Annons

Köpa kamera+optik för max 8000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Hej!

Suttit här på fs och läst det mesta jag kommer över de senaste månaderna och tänker nu inom en snar framtid ta tag i mitt fotointresse och införskaffa min första digitala systemkamera.

Innan jag köpet behöver jag lite råd och tips från er mer erfarna fotografer gällande en del områden.

Eftersom min budget är satt till 8000 kr (max) har jag kollat på Nikons och Canons instegsmodeller samt de lite mindre märkerna. Nikon D40 och D40x samt Canons 400D är för små för mina händer då jag varit och klämt på dessa modeller. Av denna anledning går dessa bort. Nikon D80 är dock fortfarande intressant. Utöver detta har jag varit inne på en Sony Alpha 200 samt Pentax K10d.

Var tidigare idag inne på Robert White och kikade runt där Pentax K10d finns tillsammans med kitobjektiv för ett riktigt trevligt pris. Samtidigt var jag även nere på stan och klämde på Sony Alpha 200 som jag kunde få med ett 17-55 objektiv, Tamron 50-200 objektiv samt väska för 6499 kr. Lät väldigt prisvärt i mina öron.

Då jag är nybörjare har jag satt bildstabilisator som en hög prioritet gällande mitt kameraköp. Pentax samt Sony erbjuder detta i sina hus vilket inte Nikon och Canon gör. Detta är en av nackdelarna jag ser hos Nikon D80.

Gällande själva fotograferingen gillar skulle jag uppskatta mig själv som väldigt all-around. Jag tycker väldigt mycket om att fotografera vår busiga katt, min syster när hon rider (hästar är magnifika djur), men tycker även om att stanna till och ta helt stillastående bilder i miljöer jag anser vara fina.

Jag ser ett litet orosmoment med att jag fixerat mig för mycket kring bildstabilisator eftersom både katten och hästar är rörliga. Samma sak gäller ifall jag på semestern tar bilder från en båt eller liknande som rör på sig. Har förstått att rörelse och bildstabilisator inte riktigt är kompisar och funderar då på ifall det är möjligt att stänga av denna funktion om det är inbyggt i huset?

Jag skulle uppskatta ifall tråden kan hålla sig saklig och inom min prisklass. Jag är fullt medveten om Alpha 700, D300, 40D m.fl, men jag har helt enkelt inte råd med dessa.

Alla förslag, tips, råd et cetera mottages varmt. Även kamera + optik inom min prisklass vore tacksamt.
 

paco

Aktiv medlem
Köp begagnat nu när folk ska uppgradera. Du borde få ett riktigt bra paket för långt under 8000kr. Resten kan du lägga på bra optik eller annan utrustning.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nåt att tänka på är att en 400d inte alls är så liten om du skruvar på ett batterigrepp.
IS är bra, mycket bra, och fungerar i vissa fall på rörliga motiv(panoreringar).
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Begagnat är alltid aktuellt, har kikat runt lite, men tycker att många övervärderar sin utrustning en aning. Samtidigt finns det en hel del fynd sjävklart. Tyvärr uppstår då problemet min flickvän även kommer använda kameran. Jag har björnramar till händer medan hon har relativt små. Jag fullkomligt älskar storleken på t.ex. Canon EOS 40D, men den blir så stor för henne att den inte är hanterbar. Därför har jag siktat in mig på "medelstorlekerna".

Gällande Canon EOS 400D är den fortfarande inte aktuell då den är för liten (precis som Nikon D40) åt "höger" eller hur man skall förklara. Får ett gap på ca 5*4*3 cm åt det hållet. Däremot blir kameran skönare neråt med vertikalgreppet på, men det hjälper mig ändå inte.
 

Ludix

Aktiv medlem
Nikon D80 går att få med antiskak, dock då inbyggd i kitoptiken 18-55mm. Du får alltså endast antiskak med just det objektivet, vill du ha antiskak i övriga objektiv får du va noga att köpa sådana som har den inbygd. Angående det så går Olympus E-420 bort direkt förmodar jag, då den inte har någon antiskak inbyggd, och Olympus erbjuder ingen optik med funktionen inbygd.

