Annons

D810 eller D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Jasiri

Medlem
Hej.
Jag ska börja fota lite mer på allvar än tidigare och ska byta upp min kamera utrustning har bestämt mig för att hålla fast vid Nikon

Jag fotar natur o djur mest och ofta från bil men även frihand när jag vandrar omkring. Jag har förmånen att bo i Tanzania och jobbar ofta i nationalparkerna. Gillar att ta både fågel och större däggdjursbilder samt macro.

Jag har redan bestämt mig att skaffa Sigma EX 180/2,8 DG OS HSM APO Macro men sen vete tusan.

Jag vill ha två kameror även om jag inte kommer köpa båda samtidigt. Nu står jag o väger mellan om jag ska köpa D500 med sigma 150-600 sport, eller med Nikon 200-500 och sedan bygga på med Nikon 810 och sedan ett Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR II när jag får råd.

Jag har hört att Sigma 150-600 sport inte passar DX kameror så bra på de längre brännvidderna ex här http://www.objektivtest.se/tester/sigma-150-600-mm-f5-63-dg-os-hsm-sports-test/ då den inte är skarp på +400mm är det samma problem med Nikon 200-500?,

Jag är såklart sugen på att para ihop den snabba Nikon D500 med tex sigman för att nå längre, de blir ju en brännvidd på 900mm! Men kanske skulle jag köpa D810n först men jag får ju då inte samma räckvidd som med en DX kamera vilket skulle vara trevligt för alla de mindre djuren då man skulle kunna fylla nästan hela bilden.

Min tanke är att ha en snabb kamera med en telezoom för att fånga lite mer action och för de situationer som dyker upp plötsligt, och ha en D810 med ett prime objektiv för att kunna ta bilder med hög upplösning när jag har mer tid på mig som tex när jag sitter vid ett slaget byte av lejon och kan manövrera mig relativt nära o i bra läge.

Det är främst D500 stora buffert som jag verkligen attraheras av inte minst när jag fotograferar fåglar i flykt. D810 upplösning och bildkvalite är ju trevlig jag kan ju beskära lite hårdare när jag har 36 megapixlar att spela med men i närheten av samma som jag skulle få med en DX blir det väl inte.

Hoppas det inte blev för rörigt inlägg, alla tips och råd tas tacksamt emot.

/Tomas
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har ~16 MP kvar om du beskär D810 till DX-format, så skillnaden ur det perspektivet är inte jättestor. Sensorn i D500 kan dock antas vara lite bättre per ytenhet, så visst bör resultatet bli bättre med den än att beskära D810. Ergo, beskär man för det mesta är det dumt med D810, men att göra det någon gång ibland för att få lite mer räckvidd har jag svårt att se något problem med. Dock är det ju som du skriver inte den enda skillnaden mellan kamerorna.
 

Warbird

Aktiv medlem
...
Jag har hört att Sigma 150-600 sport inte passar DX kameror så bra på de längre brännvidderna ex här http://www.objektivtest.se/tester/sigma-150-600-mm-f5-63-dg-os-hsm-sports-test/ då den inte är skarp på +400mm ...

/Tomas
Det är FEL att säga att Sigman inte är skarp vid 600mm!

Jag har haft ett Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR II, men sålde det eftersom Sigman (Min Sigma med korrigerad AF med hjälp av USB-dockan) är skarpare än 300'an med 1.7x konverter.
Vid 300mm ligger 150-600 lite efter däremot. Konstigt annars...

Sigma har som jag ser det bara 2 "fel":
1/ Den justeringen som man "måste" göra för att få perfekt fokus (USB-dockan) borde vara gjord från fabrik. Det kommer dock att bli snabbare att justera nu med D500
2/ Ljusstyrkan. Här finns den lilla detaljen med vikt och pris för att få bättre ljusinsläpp.

Så, vad gäller själva frågan så föreslår jag D500.

/Mats
 

Jasiri

Medlem
Det är FEL att säga att Sigman inte är skarp vid 600mm!

Jag har haft ett Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR II, men sålde det eftersom Sigman (Min Sigma med korrigerad AF med hjälp av USB-dockan) är skarpare än 300'an med 1.7x konverter.
Vid 300mm ligger 150-600 lite efter däremot. Konstigt annars...

Sigma har som jag ser det bara 2 "fel":
1/ Den justeringen som man "måste" göra för att få perfekt fokus (USB-dockan) borde vara gjord från fabrik. Det kommer dock att bli snabbare att justera nu med D500
2/ Ljusstyrkan. Här finns den lilla detaljen med vikt och pris för att få bättre ljusinsläpp.

