Annons

Olika intensitet/ljushet/glöd i bilden på skärm vs. utskrift - hur åtgärda?

Produkter
(logga in för att koppla)

saragill

Aktiv medlem
Om denna fråga är ställd i fel forum eller besvaras någon annanstans, ber jag om ursäkt!

Min fråga är vad man ska ha för "inställningar" på datorn (i bildredigeringsprogram t ex Photoshop som jag kör med) för att få så "överensstämmande" bild som möjligt både då den visas på skärmen och när man sen skriver ut den. Detta kanske kallas något speciellt, jag kan tyvärr inte begreppet för det. Men det händer mig ofta att jag på min skärm tycker mig ha fixat till en bild bra, men mailar jag bilden till nån så ser den helt mörk ut. Samma sak om jag skickar bilden till framkallning så får jag hem nån helt mörk bild eller iaf inte alls med samma färgglöd som på skärmen. Jag begriper ju att en bild på skärmen lättare ser "bra" ut i och med att den lyses upp med ljus ifrån skärmen, vilket en utskriven bild ju inte gör. Men hur åstadkommer man samma intensitet i bilden på en utskriven/printad bild?
Jag gick en mindre fotokurs härom året och fick i samband med det låna hem en grej (liknade en datormus) för kalibrering av bildskärmen. Det har dock inte hjälpt mig med problemet.
Det här kallas säkert någonting och det går antagligen att leta efter det på nätet, jag vet dock inte vad detta kallas, så jag vore tacksam för tips om var jag kan läsa in mig på detta!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kalibratorn kalibrerar skärmen. Men det blir för ljust.
Oftast måste man ställa ner skärmen i ljushet om det skall matcha papperskopior.
 
ANNONS