Annons

Blixtarm för makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Jostein

Aktiv medlem
Jag vill kunna belysa mina makrobilder lite snett från sidan och behöver en arm för att hålla/positionera en extern blixt.

Jag har redan en TTL-kabel som funkar, så det är bara en arm som behövs. Men jag har svårt att hitta något som matchar mitt behov.

Finns det nån här som har ett bra tips? Gärna nåt med svanhals.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sök på flash braket, på aliexpress så finns det svanhals om du söker där. Jag köpte en arm på Scandinaviephoto för 600:- som var fast arm med tre leder den fanns också på Aliexpress tidigare men hittade inte den just nu, kanske var det en Manfrotto arm
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle varit flash bracket
Min arm ser ut så här, har mest lättare LED ljus på när jag har den monterad i blixthållaren på kameran
 

Bilagor

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Jag vill kunna belysa mina makrobilder lite snett från sidan och behöver en arm för att hålla/positionera en extern blixt.

Jag har redan en TTL-kabel som funkar, så det är bara en arm som behövs. Men jag har svårt att hitta något som matchar mitt behov.

Finns det nån här som har ett bra tips? Gärna nåt med svanhals.
Köp en CB Mini-RC Bracket. Finns t.ex på Robertwhite, https://www.robertwhite.co.uk/custom-brackets-cb-mini-rc-bracket.html Lägg till en Manfrotto 819-1 hydrostatarm för att få möjlighet till flera vinklar.
Läs mer om ovanstående på http://makrofokus.se/blogg/2011/3/17/fotoexkursion-till-jarflotta.html
 
Senast ändrad:

Jostein

Aktiv medlem
Skulle varit flash bracket
Min arm ser ut så här, har mest lättare LED ljus på när jag har den monterad i blixthållaren på kameran
Jag har tittat på den sorten, men blir lite osäker på om den håller sig i rätt läge. Jag tänker att den kanske inte låser tillräckligt bra, och att det finns risk att den roterar i fästet. Är det ett problem?
 

Ventures

Aktiv medlem
Kolla också in John och Stanislavs sida makrofokus,.se för tips.

Till lättare blixt kan man plocka ihop delar för mikrofoner från t.ex. Kjell &compani
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har tittat på den sorten, men blir lite osäker på om den håller sig i rätt läge. Jag tänker att den kanske inte låser tillräckligt bra, och att det finns risk att den roterar i fästet. Är det ett problem?
Med den skruv som låser lederna (otroligt smart konstruktion) så är lederna helt fast, de vrider sig inte. För själva fästet till kameran, man kan antingen sätta den i blixtskon eller i stativgängan så spänner man fast den med en skruvring. Det har nog hänt någon gång att den vridet sig loss pga tyngden ute på armen men det kan nog vara att jag inte dragit år ringen tillräckligt

Har haft en SB600 ute på armen det känns som max om man nu sätter den i blixtskon.

Har sett den på Aliexpress för 100-150:- men hittar inte rätt sökbegrepp idag.

Ett annat tips, som jag använder mer än armen är typ blomsterpinnar (aluminiumstång i 5mm) där jag har satt en gänga som passar blixten, så styr jag blixten med kamerans CLS. Pinnen med blixt trycker jag ner där jag vill ha ljuset, på det sättet kan jag få sidoljus, motljus etc.
 

Jostein

Aktiv medlem
Med den skruv som låser lederna (otroligt smart konstruktion) så är lederna helt fast, de vrider sig inte. För själva fästet till kameran, man kan antingen sätta den i blixtskon eller i stativgängan så spänner man fast den med en skruvring. Det har nog hänt någon gång att den vridet sig loss pga tyngden ute på armen men det kan nog vara att jag inte dragit år ringen tillräckligt

Har haft en SB600 ute på armen det känns som max om man nu sätter den i blixtskon.

Har sett den på Aliexpress för 100-150:- men hittar inte rätt sökbegrepp idag.

Ett annat tips, som jag använder mer än armen är typ blomsterpinnar (aluminiumstång i 5mm) där jag har satt en gänga som passar blixten, så styr jag blixten med kamerans CLS. Pinnen med blixt trycker jag ner där jag vill ha ljuset, på det sättet kan jag få sidoljus, motljus etc.
Tack för info. Jag har beställt en arm. Får hoppas det blor bra. Lösningen med blompinnar var ju kreativ. Jag kanske testar det nån gång.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Manfrotto 330 (jag tror åtminstone att det är rätt beteckning; får kolla när jag kommer hem).

Den syns på bilen nedan (klicka för större bild) tillsammans med en kamera och två blixtar som utlöses trådlöst från kamerans inbyggda blixt. Man kan variera belysningsbalansen mellan blixtarna med det trådlösa blixtutlösningssystemet och man kan variera vinkeln på blixthållararmarna. Jag tycker att det är tämligen smidigt och praktiskt att ha blixtarna monterade på den där anordningen.
 

Bilagor

oXo

Aktiv medlem
Jag vill kunna belysa mina makrobilder lite snett från sidan och behöver en arm för att hålla/positionera en extern blixt.

Jag har redan en TTL-kabel som funkar, så det är bara en arm som behövs. Men jag har svårt att hitta något som matchar mitt behov.

Finns det nån här som har ett bra tips? Gärna nåt med svanhals.
Själv använder jag samma uppsättning som finns lite drygt halvägs ner på denna sidan med hydrostatarm och cb mini-rc

http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html


Med vänlig hälsning Mattias
 
ANNONS