Så, vad gäller själva frågan så föreslår jag D500.

/Mats
Hej Mats.

Vad har du för kamera till sigman en fx eller dx? Intresserad av att höra vad du har för erfarenhet av en dx sigma kombo. På Objektivtest så fick den ju riktigt dåliga MTF kurvor på 400+ med DX men helt ok med FX

Jag skjuter ju en del action när lejon jagar eller örnar som slår byte, kungsfiskare som fiskar osv så en snabb kamera är ju inte fel som går bra att skjuta i lite dåligt ljus med, jag älskar att kunna få en mjuk o nästan försvinnande bakgrund. Jag provade kompisens Canon med en 300 2,8 o blev lite kamerafrälst igen, första bilden blev riktigt lyckad.
 

Warbird

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en D750 nu, men hade en D7100 när jag testade linserna och tog beslutet att byta bort 300'an.
Men jag har en D500 på order och sedan släpper jag min FX. Kanske blir det ett drygt halvår som FX'are för mig... :)
 

Jasiri

Medlem
Ja en D500 med sigman skulle ju bli motsvarande en 225-900 mm zoom det skulle vara smaskens de.

Kanske jag skulle göra så och sedan när jag blir snuskigt rik köpa D810 eller D5 (o; och en 300 2,8 eller rent av en 200 /2 Jag tycker om skarpa bilder och om försvinnande bakgrunder, vid ex grävlingsgrytet eller hyenagrytet är ju en tele med 200-300mm fullt tillräcklig men man fotar ju ofta i dåligt ljus. Likaså har jag möjlighet att fota leoparder på rätt korta avstånd men ofta i dåligt ljus.

Jag blir dock lite orolig av de där kurvorna när sigman körs med DX som man kunde läsa om på objektivtest.se
 

Warbird

Aktiv medlem
...

Jag blir dock lite orolig av de där kurvorna när sigman körs med DX som man kunde läsa om på objektivtest.se
Ja du, vi har väl alla varit med om ditt nuvarande dilemma. :)
Det finns även gott om tester som hyllar Sigman, framför allt efter justering.

Och angående beslutsångest så trodde jag ALDRIG att jag skulle sälja mitt 300, när jag väl fått råd att skaffa ett.

https://www.flickr.com/photos/matsbergstrom/25079567166/in/datetaken-public/
Månen på Flickr är fotad med M43, mindre sensor än DX och truten är kraftigt beskuren, bör vara 100%
 

Bilagor

Jasiri

Medlem
Fina bilder du hade. Ja de lutar nog mot D500 undrar om den passar bäst med Sigman eller Nikons 200-500. De stora däggdjuren här kommer jag ju nära så brännvidd runt 300-500 räcker oftast, det är de mindre djuren och fåglarna som det vore roligt att fota med brännvidd på 900mm.

Dessutom ett lejon mitt på dagen i 30 graders hetta och 100 meter bort kan inte bli skarp då värmen ställer till det.
 

Warbird

Aktiv medlem
Det är lika bra att du erkänner för dig själv, du behöver både en D810 med 300/2.8 och en D500 med ett 150-600! :)
 

kujak

Aktiv medlem
Mitt dream team skulle vara D500 med Nikon 200-500 och kompletterad med 1.4 telekonverter. Om jag hade råd ... :)

Nu har jag en D7200 som jag är väldigt nöjd med och funderar på att kanske skaffa en Nikon 200-500, men vi får se.

/Kjelle
 

Jasiri

Medlem
Japp Mats så är det bara erkänna jag behöver två de är bara att jobba lite extra.

Kjelle Ja Nikon skulle inte vara dumt det heller o para den till D500 då skulle jag i praktiken ha 300-750mm med Sigman 225-900mm! Så nu ska jag bara ta reda på om Sigman faktiskt tar riktigt skarpa bilder på en DX kamera fullt öppen och största brännvidden.

Om inte och det visar sig att Nikons är bättre kanske de blir 200-500 Nikon eller så blir det FX med D810 och Sigman.

