Annons

Sortera bilder Jag är ny hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...
Om nyckelorden är skrivna direkt i filen eller i en databas har egentligen ingen större betydelse förrän bilden ska lämna ens system och skickas till ett annat. Då är det inga problem att be Lightroom att göra det.
Jo om databasen förloras eller blir korrupt. Då är det för sent att kopiera nyckelorden till bildfilerna.
 

iSolen.se

Guest
Du försöker lösa ett problem på ett sätt som kommer att ge dig massor av merarbete och ett onödigt svårhanterat bildarkiv.

Jag har förstått att du inte har möjlighet att använda Lightroom ännu, och jag har även förstått att du inte vill att man ska skriva mer om det. Trots det så blir mitt absoluta råd att du väntar med att lägga massor av timmar på att manuellt "märka" bilder. Du kommer att tröttna långt innan du är klar, och sannolikt har råd att köpa Lightroom den dag du kommit halvvägs med din manuella hantering.
LR är inte någon lösning på nyckelordshanteringen och knappast långsammare eller snabbare än att göra det i windows.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det går på allt som windows anser vara bilder. .NEF är det inte default men det går att ändra på, jag vet inte hur på rak arm, du får googla om det är viktigt. Kanske har med previewfunktionen som finns att tanka ner att göra?

Det går bra på att göra på flera samtidigt precis som alla andra egenskaper man assignar på en gång. Skriver du över data så är det för att du aktivt skrivit över data.

Hierariska? Du menar "pipe" grejen? Tror inte Windows bryr sig, det är upp till dig själv och de program som använder det.
Antag att du har två bilder:
Bild 1 har nyckelord Nisse
Bild 2 har nyckelord Lasse

Du vill nu lägga till nyckelordet blomma till båda bilderna. Kan du då markera båda bilderna och lägga till blomma utan att samtidigt bli av med Nisse och Lasse? Jag jobbar åtminstone så att jag lägger till nyckelord lite då och då.

Hierarki, d.v.s. över- och underordnade nyckelord:
- Europa
- - Sverige
- - - Stockholm
- - - - Sergels torg

Om jag (i LR) lägger till nyckelordet Sergels torg så får bilden automatiskt även de överliggande nyckelorden. Klarar Windows det?
 

Johannes G

Aktiv medlem
Det går på allt som windows anser vara bilder. .NEF är det inte default men det går att ändra på, jag vet inte hur på rak arm, du får googla om det är viktigt. Kanske har med previewfunktionen som finns att tanka ner att göra?

Det går bra på att göra på flera samtidigt precis som alla andra egenskaper man assignar på en gång. Skriver du över data så är det för att du aktivt skrivit över data.

Hierariska? Du menar "pipe" grejen? Tror inte Windows bryr sig, det är upp till dig själv och de program som använder det.
Det vore skönt om någon kunde visa hur man gör det, jag får det ej att funka på .nef-bilder. Om det går låter det mycket smidigt.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Mitt tips: Elements har en utmärkt katalogdel. Där kan du tagga dina foton på ett smidigt sätt och dessutom lägga taggar i taggar (Sverige - Stockholm - Gamla Stan)
Elements sparar inte bara i en egen databas (som för övrigt är lätt att ta backup på) utan man har också möjlighet att låta programmet skriva taggarna till bildfilerna. Är dock osäker på om det gäller råfilerna. Tvivlar på det faktiskt.

Nu till det roliga.
Du söker ett gratisprogram. OK, Elements kostar pengar. Inte massor, men en knapp tusenlapp. Inte så mycket för en som jobbar och har inkomst. Alltså köper många den senaste versionen direkt när en ny kommer. Kvar hemma blir den förra, med laglig licens, till ingen nytta. Några färre funktioner i bildbehadlingsdelen, men katalogdelen är densamma.
Fråga runt lite, ev annonsera (kanske här på FS). Du borde kunna få tag på förra Elements gratis eller nästan gratis. Tyvärr inte min, den är redan i någon annans dator.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Har precis börjat bekanta mig med katalogdelen av Elements 9 och tycker att den verkar vara alldeles utmärkt. Men alla hyllar Lightroom och anser att det inte ens går att jämföra. Eftersom jag aldrig provat Lightroom blir jag nyfiken på vad det är som gör LR till ett så överlägset alternativ för sortering/katalogisering.
 

