Annons

Behöver hjälp med en enklare photoshopfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Jag håller på att göra en bild efter en tutorial på youtube. jag är rätt ny på photoshop så jag följer exakt vad han gör i videon hela tiden för att lära mig. Men nu har jag kört fast för mitt photoshop gör inte det jag vill

spolar ni fram till 2min på denna video så börjar problemet där. Han har gjort ett gäng kopior av en bild, sen tar han en av kopiorna och drar in i bilden. För mig funkar inte det. Det kommer bara upp ett meddelande då där det står "kunde inte fullfölja din begäran eftersom käll - och måldokument är samma"

http://www.youtube.com/watch?v=yTDQ6EsmT_s



Någon som vet varför det blir så? Jag använder photochop cc
Tacksam för svar
 

andreassofus

Aktiv medlem
nej tyvärr inte . gör jag det hoppar bilden till och sen blir det något med omformning bara. typ om jag vill tänja ut bilden och sånt.
 

Alltvin

Medlem
Ja, det kommer fram en ram med handtag för att tänja i markeringen, men det går också bara klicka och hålla någonstans innanför ramen så flyttar man den.

Med det verktyget han använder i filmen är det viktigt att du har rätt lager markerat i lagerhanteringsmodulen. Kolla där en extra gång om det är det som strular.
 

Limegreen

Aktiv medlem
- Tryck på "v" på keyboarden
- håll ner cmd (ctrl om PC) + musklicka på det lager du vill flytta/förändra (då väljer du rätt lager/bild)
- håll ner musknappen och flytta bilden till önskat läge.

ps. felmeddelandet får du nog för att du har bakgrundslagret valt, och det är låst och tillåts inte flyttas.
 

andreassofus

Aktiv medlem
hmm jag fick till det men inte på samma sätt som i videon. Markerar jag en av kopiorna och trycker cmd+T så går det fortfarande inte att ta en av kopiorna och dra in i bilden, däremot kan jag ta tag i själv bilden och sen dra, då skapas det en kopia eller nåt verkar det som. då sätter jag bara den bilden där den ska sitta som i videon. när det är klart så trycker ja cmd+T igen och tar tag i själva bilden. Jag rör alltså aldrig kopiorna i högerspalten.
 

Limegreen

Aktiv medlem
hmm jag fick till det men inte på samma sätt som i videon. Markerar jag en av kopiorna och trycker cmd+T så går det fortfarande inte att ta en av kopiorna och dra in i bilden, däremot kan jag ta tag i själv bilden och sen dra, då skapas det en kopia eller nåt verkar det som. då sätter jag bara den bilden där den ska sitta som i videon. när det är klart så trycker ja cmd+T igen och tar tag i själva bilden. Jag rör alltså aldrig kopiorna i högerspalten.

cmd+T är till för att redigera/transformera lagret. Det gör du efter att du flyttat det.
 

Alltvin

Medlem
Ah, nu förstår jag nog vad du gör för fel.

Han drar aldrig från kopiorna till höger. Det du gör är att du markerar den lagerkopian du vill flytta där till höger. Sedan klickar du ute i arbetsfältet, mitt på bilden, och sedan drar. Då fungerar det nog som du vill.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ah, nu förstår jag nog vad du gör för fel.

Han drar aldrig från kopiorna till höger. Det du gör är att du markerar den lagerkopian du vill flytta där till höger. Sedan klickar du ute i arbetsfältet, mitt på bilden, och sedan drar. Då fungerar det nog som du vill.

Japp där har vi nog problemet. Som du säger så drar han aldrig i kopian utan bara markerar det. Då gjorde jag ju rätt fast jag trodde att jag gjorde fel :D

Tack så jättemycket för den snabba hjälpen alla inblandade :)
 
ANNONS