Annons

Konvertera WMA till MP3

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Hej,
Jag har hittat många program för Windows för konvertering av WMA-filer till MP3. Problemet är bara att dessa program oftast innehåller en massa reklam och virus. Finns något prisvärt program som är rent?
Hälsningar
Harald
 

cowboy

Aktiv medlem
EZ CD Audio Converter!

När jag använde Windows (har nu Mac sedan 8-10 år tillbaka) använde jag EZ CD Audio Converter från Poikosoft.
Ingen reklam, programmet funkade intiutivt och problemfritt.
F-Secure larmade aldrig för några virus, så jag hoppas där inte fanns några...

https://www.poikosoft.com/music-converter
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det finns ett program som heter "LAME" som kan koda om till MP3. Jag minns dock inte vilka format den kan omvandla. Programmet är lagligt gratis.
 

accipiter

Aktiv medlem
Det förträffliga programmet Audacity meddelar följande när man försöker öppna wma-filer:
"Windows Media Audio (.wma)
Audacity kan inte öppna denna filtyp p g a patentrestriktioner. Du måste konvertera filen till ett ljudformat som stöds, t ex Wav eller AIFF"
OK. När man väl gjort det så måste Audacity kompletteras med
Lame_v3.99.3_for_Windows.exe för att export av mp3-filer ska kunna utföras.
Det fungerar fint när väl allt är på plats men VLC fixar det på direkten.
 

Haraldus

Aktiv medlem
R16

Hej och tack för tipset!
Jag har filer typ .WMA som jag vill konvertera till typ .MP3
MP3-filerna ska jag därefter bearbeta i ett annat program
Vilket program ska jag välja? R16 verkar täcka mina behov?
/Harald
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hej och tack för tipset!
Jag har filer typ .WMA som jag vill konvertera till typ .MP3
MP3-filerna ska jag därefter bearbeta i ett annat program
Vilket program ska jag välja? R16 verkar täcka mina behov?
/Harald

Jag hade bearbetat filerna först, och sedan omvandlat dem till mp3. Anledningen är att mp3 är ett förstörande filformat: genom att bearbeta först och sedan göra den bearbetning du vill ha kommer du att få med dig kvalitet så långt som möjligt i processen, varpå man kan hoppas att du tappar så lite som möjligt från början till slut.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Du har givetvis rätt när det gäller kvalitetsförstörelsen men jag vet inte hur jag ska kunna bearbeta .WMA-filer Kanske kan jag göra det i R16? Det jag ska göra är att ta bort vissa hemliga delar utan att förkorta filen och utan att åstadkomma några knäppar och störningar.
/Harald
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du har givetvis rätt när det gäller kvalitetsförstörelsen men jag vet inte hur jag ska kunna bearbeta .WMA-filer Kanske kan jag göra det i R16? Det jag ska göra är att ta bort vissa hemliga delar utan att förkorta filen och utan att åstadkomma några knäppar och störningar.
/Harald
Vilka verktyg som du kan använda för att göra den bearbetning du vill ha vet jag inte, jag själv använder uteslutande Linux sedan flera år, och har inte stött på WMA-filer sedan jag lämnade Windows. Men du kan testa Audacity, även om det verkar behövas en del stöd för att öppna WMA-filer.

Jag gissar att du har inspelat tal i vilket du vill censurera valda delar. Det kan du göra enkelt om du lägger upp ljudspåret i ett program som låter dig blanda flera olika ljudspår till ett:
- öppna filen du vill bearbeta, och lägg den som ett spår i ditt program
- skapa en ljudfil som innehåller ett långt tut (bilen funkar bra)
- öppna tutfilen och lägg den som ett separat spår bredvid filen du vill censurera.
- flytta tutfilen i tid så att den ligger på rätt plats
- minska volymen (amplituden) på ljudet du vill ha bort (bäst är nog att låta volymen tona ner till noll och tona upp till full volym efter censuren)
- dra ut tutfilen i tid (upprepa?) så att den blir lång nog att täcka det du vill censurera (också här är det nog bäst att tona upp/ner tutandet)
- upprepa proceduren ovan för varje ställe där du vill censurera något
- spara som ny fil
 

nivas

Aktiv medlem
Det finns nog många olika sätt att hantera detta på.
Det absolut enklaste måste nog vara att använda en onlinetjänst, t.ex. denna: https://audio.online-convert.com/convert-to-mp3

Annars så rekommenderas t.ex. gratisprogrammen VLC eller ffmpeg som båda får anses vara "standardprogram" både bland hobby och professionella användare.

