enkel match att ta bort det med med lagermasken. Det ser dock inte ut som att du lagt himlen i multiplicera-läge.
Gammal 2010-04-06, 17:07
lamotte

iBoat skrev: Man kan vara betydligt tuffare med Color Range (Fuzzyness) för att undvika vitt "fnas" runt träd o dyl. Blöder markeringen in för mycket är det en enkel match att ta bort det med med lagermasken. Det ser dock inte ut som att du lagt himlen i multiplicera-läge.
Tack, det blev mycket bättre. Dock är jag inte helt nöjd än men det krävs kanske lite träning.
Gammal 2010-04-06, 17:14
iBoat

lamotte skrev: Tack, det blev mycket bättre. Dock är jag inte helt nöjd än men det krävs kanske lite träning.
Att få himlen att lägga sig fint bakom träd och annat är ganska enkelt (när man lärt sig tekniken) det svåra kan vara att få himlen att passa in färgmässigt. En knallblå himmel fungerar inte i en disig bild t.ex. Man kan behöva öka färgmättnaden och kontrasten i huvudmotivet för att få det bättre.

Ett snabbt och enkelt sätt att rädda en ful övergång mellan horisont och himmel är att lägga en övertoning längst ned i himlen. Övertoningen ska i så fall gå från vitt till transparent.

Senast redigerad av iBoat den 2010-04-06 klockan 17:39. Anledning: tokstavning
Gammal 2010-04-06, 17:22
Przemek

lamotte skrev: Tack, det blev mycket bättre. Dock är jag inte helt nöjd än men det krävs kanske lite träning.
Kör hårt med fuzzyness, 150-200 brukar funka fint. Sedan paste into, blandningsläge multiplicera.
Testa nu att leka med kurvor på lagermasken! Ctrl+M (på PC) och dra hela kurvan uppåt eller nedåt.
Ju mer du drar kurvan uppåt desto mera "fina" detaljer kommer "igenom" himlen, t.ex. finare grenar.
Är det ljusa/vita tak på huset eller andra ljusa detaljer som inte ska "täckas" av himlen så får man börja med att grovmaska med polygonal lasso så att himlen inte "kommer in" på områden som ska förbli orörda.
Gammal 2010-04-06, 17:34
lamotte

Mycket nyttig info, tackar!
Jag har mycket att pyssla med ikväll märker jag :)
Besvara

Bokmärken

Taggar
diakrit , husfoto , mäklarfoto

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:30.

Elinchrom ELB 500 TTL