Annons

Pentax K10d - Slutartiden "låser" sig i manuellt läge

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Har sedan april 2008 fotad med min Pentax K10d. Dock har jag under året som gått då och då fått problem med att kameran vägrar låta mig välja slutartiden snabbare än 1/30s. Däremot kan fritt välja bländaretal hur jag vill, men kan ändå vara störande ifall jag i förväg tänkt ut ett skärpedjup och sedan måste anpassa mig till slutartid istället.

Vart att nämna är att detta problem endast uppstår i manuellt läge. Slår jag över till automatik, justerar kameran både blädare och slutartid helt utan problem. Slår jag sedan tillbaka till manuell så står bländartalet återigen på 30 och jag kan inte välja snabbare slutartid (ex: 1/45 eller 1/60 osv) däremot långsammare går bra.

Har på senare tid kommit på att detta går att lösa genom att trycka på den "gröna knappen". Den automatiska mätning upphäver då på något vis blockaden av slutartiden och kameran fungerar normalt igen.

Detta problem uppstår uppskattningsvis nån gång i månaden, så det är inget stort problem. Speciellt inte nu när jag lärt mig hantera det med den gröna knappen, men det känns ändå som att det inte skall vara så och att någonting är fel. Firmware = Ver: 1.3

Någon som haft erfarhet av samma fel eller något liknande? Eller eventuellt hört talas om detta innan?
 

holmbo

Aktiv medlem
Hej. Det är inte så enkelt som att du vrider slutartidsratten åt fel håll. Den slutar ju på 30 sek som längsta tid. Det står då 30" i displayen för att markera 30 sek. Jag har själv gjort det några gånger.

//Lars
 

Chewbacca

Aktiv medlem
hmm har haft liknande problem med min. kommer inte ihåg riktigt vad det var men det är löst nu iaf, så det är nog inget fel på din kamera (peppar,peppar...)
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Hej. Det är inte så enkelt som att du vrider slutartidsratten åt fel håll. Den slutar ju på 30 sek som längsta tid. Det står då 30" i displayen för att markera 30 sek. Jag har själv gjort det några gånger.

//Lars
Tyvärr är det inte så enkelt, men man hade ju gärna önskat. Nu när jag märkt att det bara är att trycka på den gröna knappen när problemet upstår löser det ju sig snabbt, men innan jag kom på det kunde jag fiffilura med kameran i timmar (byta omjektiv, gå genom menyer, försöka ändra inställningar m.m.) innan den helt magiskt fungerade igen.

Kom säkert på den gröna knappen av misstag de gånger när jag väl fick den att fungera igen. För innan jag kopplade det, så blev den bra "av sig själv"...vilket självklart inte kan vara fallet..=)
 

holmbo

Aktiv medlem
Då är det väl något skumt ända. Jag hade ett problem med min K10D för ett tag sen. Efter att batteriet tog slut mitt i en fotovända så slutade autofokusen att fungera vettigt när batteriet var bytt. Den bara sökte och sökte utan att hitta fokus. Jag rengjorde kontakterna på objektivet och huset utan framgång (förekommande fel).

Jag var på väg att skicka in kameran men fick en dum ide som inte var så dum. Jag körde ner fw 1.3 (hade den redan innan). Jag trodde att kameran skulle protestera men det gjorde den inte. Efter nerladdningen funkade kameran som vanligt igen (och gör det fortfarande). Troligen så skrevs någon minnesarea över när kameran dog. Ingen blev i alla fall gladare än jag. Kankse värt ett test.

//Lars
 
ANNONS