Sonyn har ju smidigheten att ha antiskaken inbygd i huset som du vet, alltså blir det antiskak med alla objektiv. Frågan blir lite hur mkt du kommer bygga ut ditt system om D80 kanske lockar. Ska det inte byggas ut jäätte mycket kanske den kan va ett alternativ. Sen finns det gott om VR objektiv numera, främst i de lite billigare telezoomarna Nikon har att erbjuda. Dock springer priset i detta fallet iväg jämtemot A200 som du kunde för med en telezoom också för, 6500kr va det va? Sen har du förmånen att få batterigrepp på köpet värt ca 2000kr om du köper D80 i kit. Detta kostar 8695kr hos cyberphoto, och då med antiskakoptik och batterigrepp.

Ska inte försöka tala in dig på D80:s fördelar för mkt, men är själv mkt nöjd med den;) Rekomenderar den varmt..Det enda man egenteligen saknar hos D80 är lite bättre brusegenskaper, men av dessa alernativen du står mellan så ligger den bland de bästa. Dom är väldigt likvärdiga i denna prisklassen på den punkten..
Just bildstabiliseringen är inget du ska hänga upp dig för mkt på angående rörliga motiv, pållarna bland annat. Antiskaken invärkar ingenting på rörliga motiv endast dina egna skakningar med kamerahuset. Har du tänkt panorera efter motiven kompenserar den endast dina skakningar som sker upp och ner med huset, men detta är så lite att det inte blir något avgörande. Så endast dina egna skakningar. Riktigt trevligt att ha den är när du går ner på slutartider så lågt som 1/10 sek, och det är ju såklart när du vill ta dina bilder inomhus i befintligt ljus så du slipper förstöra stämningen genom att dra på den inbygda blixten. Antiskak är i mina ögon guld värt.
Blir du sugen på K10D så vill jag att du tänker dig för innan du slår till på ett paket med kitoptiken, som inte är särskilt bra. Många har valt vägen att endast köra på K10D huset och sedan köpa optiken vid sidan om. K10D med Sigma 18-55mm f:2,8 är ganska populärt har jag fått intrycket av.
Själv är jag inte så glad vid Pentaxen. Ligger inte så bra i mina händer(endast mina), och gillar värkligen inte slutarljudet, men de är en smaksak. Värt att nämna är att Pentaxsystemet har ett mer begränsat objektivutbud än Nikon och Canon. Just sony har ju Konika Minolta optiken att luta sig på en del, samt att nya objektiv från Sony själva är på ständig ingång. Sonyoptiken är dock ganska så dyr, men endå inte bättre än något annat märke.

Ska också nämnas att 400D kan fås med inbygd bildstabilisering i optiken.
 

Lawson

Aktiv medlem
Ludix skrev:
Nikon D80 går att få med antiskak, dock då inbyggd i kitoptiken 18-55mm. Du får alltså endast antiskak med just det objektivet, vill du ha antiskak i övriga objektiv får du va noga att köpa sådana som har den inbygd. Angående det så går Olympus E-420 bort direkt förmodar jag, då den inte har någon antiskak inbyggd, och Olympus erbjuder ingen optik med funktionen inbygd.

Sonyn har ju smidigheten att ha antiskaken inbygd i huset som du vet, alltså blir det antiskak med alla objektiv. Frågan blir lite hur mkt du kommer bygga ut ditt system om D80 kanske lockar. Ska det inte byggas ut jäätte mycket kanske den kan va ett alternativ. Sen finns det gott om VR objektiv numera, främst i de lite billigare telezoomarna Nikon har att erbjuda. Dock springer priset i detta fallet iväg jämtemot A200 som du kunde för med en telezoom också för, 6500kr va det va? Sen har du förmånen att få batterigrepp på köpet värt ca 2000kr om du köper D80 i kit. Detta kostar 8695kr hos cyberphoto, och då med antiskakoptik och batterigrepp.

