Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder jag en extern blixt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Speedlight 580exII & en 5dII
Jag har bara använt min blixt på kameran. Men skulle jag kunna använda den externt med hjälp av min kamera? Och hur gör jag då?
 

PMD

Aktiv medlem
90EX, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX och 600EX II kan styra en fristående blixt (t.ex. en 580EX II) trådlöst. Billigast är 90EX.

Det gå också att använda en ST-E2 i kamerans blixtsko för att styra en fristående blixt. ST-E2 är inte en blixt utan är enbart till för att styra en eller flera fristående blixtar.

Med kameror från och med EOS 60D, och senare kan man styra fristående blixtar med den inbyggda blixten på kameran, om den har en sådan.

(Strobistsidan är nog inte den bästa att börja läsa för att ta reda på just hur man styr en fristående 580EX II. Den sidan handlar om mycket, mycket mer).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt radiotriggers. Jättekul!
YN-622C (under blixten) och YN622C TX (på kameran)
C står för Canon

Vill du ha 2 blixtar varav en på kameran behöver du:
2 YN622C
Varav den ena mellan kameran och blixten

Sen finns ett system till med beteckningen RT.
Jag vet inte vad skillnaden är men den funkar bara på Canon så jag har inte läst på mer på RT.

Sen finns det fler märken
Godox
Phottix
Man kan nog säga att det finns ett billigare segment som jag har räknat upp och ett betydligt dyrare.
Om man får vad man betalar för låter jag vara osagt men normalt brukar det stämma rätt väl.
 

Melmis

Aktiv medlem
Ok. Så då borde det ju funka med den triggern jag har till mina studioblixtar alltså....
Men är det bara att ställa min blixt hur jag vill (vart) & i med triggern på kameran, starta allt & så ska de hitta varann?
Får prova helt enkelt...
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Speedlight 580exII & en 5dII
Jag har bara använt min blixt på kameran. Men skulle jag kunna använda den externt med hjälp av min kamera? Och hur gör jag då?
Det brukar stå i bruksanvisningen. Om du inte fick någon så finns de troligen att ladda ner helt gratis.
 

Laponia

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt radiotriggers. Jättekul!
YN-622C (under blixten) och YN622C TX (på kameran)
C står för Canon

Vill du ha 2 blixtar varav en på kameran behöver du:
2 YN622C
Varav den ena mellan kameran och blixten

Sen finns ett system till med beteckningen RT.
Jag vet inte vad skillnaden är men den funkar bara på Canon så jag har inte läst på mer på RT.

Sen finns det fler märken
Godox
Phottix
Man kan nog säga att det finns ett billigare segment som jag har räknat upp och ett betydligt dyrare.
Om man får vad man betalar för låter jag vara osagt men normalt brukar det stämma rätt väl.
Jag har haft dem i flera år och har aldrig haft några problem med dem.
RT är för canons nya blixt 600 av vad jag förstått.
Emma, tror inte att du kan använda studiotriggern.
Fördelen med YN 622c är att du kan använda hypersync på blixten upp till 1/8000 sekund mot vanliga 1/200 sekund.
Dessutom kan du använda andra ridån med blixten frikopplad från kameran.
Här hittar du en bra manual till dessa triggers. http://www.westonphoto.plus.com/tutorials/TOYUG_v4-05.pdf
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har du testat mycket? Tänkte komplettera min "lineup" med de där två prylarna. Är räckvidden så bra som specen säger? Slår blixten som den ska?
Nej

YN blixten skall man inte lämna påslagen, då drar den ur batterierna. Det gör inte en Nikonblixt.
Räckvidden har jag inte testat. Jag har varit nära som på dessa bilder. Men fråga Jan som har använt dem i flera år.

Blixten har alltid slagit om den varit laddad.
Sen kan jag inte riktigt säga om ttl alltid gör rätt, men slår gör dem.

Oavsett vilket, KUL är det!
 

Laponia

Aktiv medlem
Har du testat mycket? Tänkte komplettera min "lineup" med de där två prylarna. Är räckvidden så bra som specen säger? Slår blixten som den ska?
Har sett videos där dom testat räckvidden och den ska stämma. Har inte själv provat på större distans än 5m, men de har aldrig varit några problem.
Jag köpte på mig några extra då jag inte litade på att dom skulle hålla. Gadgetbay hade satt ett väldigt lågt pris på tradera på 2 paket. Förmodligen var det startbud de tänkt sig, men de stod fast pris så jag slog till.
Jag har därför ett paket över. Aldrig använda.
Det enda man ska komma i håg med dessa är att nollställa dom innan man använder dem. När jag lärde mig det så har jag aldrig haft några problem.
Hör av dig om du är intresserad. Jag tänkte mig 600 för paket med 2 sändtagare.
 

hne

Aktiv medlem
Jag får nog be om ursäkt för mitt lite kortfattade inlägg. Jag förstod frågan som "hur man får blixten att slå när den inte sitter på kameran?". En alternativ tolkning jag läste in i frågan var "hur ljussätter man en bild när blixten inte sitter på kameran" och det var därför jag blandade in strobist101.

Det enklaste sättet att fyra av en blixt som inte sitter på kameran är helt klart en TTL-kabel från kamerans blixtsko till blixten. Då funkar allt precis som vanligt utom att blixtljusmätningen inte längre kan ta hänsyn till avståndsinformationen från objektivet och därför får kameran det lite svårare att sätta rätt blixtstyrka. YN-622c är i princip ekvivalent med en sådan kabel. Jag har personligen mycket goda erfarenheter av denna lösning, bland annat på 5DmkII.

Med enheten som heter -TX slipper man gå in i kamerans blixtmenyer. Då går det smidigare att göra inställningar.

Jag skulle tro att Godox X1-serie är ungefär likvärdig.

Använder man radiotriggers för studioblixtar är risken överhängande att man tappar all HSS, TTL och liknande funktionalitet. Men kan man bara hitta rätt kabel för att koppla ihop grejerna så går det nog.
 
Har sett videos där dom testat räckvidden och den ska stämma. Har inte själv provat på större distans än 5m, men de har aldrig varit några problem.
Jag köpte på mig några extra då jag inte litade på att dom skulle hålla. Gadgetbay hade satt ett väldigt lågt pris på tradera på 2 paket. Förmodligen var det startbud de tänkt sig, men de stod fast pris så jag slog till.
Jag har därför ett paket över. Aldrig använda.
Det enda man ska komma i håg med dessa är att nollställa dom innan man använder dem. När jag lärde mig det så har jag aldrig haft några problem.
Hör av dig om du är intresserad. Jag tänkte mig 600 för paket med 2 sändtagare.
Tack för svar och erbjudande. En beställning är dock redan gjord nu.

Bra tips om nollställningen. Vilka problem stötte du på som berodde på att de inte var nollställda?
 
ANNONS