Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

CAe

Aktiv medlem
Satt och läste nya testen i Foto om 27 makro objektiv.

Har under en tid blivet mer o mer intresserad av ett makro objektiv.

bl.a 3 st. enl. tidningen som jag tycker är aktuella för min del och får bra betyg i testet.

Tamron SP90/2.8 DI VC USD
Sigma 70/2.8 EX DG
Canon EF 100/2.8 L IS USM

Vilket skall man välj till min 7D ?

Tack på förhand.

Christer
 

AFJ

Aktiv medlem
Satt och läste nya testen i Foto om 27 makro objektiv.

Har under en tid blivet mer o mer intresserad av ett makro objektiv.

bl.a 3 st. enl. tidningen som jag tycker är aktuella för min del och får bra betyg i testet.

Tamron SP90/2.8 DI VC USD
Sigma 70/2.8 EX DG
Canon EF 100/2.8 L IS USM

Vilket skall man välj till min 7D ?

Tack på förhand.

Christer
Jag har Tamron och Canon objektiven du nämner och om priset inte är något problem skall du välja Canon, bildstabilisering gör att objektivet blir väldigt mycket "allround".

Om budgeten är tight så är Tamron i princip nästan lika skarpt.

Sigmat har jag ingen erfarenhet av.
 

Alltvin

Medlem
Jag har Tamron och Canon objektiven du nämner och om priset inte är något problem skall du välja Canon, bildstabilisering gör att objektivet blir väldigt mycket "allround".

Om budgeten är tight så är Tamron i princip nästan lika skarpt.

Sigmat har jag ingen erfarenhet av.
Det är det nya Tamron 90mm han menar, vilket också har bildstabilisering. Så du som har Canonobjektivet. Ser du det fortfarande som värt med de 3-4000 extra mellan Tamron och Canon? När Tamron;et har bildstabilisering och vädertätning också tror jag.
 

CAe

Aktiv medlem
Det är det nya Tamron 90mm han menar, vilket också har bildstabilisering. Så du som har Canonobjektivet. Ser du det fortfarande som värt med de 3-4000 extra mellan Tamron och Canon? När Tamron;et har bildstabilisering och vädertätning också tror jag.

Intressant fråga om prisskillnaden

Christer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är det nya Tamron 90mm han menar, vilket också har bildstabilisering. Så du som har Canonobjektivet. Ser du det fortfarande som värt med de 3-4000 extra mellan Tamron och Canon? När Tamron;et har bildstabilisering och vädertätning också tror jag.
Ooops, det missade jag, visst inte att Tamron släppt en med stabilisering.

Jag var/är otroligt nöjd mitt Tamron och enda anledningen till att jag köpte Canon var att det hade IS. Hade det funnits ett Tamron med stabilisering när jag köpte hade det nog varit en stark kandidat.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är det nya Tamron 90mm han menar, vilket också har bildstabilisering. Så du som har Canonobjektivet. Ser du det fortfarande som värt med de 3-4000 extra mellan Tamron och Canon? När Tamron;et har bildstabilisering och vädertätning också tror jag.
Jag har Canon EF 100mm f/2.8 Macro L IS USM. Det är ett mycket trevligt och skarpt objektiv som fungerar både för makro och för allmän fotografering. Dess enda nackdel är att det inte följer med ett stativfäste, utan det måste man köpa (dyrt) separat.

Huruvida det är värt flera tusen kronor mer än Tamronobjektivet är en fråga om hur höga krav man har, och hur mycket pengar man har som man inte behöver till annat. Skulle jag resonera rent rationellt så skulle jag nog inte välja Canonobjektivet (men det nya Tamronobjektivet fanns inte när jag köpte mitt Canonmakroobjektiv), men i den här hobbyn behöver man inte vara helt rationell. Det som är roligast och känns bäst blir oftast bäst. Om man har råd.
 

CAe

Aktiv medlem
Tack för edra svar.

Det lutar nog till Tamrons fördel.
Enl. andra tester är skillnaden i stort obefintlig och Canon kostar nästan 4000:- mer.

//Christer
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Photozone ansåg den bättre än Canons L motsvarighet. DxOMark gav den också bra betyg utom möjligtvis lite sämre skärpa. Sen att den kostar 4300 inkl frakt mot Canons 8000 kr gör lite också. Sen har jag Sigma extenders 1.4X och 2X som passar bra på den om jag vill ha ännu mer förstoringsgrad.
 

Mike H

Aktiv medlem
Jag valde Canon EF 100mm f/2.8 USM L IS Macro, när jag slog till för några veckor sedan. Kan bara säga att jag är helnöjd. Men i ärlighetens namn så tittade jag inte ens på något annat. Dumt? Ja kanske, men detta är ett bra objektiv, så risken att jag inte skulle bli nöjd kändes som mycket liten.

Efter köpet så råkade jag landa på denna sida.
http://www.bobatkins.com/photography/reviews/best_canon_eos_lenses.html
Om det är ett betyg som betyder något, är en annan sak. Jag skulle nog inte använda den listan för val av objektiv.
 
ANNONS