Ska inte försöka tala in dig på D80:s fördelar för mkt, men är själv mkt nöjd med den;) Rekomenderar den varmt..Det enda man egenteligen saknar hos D80 är lite bättre brusegenskaper, men av dessa alernativen du står mellan så ligger den bland de bästa. Dom är väldigt likvärdiga i denna prisklassen på den punkten..
Just bildstabiliseringen är inget du ska hänga upp dig för mkt på angående rörliga motiv, pållarna bland annat. Antiskaken invärkar ingenting på rörliga motiv endast dina egna skakningar med kamerahuset. Har du tänkt panorera efter motiven kompenserar den endast dina skakningar som sker upp och ner med huset, men detta är så lite att det inte blir något avgörande. Så endast dina egna skakningar. Riktigt trevligt att ha den är när du går ner på slutartider så lågt som 1/10 sek, och det är ju såklart när du vill ta dina bilder inomhus i befintligt ljus så du slipper förstöra stämningen genom att dra på den inbygda blixten. Antiskak är i mina ögon guld värt.
Blir du sugen på K10D så vill jag att du tänker dig för innan du slår till på ett paket med kitoptiken, som inte är särskilt bra. Många har valt vägen att endast köra på K10D huset och sedan köpa optiken vid sidan om. K10D med Sigma 18-55mm f:2,8 är ganska populärt har jag fått intrycket av.
Själv är jag inte så glad vid Pentaxen. Ligger inte så bra i mina händer(endast mina), och gillar värkligen inte slutarljudet, men de är en smaksak. Värt att nämna är att Pentaxsystemet har ett mer begränsat objektivutbud än Nikon och Canon. Just sony har ju Konika Minolta optiken att luta sig på en del, samt att nya objektiv från Sony själva är på ständig ingång. Sonyoptiken är dock ganska så dyr, men endå inte bättre än något annat märke.

Ska också nämnas att 400D kan fås med inbygd bildstabilisering i optiken.
Robin ditt utalande om att kitoptiken till Pentax är värdelös, vad grundar du det på?

Har snarare fått intrycket att den står sig ganska bra i jämförelse med annan kitoptik.

Kollade Nikons motsvarighet på Photozone och kan inte se att Pentax gör bort sig.
Nikon är bättre på vidvinkelsidan Och Pentaxen gör bättre ifrån sig på telesidan.
Mkt. låga värden för CA på Pentax inte fullt så bra för Nikon.

Vill Fredrik hålla ner kostnaden så anser jag att han mycket väl kan starta med Pentax K10D och kitzoomen.
Kan han få ett mer kompetent hus med kitzoom för 6900:- ?

Micke.
 

Ludix

Aktiv medlem
Lawson skrev:
Robin ditt utalande om att kitoptiken till Pentax är värdelös, vad grundar du det på?

Har snarare fått intrycket att den står sig ganska bra i jämförelse med annan kitoptik.

Kollade Nikons motsvarighet på Photozone och kan inte se att Pentax gör bort sig.
Nikon är bättre på vidvinkelsidan Och Pentaxen gör bättre ifrån sig på telesidan.
Mkt. låga värden för CA på Pentax inte fullt så bra för Nikon.

Vill Fredrik hålla ner kostnaden så anser jag att han mycket väl kan starta med Pentax K10D och kitzoomen.
Kan han få ett mer kompetent hus med kitzoom för 6900:- ?

Micke.
Jag sa att det inte va så bra, INTE att det var värdelöst. Varför anbvänder du andra utryck än vad jag sagt? Själv har jag fått intrycket att den optiken vinjeterar rejält, och även att kantskärpan är under medel. Den ska dessutom teckna ganska mjukt i alla bränvidderna utom i mitten.

Om han kan få ett bättre paket än de? Det har inte jag en susning om, har inte testat alla kombinationer. Jag kan säga som så att det säkert är ett bra val för en nybörjare..men att påpeka produktens svagheter och alternativa lösningar är väl hellr inte fel?
 

Lawson

Aktiv medlem
Ludix skrev:
Jag sa att det inte va så bra, INTE att det var värdelöst. Varför anbvänder du andra utryck än vad jag sagt? Själv har jag fått intrycket att den optiken vinjeterar rejält, och även att kantskärpan är under medel. Den ska dessutom teckna ganska mjukt i alla bränvidderna utom i mitten.

Om han kan få ett bättre paket än de? Det har inte jag en susning om, har inte testat alla kombinationer. Jag kan säga som så att det säkert är ett bra val för en nybörjare..men att påpeka produktens svagheter och alternativa lösningar är väl hellr inte fel?
Ok! du menar att den bara är så dålig att man inte skall köpa den.


Micke.
 