Alla dessa beslut!!! Men de är ju rätt så angenäma

Är det någon som kan ge mig mer info om Sigman på en DX kamera tas det tacksamt emot
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har nog inte helt förstått dessa MTF kurvor. Skillnaden mellan fullformat och crop i objektivtest ovan, kommer detta från att crop oftast har ökad pixeltäthet på sensorn? För D500 som har lite lägre upplösning skulle man om detta gäller jämföra den mer med fullformatsvärdena? Vad betyder att de ha 20cycles/mm i FF jämfört med 30cycles/mm för crop? Är det något som påverkar hur man ska tolka själva plottarna mellan FF och crop?
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Hej.
...........Jag har redan bestämt mig att skaffa Sigma EX 180/2,8 DG OS HSM APO Macro men sen vete tusan.
Har själv en D800 samt tillgång till en D7100 (min fru) samt Sigma´t som du nämnde ovan. Har även haft Sigma 150-600 Sport men har bytt ut det mot Nikons 200-500

Om jag stod på ruta noll idag skulle jag skaffa en CMOS kamera som den centrala/primära kameran pga av vår fotoinriktning. Macro och natur generellt. Min FF är inte helt optimal där som jag ser det. Kommer lätt för långt ifrån och kommer lite för nära vad gäller macro. Mitt val i din situation skulle om jag var kvar inom Nikon familjen bli en D500.

Sigmas 180 mm macro är riktigt grym. Har också ett Nikon 105 mm som också är riktigt vasst. Men ett "270 mm" för fjärilar är troligtvis inte helt fel med en D500 men kan bli overkill på andra macro objekt

Sigmas 150-600 Sport är ett bra objektiv. Sålde det ändå när jag såg att Nikon skulle komma med ett konkurrent objektiv till Sigma och Tamron. Resonerade som så att de aldrig skule lansera ett som inte var minst lika bra. Ångrar inte bytet. Ett premium objektiv som jag ser det... och för det priset. Du kan kolla här om du vill se några bilder jag har tagit med det
https://goo.gl/photos/FjhN8yHaKgqCnghX6

Skulle i din situation även på sikt komplettera med en FF kamera för annat.

Jag är också sugen på en D500 men behåller min D800 tills Nikon ev kommer med spegellöst
 

Jasiri

Medlem
Lars Gunnar
Jag tror som du en DX först så kompletterar jag med en FX ex D810 eller en D5 om jag råkar vinna på lotto. Det lutar nog åt Sigman iaf den har fått så bra betyg överallt. Jag hittade en bra test av den här:
http://www.ejphoto.com/Quack PDF/Sigma 150-600.pdf

Så en Nikon D500 med Sigman 150-600 dvs 225-900 mm räckvidd och sedan ett Sigmas 180 macro för Macro och bilder från ett gömsle när djuren är nära o ljuset oftast dåligt. sen har jag ett 50 Nikon och två skitobjektiv från Tamron som jag ska ge bort. Så får den nog förmodligen bli om inte nån lyckas övertyga mig om att Nikons 200-500 är bättre

Peter Jag vet faktiskt inte exakt vad MTF kurvorna visar när det gäller skärpa!? Att en DX presterar sämre tror jag beror på att ett litet skärpefel blir större på en mindre sensor. En större sensor får ju mer ljus och har större omfång tecknar ut mer.

Jag ser fram emot när D500 snart kommer ut jag ska läsa alla test tills ögonen blöder.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Lars Gunnar
Jag tror som du en DX först så kompletterar jag med en FX ex D810 eller en D5 om jag råkar vinna på lotto. Det lutar nog åt Sigman iaf den har fått så bra betyg överallt. Jag hittade en bra test av den här:
http://www.ejphoto.com/Quack PDF/Sigma 150-600.pdf

Så en Nikon D500 med Sigman 150-600 dvs 225-900 mm räckvidd och sedan ett Sigmas 180 macro för Macro och bilder från ett gömsle när djuren är nära o ljuset oftast dåligt. sen har jag ett 50 Nikon och två skitobjektiv från Tamron som jag ska ge bort. Så får den nog förmodligen bli om inte nån lyckas övertyga mig om att Nikons 200-500 är bättre

Peter Jag vet faktiskt inte exakt vad MTF kurvorna visar när det gäller skärpa!? Att en DX presterar sämre tror jag beror på att ett litet skärpefel blir större på en mindre sensor. En större sensor får ju mer ljus och har större omfång tecknar ut mer.

Jag ser fram emot när D500 snart kommer ut jag ska läsa alla test tills ögonen blöder.
Bra val hur som...
 

Jasiri

Medlem
Jag har i stort bestämt mig för D500 men (o; Lite jämförelser rätta mig gärna, jag är en glad amatör. Sigman 150-600 sport har jag redan bestämt mig för så jag köper en kamera till objektivet istället för tvärt om.