j2^

Aktiv medlem
Har precis börjat bekanta mig med katalogdelen av Elements 9 och tycker att den verkar vara alldeles utmärkt. Men alla hyllar Lightroom och anser att det inte ens går att jämföra. Eftersom jag aldrig provat Lightroom blir jag nyfiken på vad det är som gör LR till ett så överlägset alternativ för sortering/katalogisering.
"Allt"?

Metadatastyrningen. Glöm det här med att döpa filer, och lägga dem i fysiska mappar.

Prestandan. Ladda in några tiotusental bilder med många taggar i Elements så får du se på sirap.

Integrationen är ju också en annan sak, du behöver ju väldigt sällan skicka bilderna till Photoshop /
Liknande för redigering.

Exportmöjligheterna. Med ett enda handgrepp så skapar jag bilder i fyra upplösningar / mailar iväg en uppsättning / lägger en på Flickr och en på Facebook. (Det här steget inkluderar dock en del egen kod)

Behringer BFC2000. Jag har ett MIDI-mixerbord kopplat till mitt Lightroom för att få flera "fysiska" kontroller och slippa peka/klicka/dra på skärpen...

etc etc etc etc.
 

iSolen.se

Guest
Antag att du har två bilder:
Bild 1 har nyckelord Nisse
Bild 2 har nyckelord Lasse

Du vill nu lägga till nyckelordet blomma till båda bilderna. Kan du då markera båda bilderna och lägga till blomma utan att samtidigt bli av med Nisse och Lasse? Jag jobbar åtminstone så att jag lägger till nyckelord lite då och då.

Hierarki, d.v.s. över- och underordnade nyckelord:
- Europa
- - Sverige
- - - Stockholm
- - - - Sergels torg

Om jag (i LR) lägger till nyckelordet Sergels torg så får bilden automatiskt även de överliggande nyckelorden. Klarar Windows det?
Jo du kan lägga till nyckelord på det sättet (markera alla bilder och lägga till nyckelord utan att skriva över de individuella). Jag dubbelkollade just.

Vad det gäller hierarkiska nyckelord kan jag inte svara eftersom jag inte vet.
 

iSolen.se

Guest
...Hierarki, d.v.s. över- och underordnade nyckelord:
- Europa
- - Sverige
- - - Stockholm
- - - - Sergels torg

Om jag (i LR) lägger till nyckelordet Sergels torg så får bilden automatiskt även de överliggande nyckelorden. Klarar Windows det?
Var kommer hierarkin från? Hur/vem skiljer tex Jul-tomten från Fastighet-tomten?

Nu laddar jag upp mina bilder till istockphoto som är en av få som skiljer på detta. Deras nyckelordsdatabas är väldigt omfattande. Skulle inte vilja knappa in den själv :) Shutter som jag använde förut gör tex inte detta.

Övergången från lokal nyckelordsdatabas till någon annans är inte trivial.
 

j2^

Aktiv medlem
Var kommer hierarkin från? Hur/vem skiljer tex Jul-tomten från Fastighet-tomten?

Nu laddar jag upp mina bilder till istockphoto som är en av få som skiljer på detta. Deras nyckelordsdatabas är väldigt omfattande. Skulle inte vilja knappa in den själv :) Shutter som jag använde förut gör tex inte detta.

Övergången från lokal nyckelordsdatabas till någon annans är inte trivial.
Du skapar själv dina nyckelord, eller importerar egna listor.

Poängen är att (för mig) är nested keywords relativt oumbärligt.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att du använder synonymer i LR. Så, om du vill går det relativt enkelt att göra en exportfuntkion för istockphoto som automatiskt översätter dina keywords till deras.