Ludix

Aktiv medlem
Lawson skrev:
Ok! du menar att den bara är så dålig att man inte skall köpa den.


Micke.
Nope, jag menar att man kanske ska tänka efter om man tror man klarar sig med den ellr om man vill ha något strået vassare..ingen som sagt att den är dålig
 

Lawson

Aktiv medlem
Ludix skrev:
Nope, jag menar att man kanske ska tänka efter om man tror man klarar sig med den ellr om man vill ha något strået vassare..ingen som sagt att den är dålig
"Blir du sugen på K10D så vill jag att du tänker dig för innan du slår till på ett paket med kitoptiken, som inte är särskilt bra."

Micke.
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Jag har insett att det kommer få bli ett par svängar ner till de varse fotoaffärer igen och klämma lite. Fördelen som Pentaxen och Nikon har jämtemot Sonyn är att de känns betydligt mer välbyggda och inte lika plastiga.

Inbördes rangordning för hur de ligger i handen för mig är:

Nikon D80
Pentax K10d
Sony Alpha 200

Problemet är att man kan vända på den listan för min flickvän. Så att enbart gå på hur skön kameran är i handen fungerar inte i mitt fall då det altid kommer bli en kompromiss. Annars hade jag satsat på en begagnad kamera i nån av de tyngre och större modellerna.

Att jag just hakat upp mig lite på antiskakfunktionen är att många talar varmt av den samt att jag märker när jag lånat vänners kameror samt håller kameror i butik att jag inte lyckas hålla den riktigt still. Jag är lite skakig på hand helt enkelt. Detta går kanske att vänja bort eller bli bättre på, men tills des tror jag det kan vara bra.

Angående objektivutbud hos pentax och sony så är jag fullt medveten om att det är mer begränsat än hos Nikon samt Canon. De är ju ändå de två stora giganterna på marknaden. Men det finns ju alltid tredjepartsleverantörer som Sigma eller Tameron att vända sig till vilket enligt min mening tar död lite på den dikussionen. Så vida man inte letar på begagnat marknaden. Där ser man fördelarna med Nikon och Canon. Inget snack om det.

Det är som sagt inte helt lätt det här, vilken djungel. Jag som tyckte mitt hifintresse var rörigt ett tag..
 

Martin-B

Aktiv medlem
Ska bara spräcka lite propaganda: Pentaxs kitobjektiv är bättre än både nikon och Canon. Så om Pentaxen är dålig, vad är då Nikon och Canons motsvarighet? (Checka in Dpreviews tester)

Anti-skak är värt sin vikt i guld. K10D är ju även vädertätad vilket de andra kamerorna inte är. Tycker du att Anti-skak är viktigt och måste ha det på alla objektiv blir nog utbudet hos Nikon väldigt begränsat. Kan nämnas att ingen vidvinkelzoom har anti-skak, och endast 3 st normalzoom har anti-skak, 2 st är budgetobjektiv och den sista är ett budgetobjektiv till ett brottsligt pris. 24-120mm 3,5-5,6. Liksom va fan? Kunde förstått priset(6600kr) om den var 2.8 men detta...

Inga fasta objektiv överhuvudtaget(exklusive den nedan) under 200mm har anti-skak. Ett enda macro har anti-skak(Konstigt nog är det inte den på 200mm, utan 105)).
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Kul med någon som är insatt i objektiv. Tycker det är galet svårt att hitta info om sådana här grejer. Sitter och söker och söker. Då är jag ändå 23 år och van internetanvändare.

Hur är det med objektiv för Nikon, men antiskak från tredjepart? Har Sigma, Tamron m.fl något att erbjuda?

Finns det någon bra sida där man kan få en vettig överblick och läsa om objektiv? Dpreview har ju en del, men är ändå inte riktigt nöjd.
 
Satsa beg.

Som min rubrik låter tipsar jag dig att köra på begagnat nu när alla byter upp sig. Köp inte en Sprojlans D40 utan hellre(stavning?) en beg. Nikon D80, Canons modeller vet jag inte om då jag kör på nikon, eller kolla på en Nikon D200 men det kan bli ganska avancerat skulle jag tro,
Men kör på en fräsch begagnad. Och be om kvitton kartonger och liknande
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Problemet med just Nikon D80 är att de flesta verkar värdera sin begagnade D80 till ungefär 5000 kr vilket jag tycker är ett överpris för den kameran begagnad. Skulle dock överväga det om jag hittar den nån tusenlapp eller två billigare än så...
 