Om man tänker på räckvidd och pixlar så skulle en D500 ge mig motsvarande 900mm och 20,9 mpx och en D810 med crop med samma megapixlar som D500 skulle ge mig motsvarande 780mm då jag kan få 1,3 crop. 600mm med 36 mpx Inte så stor skillnad dessutom dagtid om djur är långt bort är värmedallringen för stor. 900mm är en fördel när jag fotar mindre djur som inte är så långt bort men jag vill fylla bilden med djuret.

D810 har ju mer pixlar! Är ljuskänsligare? Tar skarpare bilder med bättre omfång!

Men med 1,2 crop inställt så har den "bara" 6 fps mot D500 10fps samt att D500 kan fortsätta ta i 20 sek innan den är full och D810 "bara" i runt 16 sekunder innan bufferten är full.

Så omsatt i praktiken.

Bilder på stora däggdjur stillastående motiv, motiv i dåligt ljus vinner D810 med högre upplösning och bättre omfång

Bilder på action som ett lejon eller gepard som jagar eller en fågel som tar ett byte tex en fisk (vilket är det jag vanligast stöter på och fotar) så är D500 bäst Den har dessutom Wifi, bättre skärm möjlighet att fjärrstyra via min telefon vilket inte är dumt då kan jag sätta kameran vid ett slaget byte o sedan ta häftiga bilder.

Så jag har fortfarande ett MEN
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Jag har i stort bestämt mig för D500 men (o; Lite jämförelser rätta mig gärna, jag är en glad amatör. Sigman 150-600 sport har jag redan bestämt mig för så jag köper en kamera till objektivet istället för tvärt om.

Om man tänker på räckvidd och pixlar så skulle en D500 ge mig motsvarande 900mm och 20,9 mpx och en D810 med crop med samma megapixlar som D500 skulle ge mig motsvarande 780mm då jag kan få 1,3 crop. 600mm med 36 mpx Inte så stor skillnad dessutom dagtid om djur är långt bort är värmedallringen för stor. 900mm är en fördel när jag fotar mindre djur som inte är så långt bort men jag vill fylla bilden med djuret.

D810 har ju mer pixlar! Är ljuskänsligare? Tar skarpare bilder med bättre omfång!

Men med 1,2 crop inställt så har den "bara" 6 fps mot D500 10fps samt att D500 kan fortsätta ta i 20 sek innan den är full och D810 "bara" i runt 16 sekunder innan bufferten är full.

Så omsatt i praktiken.

Bilder på stora däggdjur stillastående motiv, motiv i dåligt ljus vinner D810 med högre upplösning och bättre omfång

Bilder på action som ett lejon eller gepard som jagar eller en fågel som tar ett byte tex en fisk (vilket är det jag vanligast stöter på och fotar) så är D500 bäst Den har dessutom Wifi, bättre skärm möjlighet att fjärrstyra via min telefon vilket inte är dumt då kan jag sätta kameran vid ett slaget byte o sedan ta häftiga bilder.

Så jag har fortfarande ett MEN
Hur gick det med dina inköp o blev du nöjd?
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har i stort bestämt mig för D500 men (o; Lite jämförelser rätta mig gärna, jag är en glad amatör. Sigman 150-600 sport har jag redan bestämt mig för så jag köper en kamera till objektivet istället för tvärt om.

Om man tänker på räckvidd och pixlar så skulle en D500 ge mig motsvarande 900mm och 20,9 mpx och en D810 med crop med samma megapixlar som D500 skulle ge mig motsvarande 780mm då jag kan få 1,3 crop. 600mm med 36 mpx Inte så stor skillnad dessutom dagtid om djur är långt bort är värmedallringen för stor. 900mm är en fördel när jag fotar mindre djur som inte är så långt bort men jag vill fylla bilden med djuret.

D810 har ju mer pixlar! Är ljuskänsligare? Tar skarpare bilder med bättre omfång!

Men med 1,2 crop inställt så har den "bara" 6 fps mot D500 10fps samt att D500 kan fortsätta ta i 20 sek innan den är full och D810 "bara" i runt 16 sekunder innan bufferten är full.

Så omsatt i praktiken.

Bilder på stora däggdjur stillastående motiv, motiv i dåligt ljus vinner D810 med högre upplösning och bättre omfång

Bilder på action som ett lejon eller gepard som jagar eller en fågel som tar ett byte tex en fisk (vilket är det jag vanligast stöter på och fotar) så är D500 bäst Den har dessutom Wifi, bättre skärm möjlighet att fjärrstyra via min telefon vilket inte är dumt då kan jag sätta kameran vid ett slaget byte o sedan ta häftiga bilder.

Så jag har fortfarande ett MEN

Tamron har kommit med en ny 150-600 G2, den lär väl vara riktigt bra.
 
ANNONS