Det finns även en annan export action till LR för istockphoto som medan du exporterar bilden ber dig tagga den med keywords som läses dynamiskt ifrån istockphoto.. inte nog med det.. den försöker automatiskt matcha "dina" keywords till istockphoto. Misslyckas den så får du upp en val-lista som ber dig förklara vad du menar.

Hur mycket av DET löser du med din metod? ;)
 

Clevinger

Aktiv medlem
"Allt"?

Metadatastyrningen. Glöm det här med att döpa filer, och lägga dem i fysiska mappar.
Vad menas med metadatastyrning?

Jag har förvisso precis börjat bekanta mig med Elements, men såvitt jag förstår finns det inget behov av att döpa filer och lägga dem i fysiska mappar. Mina filer har i alla fall de namn de fått i kameran. Det är fritt fram att "tagga" bilderna enligt egna önskemål. Taggningen verkar i och för sig kunna bli tidsödande, men inte ens Lightroom kan väl veta vilka taggar jag vill tilldela mina bilder och göra jobbet åt mig?

Och vad avser integration så innehåller ju Elements såväl en sorterings- som en redigeringsdel. Hur väl integrerade de är i förhållande till andra program (som t.ex. Lightroom) har jag i och för sig ingen uppfattning om.
 

j2^

Aktiv medlem
men inte ens Lightroom kan väl veta vilka taggar jag vill tilldela mina bilder och göra jobbet åt mig?
Mjo.. Eftersom du har batchoperationerna och keyword painting så går det brutalt mycket snabbare.

Jag säger inte att LR är rätt för alla, men jag säger att när bildströmsvolymerna ökar så visar LR framfötterna.

Autostackningen kombinerat med compare-vyn är en annan höjdare...

Varför inte ta ner LR i demoverison och kika på det om du vill bilda dig en egen uppfattning?

Jag ser på Elements/Bridge vs Lightroom lite som att jämföra en skottkärra med en terränggående lastbil.
 

iSolen.se

Guest
Du skapar själv dina nyckelord, eller importerar egna listor.

Poängen är att (för mig) är nested keywords relativt oumbärligt.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att du använder synonymer i LR. Så, om du vill går det relativt enkelt att göra en exportfuntkion för istockphoto som automatiskt översätter dina keywords till deras.

Det finns även en annan export action till LR för istockphoto som medan du exporterar bilden ber dig tagga den med keywords som läses dynamiskt ifrån istockphoto.. inte nog med det.. den försöker automatiskt matcha "dina" keywords till istockphoto. Misslyckas den så får du upp en val-lista som ber dig förklara vad du menar.

Hur mycket av DET löser du med din metod? ;)
Min metod? Du menar kanske Windows "platta" nyckelordsmetod?

Jag kör DeepMeta som använder istocks metadatabas direkt. Kan tom översätta. Kör denna parallellt med windows. Windows är bättre för det allra mesta, om jag får träff på fel "tomten" gör det inget, så många tomtar och tomter har jag inte :)

Förklara gärna hur LR exporten skulle kunna hjälpa till med "tomten"-problemet ovan. Hur kan ett LR-tomten bli Jul-Tomten? (vi låtsas att allt var på engelska)

Och hur i hela världen skulle det vara "lätt" att sätta upp en synonymdatabas? Då måste ju varje ord och dess multipla betydelser läggas upp. Ett jättejobb. Och sen ska listan underhållas eftersom det är ett rörligt mål.

Nej det där istockpluginet låter som en mkt bättre idé om den går att använda utan att exportera, man vill ju oftast bara tagga. (Vad heter det som du använder? Är det bra? ( Eugene Berman? ) Det finns säkert flera)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
LR är inte någon lösning på nyckelordshanteringen och knappast långsammare eller snabbare än att göra det i windows.
Har du använt Lightroom mycket, och kommit fram till den här slutsatsen?

Jag håller definitivt inte med dig. Lightroom är så vida överlägset Windows att jag inte förstår hur du kan göra ditt påstående.
 
ANNONS