Annons

d90 - vilket objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

a-n-n-a

Medlem
Jag har köpt mig en nikon d90 idag och undrar vad jag ska köpa för objektiv till. Budgeten ligger på max 2500:- och jag kan tänka mig att handla begagnat. Jag kommer mest att fota porträtt och lite alltiallo. Jag har funderat på ett 50mm 1.8 men jag tror att jag kommer sakna att kunna zooma alldeles för mycket... Har ni några förslag vilket jag skulle kunna köpa? :)
 

and30ers

Aktiv medlem
...har ni några förslag vilket jag skulle kunna köpa? :)
Billig normalzoom Tamron 17-50/2.8 utan stabilisering går att hitta beg inom din budget. Sigma 17-70/2.8-4 OS vore bra, men den är lite för ny för att hitta beg inom budget.

Nikon AF-S 35/1.8 + AF 50/1.8, ryms inom budget men ligger dessvärre onödigt nära varandra i brännvidd.

Med utökad budget skulle kanske AF-S 35/1.8 + Sigma EX 70/2.8 Macro vara en bra kombination.

Eller AF-S 18-105VR + en 35:an eller 50:an.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Alltså, du har inget objektiv alls ännu, eller? Då rekommenderar jag att skaffa en begagnad normalzoom. Som enda objektiv är nog inte AF 50/1,8 det bästa valet på grund av brännvidden, men det är ett bra porträttobjektiv.

Nikkor 18-105/3,5-5,6 VR skulle säkert vara ett bra val. Samma sak med 17-50/2,8 av Sigma eller Tamron, om du prioriterar ljusstyrka framom stort zoomomfång (3x vs 5x). Dessa alla borde finnas begagnat till ett pris som nätt och jämnt ryms in i din budget. Nikon AF-S 17-70/3,5-4,5 tror jag även är ett utmärkt val som finns att få för en ganska liten slant, speciellt begagnat (vet inte om den säljs ny längre ens). Sigma har också en äldre 17-70/2,8-4,5 med bildstablisering (OS) som säkert är OK det med. De två sistnämnda är en kompromiss mellan stort zoomomfång och ljusstyrka.

Dock är det så att inte ens f/2,8 räcker speciellt långt inomhus utan blixt om det är människor (som ju alltid rör på sig) man vill fotografera. Då behövs bättre ljusstyrka och/eller en blixt. En bra extern blixt som man studsar via tak eller väggar är en förutsättning för bra blixtbilder inomhus tycker jag, då den interna oftast ger ganska fult resultat. Försök spara ihop till en SB-600 som nästa pryl, det är en mångsidig och bra grundblixt som räcker hyfsat långt.
 

a-n-n-a

Medlem
Alltså, du har inget objektiv alls ännu, eller? Då rekommenderar jag att skaffa en begagnad normalzoom. Som enda objektiv är nog inte AF 50/1,8 det bästa valet på grund av brännvidden, men det är ett bra porträttobjektiv.
Nej, det har jag inte... Så om jag skulle välja mellan 35mm 1.8 och 50mm 1.8 och bara ha ett nu i början så skulle du alltså rekommendera 35mm istället?
 

caar7629

Aktiv medlem
Som enda objektiv blir 50:an lite snäv i sitt bildsnitt, men om du senare kompletterar med en normal-zoom så får 50:an en bra funktion som porträtt-tele.
 

bjoele

Aktiv medlem
Grattis! Bra och prisvärt objektiv!

Om du känner att du sen vill ha zoom, så underskatta inte de billiga 18-55 och 55-200 (speciellt versionerna med bilstabilisering, VR). De är "billiga" och plastiga, men också lätta, skarpa och prisvärda. :)
 

a-n-n-a

Medlem
Om du känner att du sen vill ha zoom, så underskatta inte de billiga 18-55 och 55-200 (speciellt versionerna med bilstabilisering, VR). De är "billiga" och plastiga, men också lätta, skarpa och prisvärda. :)
Hade faktiskt tänkt att komplettera med ett 55-200 VR sen men först blir det att spara pengar ;)
 
ANNONS