Zewrak

Aktiv medlem
Jag var i samma situation som du. I tre månader provade jag kameror i butiker, läste på om alla möjliga saker, pratade med lite fotografer (en som tog babybilder på mig, så han har varit med ett tag) och försökte bilda mig en uppfattning.

Först hade jag tänkt mig en Nikon, men tyckte själva husen verkade vara för dyra. Då styrde jag in på Canon 30D som jag tyckte verkade prisvärd, där stannade jag i en och en halv månad cirka, läste manualerna och recensioner tills ögonen blödde.

Sedan rätt som det var en dag, utan någon som helst anledning tittade jag på Pentax kamerorna, vid det laget hade jag en färdig inköpslista på Canon prylar. Först tittade jag på Pentax K200D, vilket jag tyckte verkade vara en alldeles utomordentlig kamera. Faktum är att jag till och med lade en beställning på den, men sen ändrade jag mig på grund av batterierna och eftersom jag planerade att nästa år byta upp mig till en K20D när de sjunkit i pris, så bestämde jag mig för att inhandla en K10D, då batterigrepp etc kan flyttas direkt över till K20D från K10D.

Fördelarna med K10D mot Canon som jag såg det då, var just stabiliseringen i huset och de allmäna priserna på objektiv som det medför.

Till exempel:
Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM som kostar 7495.-
jämfört med
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM som kostar 10395.-

Pentax SMC-DA* 300/4 ED (IF) SDM 11465.-
mot
Canon EF 300/4,0 L IS USM 13995.-

Även om det inte ser mycket ut, så blir det en del efter några objektiv, resonerade jag. Och som småbarns förälder är inte pengar direkt en vanligt förekommande sak.

Och är man inte den som är den så kan man hitta fina gamla Pentax objektiv begagnat, en del säger att vissa av dem är riktiga guldkorn, dock missar man ju ofta på autofokus, men får i alla fall stabiliseringen.

Nu har du i och för sig cashback på Canon, vilket är ett bra argument när du inhandlar systemet, men cashbacken kanske inte kommer finnas i framtiden på de saker du har. Så ska du handla mycket saker på en gång kan det bli en riktig guldgruva. Å andra sidan, Pentax K20D lanserades för ett par veckor sen och ligger på 10-11000.- nu, vad ska inte det ligga på då när det är dags att byta upp sig? :D.

Sony tittade jag aldrig på, för jag har noll förtroende för Sony förövrigt, så de ville jag inte beblanda mig med, men jag är övertygad om att de kan vara precis likabra som alla andra, men jag personligen köper inte en enda pryl som det står Sony på. Oavsett om det är kamera, tvspel, skiva, mobiltelefon eller tv-apparat.

PS. Hysterin om att klämma på kameror och bestämma på det sättet vilken man vill ha är överreklamerad tycker jag. Jag ansåg _alla_ kameror jag klämde på var obekväma. Men nu har jag vant mig och tycker kameran är en gudagåva i ergonomi.

PS2. Köp en ny kamera är mitt råd. Jag blev hela tiden påmind om begagnat marknaden, vilken kan vara billig i inköp. Men jag själv resonerade att jag inte hade kunskapen att avgöra om kameran funkade som den skulle eller vad jag skulle titta vad som kunde vara fel etc. Dessutom ser jag det som en skön trygghet att ha garantier så länge som möjligt, eftersom jag som sagt är nybörjare, ger garantier och kontakt med företaget som sålt sakerna mycket mer, än att fråga på forum vad som kan ha hänt med din nya begagnade kamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Zewrak skrev:
Fördelarna med K10D mot Canon som jag såg det då, var just stabiliseringen i huset och de allmäna priserna på objektiv som det medför.
Att ha stabiliseringen i huset istället för i objektiven är möjligen ekonomiskt fördelaktigt. Men för användaren är det en nackdel.

Har man stabiliseringen i objektivet är även det man ser i sökaren stabiliserat, vilket är viktigt vid längre brännvidder. Det märker man när man t ex försöker justera fokus manuellt med ett 400 mm-objektiv och en 1,4x konverter.
 
ANNONS