Annons

Vilket objektiv är du kär i?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Lothar Marunga skrev:
Fungerar väl inte riktigt så. Kan väl inte ta en pannkaka om jag skall fota på 50 m. Hur mkt jag än vinklar och vrider.
Om man nu "bara" har pannkakor i kameraväskan så får man göra det bästa av dem och därmed släppa idéerna om vad man ska göra och inte göra och istället helt gå på känsla och intuition. Jag tror ingen har obegränsade ekonomiska tillgångar som gör att man har alla objektiv eller alla brännvidder i väskan. Och man köper självfallet det som man tycker om att fotografera med, eller behåller det man tycker om att använda och så säljer man de som man märker att man inte använder så mycket. (iaf teoretiskt, sen finns det ju de som samlar på objektiv, men jag tillhör inte dem). Jag brukar ta turer med en kamera - ett objektiv eller två objektiv. Senaste tiden DA 35 + 135. Det har fungerat väldigt bra. Bara att släppa hjärnan, släppa tankar, och helt gå på intuition och känsla som en aktiv meditation. Man hittar de motiv som passar brännvidderna, eller så skapar man dem själv. Iaf så händer något av det som är väldigt spännande och inspirerande.
 

Mats Öberg

Aktiv medlem
Kul med surmulna kommentarer i denna tråd.... ;-)

I vilket fall som helst så är mitt 31/1.8 en glugg jag skulle kunna bli kär i om det var ett fruntimmer.
 

snysop

Aktiv medlem
Mats Öberg skrev:
Kul med surmulna kommentarer i denna tråd.... ;-)

I vilket fall som helst så är mitt 31/1.8 en glugg jag skulle kunna bli kär i om det var ett fruntimmer.
Ja, tack för detta! Nu släpper vi surheter och går vidare till att vara kärleksfulla mot varandra och våra prylar. :)

Love, peace and understanding.

:D

Jag har blivit förtjust i mitt gamla nya batterigrepp. Även om kameran satt fint i mina händer förut så sitter den bättre nu. OK, den blir tyngre men lite muskler skadar inte att få. :)
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Visa ord. Jag skall ha dom i åtanke i slutet denna månaden när jag åker till Västerås för att fota skyddshundar på Bruks och IPO SM.
Men jag tror jag garderar med 70-300 och 135-400. Även om jag inte gillar dom.

lm
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Min favorit i fotoväskan är pappas gamla Pentax SMC 55/1.8. Det är lite bökigt att inte så mycket är kompatibelt, men denna glugg har av denna anledning lärt mig otroligt mycket. Dessutom gillar jag både skärpan och skärpedjupet på detta mycket trevliga, om än gamla, objektiv.

Ser dock fram emot ett FA 50/1.4.
 

melanderhenrik

Aktiv medlem
Pentax DA 35/2,8 Macro Ltd <--- Mitt enda objektiv, så kanske inte så konstigt att jag är kär i det :)

Men snart så kommer ett 16-50 och 50-135 att slinka ner i kamera väskan också. Behöver bara komma över till newyork :) (januari here I come)
 

Bokeh

Aktiv medlem
Märkligt att det bara är en av er Pentaxianer som är kär i FA-31/f1.8 AL ? Den gluggen skulle vara den första jag köpte om jag hade ett Pentaxhus, måste väl vara helt perfekt som normalglugg på APS-C ?

/kent
 

FotoZ

Aktiv medlem
Märkligt att det bara är en av er Pentaxianer som är kär i FA-31/f1.8 AL ? Den gluggen skulle vara den första jag köpte om jag hade ett Pentaxhus, måste väl vara helt perfekt som normalglugg på APS-C ?
Det kan ju ha att göra något med att det kostar en del och därför är det inte så många som har den ekonomiska möjligheten att få till hemgiften för det. :)
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Märkligt att det bara är en av er Pentaxianer som är kär i FA-31/f1.8 AL ? Den gluggen skulle vara den första jag köpte om jag hade ett Pentaxhus, måste väl vara helt perfekt som normalglugg på APS-C ?

/kent
Det tarvar ju att man behöver bli kriminell för att få degen till det glaset.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Det kan ju ha att göra något med att det kostar en del och därför är det inte så många som har den ekonomiska möjligheten att få till hemgiften för det. :)
Jag tycker inte den är speciellt dyr, inget som avskräcker mig i allafall som är van att köpa gluggar till både Canon och Nikon :)

/kent
 

bengt luthman

Aktiv medlem
personligen får jag kraftigt blodflöde till mittregionen av pentax gamla telen som FA* 600/4, Fa*400/5,6, eller varöfr inte FA* 85/1,4 skulle sitta som ett smäck i min kameraväska..eller nej det skulle inte få plats, men jag vill ha dem ändå:p
 

Bofoto2

Aktiv medlem
personligen får jag kraftigt blodflöde till mittregionen av pentax gamla telen som FA* 600/4, Fa*400/5,6, eller varöfr inte FA* 85/1,4 skulle sitta som ett smäck i min kameraväska..eller nej det skulle inte få plats, men jag vill ha dem ändå:p
Du kan göra som jag, ta inte med dig alla gluggarna. FA*400 finns nu på Blocket, eller var det Tradera?

Jag började med en Pentax ME och M35/2,8 + M135/3,5, och M35/2,8 var länge min ögonsten, 135an var jag mindre förtjust i, inte brännvidden men ljusstyrkan och motljusegenskaper, men skylight-filteret kanske hade nåt med saken att göra. Jag har tvekat länge om jag ska köpa DA21, för den ska inte vara topp på full öppning men köper jag gluggen så kan den bli favorit.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Du kan göra som jag, ta inte med dig alla gluggarna. FA*400 finns nu på Blocket, eller var det Tradera?

Jag började med en Pentax ME och M35/2,8 + M135/3,5, och M35/2,8 var länge min ögonsten, 135an var jag mindre förtjust i, inte brännvidden men ljusstyrkan och motljusegenskaper, men skylight-filteret kanske hade nåt med saken att göra. Jag har tvekat länge om jag ska köpa DA21, för den ska inte vara topp på full öppning men köper jag gluggen så kan den bli favorit.
jo jag har sett den på tradera, funderar på att göra något olagligt så att jag får loss pengar :p

det är sällna jag har med mig allt ut, plockar ner det som får plats i min Minitrekker o tar stativet i handen. men de där objektiven går nog inte ner o min väska på längden:p
 

Tommy-Mathias

Aktiv medlem
Tja, har nu bara det gammla 18-55 kit objektivet och FA 50 1.4 att välja på så om jag måtte välja mellan dem två så skulle det nog bli 50mm gluggen.

Otroligt skarpt bara man bländar ner ett par steg, fast med brännvidsförlängningen blir det aningen obekvämt tight att använda.
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Jag deklarerar härmed öppet och förbehållslöst min gränslösa kärlek till...


...Pentax SMC 24 / f2.8


Fantastiskt vacker glugg, helt i metall, manuell, überskarp från början och färger som får mig förvånat överlycklig varje gång jag använder det.

Fantastique, helt enkelt. Den kommer aldrig att lämna min väska.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag är för tillfället helt såld på Zeiss manuella gluggar till Nikon. Har en 25 2,8 och 100 2,0 macro. På önskelistan står 18 3,5 och 50 1,4.
 
ANNONS