Jag skulle nog ha övervägt att konvertera till wav istället för mp3 om målet är att redigera materialet.
 

Goodsss1

Ny medlem
Kanske någon precis som jag inför ett problem när musiken inte vill spela eller spelar inte korrekt. Jag kommer genast att säga att filen hjälpte mig med det här https://oppna.info/extension/m3u. jag letade efter en lösning under lång tid och insåg att jag antingen måste installera om spelaren, jag riskerar att springa in i något liknande igen, eller en gång för alla glömma problemet genom att ladda ner den här lilla filen. Den lagrar all nödvändig information för uppspelning. Men det är så trevligt när din favorit spår spelar i öronen. Så ladda ner, vem behöver det, en mycket användbar sak
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Jag har rippat CD-skivor, med programmet Windows Media Player, under några år, kan inte klaga.
MP3 är visserligen komprimerad, - men jag kan inte höra någon skillnad på musikljudet, mellan komprimerat format MP3 320 kbit/sek och okomprimerat format WMA 1017 kbit/sek.
Samma CD-skiva, rippad till ovan två olika format, Sennheiser hörlurar användes vid testen.
Har vi någon ljudtekniker på FS forum, som kanske "sågar" MP3 320 kbit/se?
Skillnaden i ljudkvalité, finns rent tekniskt, men knappast hörbar. 🎺🎻🎧
 

Tibor

Aktiv medlem
Jag har rippat CD-skivor, med programmet Windows Media Player, under några år, kan inte klaga.
MP3 är visserligen komprimerad, - men jag kan inte höra någon skillnad på musikljudet, mellan komprimerat format MP3 320 kbit/sek och okomprimerat format WMA 1017 kbit/sek.
Samma CD-skiva, rippad till ovan två olika format, Sennheiser hörlurar användes vid testen.
Har vi någon ljudtekniker på FS forum, som kanske "sågar" MP3 320 kbit/se?
Skillnaden i ljudkvalité, finns rent tekniskt, men knappast hörbar. 🎺🎻🎧
Inte "såga" men absolut hörbar skillnad. Men kräver att spelas på utrustning av klass.
 

Falumas

Aktiv medlem
Slår ett slag för VLC, finns dessutom i Windows Store.

Jag skulle säga att det beror på vad det är för ljud om det skall gå att höra skillnad på MP3 i 320kb/s och ett oförstört format och det krävs hög koncentration och att man vet vad man skall lyssna efter.

WMA finns mig veterligen inte okomprimerat, däremot kan man få det lossless-komprimerat.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hörlurarna av modell Sennheiser 414 klarar av, att återge när en mygga hostar,
alltså mycket känsliga! Ha-ha!
Tyvärr, format WMA fungerar inte i min bil-stereo, bilen är ändå spittny.
Min klarar av WMA, men inte lossless-WMA som jag har mina musikfiler i. Bilen har dock surround, så jag fick dra ner SACD och DVDer till bilen. Hittade dock inga gratisprogram för det, så det blev ett problem som fick lösas med plånboken att få DTS-spår till bilen.
 

larsborg

Aktiv medlem
Slår ett slag för VLC, finns dessutom i Windows Store.

Jag skulle säga att det beror på vad det är för ljud om det skall gå att höra skillnad på MP3 i 320kb/s och ett oförstört format och det krävs hög koncentration och att man vet vad man skall lyssna efter.

WMA finns mig veterligen inte okomprimerat, däremot kan man få det lossless-komprimerat.
VLC, ja, det programmet är mycket bra, jag använder det enbart för DVD.
WMA är inte okomprimerad, det har du rätt i, - skrev lite för snabbt, skall vara, mindre komprimerad än MP3.
MWA ger något större ljuddynamik, - bättre bas (gitarr) och diskant (piano), men MP3 stöds av de flesta musikspelare, ofta en standard, vilket inte alltid gäller WMA.
Kollade, WMA 1017 kbit/sek fungerar inte i bilstereon, däremot WMA 192 kbit/sek
Med bra hörlurar och koncentration på vissa ljud, då kan man kanske höra en liten skillnad, det är inte lätt, med högtalare omöjligt, min åsikt iaf.
 
Senast ändrad:
ANNONS