Annons

Externblixtfoto på resande fot? Godox

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Nån som har erfarenhet av extern-blixtfoto på resande fot?

Jag ska bila till Kroatien och har begränsat med lastutrymme. Är nybörjare på blixtfoto men vill kunna ta "ok" porträtt av familjen där nere med minimal utrustning och med minimal hjälp från någon annan.

Alltså:
* Minimal packning
* Använda blixt för upplättning i solsken eller i tex skugga
* Ingen hjälp från någon annan, blixt på en monopod?

Jag har en TT685 och en AD200 (och en X1T). Till glaslampan för AD200 har jag den där vita runda plastbollen. Behöver jag ta med båda blixtar eller räcker det med AD200?

Ang AD200 - tänkte bara ta med mig det vanliga blixthuvudet (och inte det i glas).

Jag har en pytte (30cm?) diffusor/reflexskärm/guld/silver men det går inte att handhålla blixten, diffusor och kameran samtidigt. Skall jag ta med glaslampan och plastbollen också och skippa reflexskärmen/diffusorn?

Hur hade ni gjort? Vad har jag missat? Förutom att jag behöver styrketräna armarna lite........ ;)
 

hne

Aktiv medlem
Det beror på ambitionsnivån. Upplättningsblixt direkt i blixtskon räcker förvånansvärt långt för dokumentära familjebilder.

Ska du vara seriös och ta bilder du tyckt om att se i tryck: Mini-ljusstativ (ex.vis manfrotto 5001) och hyfsat stort paraply. Tar mindre plats i bagaget än tre flaskor vin. Tyng ner med kameraväskan så det inte blåser bort. Kamera på stativ om du vill vara med i bild själv. En AD200 borde räcka ganska långt (på bilden sitter en ELB500 i paraplyet)

Mellanting: blixt med litet shoot-through i vänster hand och kameran i höger. Komponera så blixtljuset gör sig bra från den vinkeln.

Jag har provat alla ovanstående. Familjen uppskattar förmodligen mer ju mindre prylar du meckar med.

Vill du vara kolossalt galet proffsig ska du packa softbox, assistent och MUA.
 

cardazio

Aktiv medlem
Nån som har erfarenhet av extern-blixtfoto på resande fot?

Jag ska bila till Kroatien och har begränsat med lastutrymme. Är nybörjare på blixtfoto men vill kunna ta "ok" porträtt av familjen där nere med minimal utrustning och med minimal hjälp från någon annan.

Alltså:
* Minimal packning
* Använda blixt för upplättning i solsken eller i tex skugga
* Ingen hjälp från någon annan, blixt på en monopod?

Jag har en TT685 och en AD200 (och en X1T). Till glaslampan för AD200 har jag den där vita runda plastbollen. Behöver jag ta med båda blixtar eller räcker det med AD200?

Ang AD200 - tänkte bara ta med mig det vanliga blixthuvudet (och inte det i glas).

Jag har en pytte (30cm?) diffusor/reflexskärm/guld/silver men det går inte att handhålla blixten, diffusor och kameran samtidigt. Skall jag ta med glaslampan och plastbollen också och skippa reflexskärmen/diffusorn?

Hur hade ni gjort? Vad har jag missat? Förutom att jag behöver styrketräna armarna lite........ ;)
1. En reflektor modell större är väl det lättaste man kan ta med sig.
2. En variant jag körde själv tidigare var en 44cm beauty dish med en vanlig speedlight och triggers, men rekommenderar max 50mm då.
3. AD200 kanske inte riktigt räcker till på soliga dagar om du vill bygga lite karaktär i bilden (läs högre slutartid, så att bakgrunden blir mörkare). Ad200 tappar snabbt mycket kraft i HSS och ska du köra någon typ av softbox skulle jag föreslå att du tar lamphuvudet och inte speedlighthuvudet då det fyller boxen bättre.

Bilden på länken nedan är tagen med AD600B med externt lamphuvud på ett lastolite förlängningshandtag och en 120 cm brollybox från ebay för 350 kr, men kräver då att någon håller i pinnen. Dock kan du byta pinnen mot ett lättare stativ naturligtvis och allt det får jag med mig i en 15L-väska.

https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/28119046217/in/dateposted-public/
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag tycker Hannes idé låter väldigt rimlig även om jag kanske skulle nöjt mig med TT685:an, även för bruk med paraply, dvs då har du, i tur och ordning möjlighet till, blixt i blixtskon, handhållen blixt utan paraply, handhållen blixt med paraply, blixt på stativ med paraply.

Förutom att det är litet och lätt så går det också snabbt. Så fort man ska ska ha upp ett stativ så börjar det ta tid
 

snysop

Aktiv medlem
Stort tack för era kommentarer! MUA'n är bokad. ;) Nä....

Jag har funderat och risken är att jag inte kommer slänga upp något stativ. Vill ta "snabba" foton på gatorna i de vackra Kroatiska små städerna och det kommer vara varmt, svettigt och barnen (även om de är lite äldre) kommer bli uttråkade om jag ska mecka med stativ osv. Kommer se ut som någon från Sällskapsresan och säkerligen till slut snubbla över stativbenen osv och göra sönder allt istället hehe...

Jag har Roguekittet med de olika färgfiltrena. Kanske ska jag bara ta med mig TT685'an, X1T, dessa färgfilter samt någon diffusor av något slag? Inga stativ (även om jag hade fått plats med en 5001B), men däremot en monopod tänker jag (jag har köpt utfällbara ben att sätta på monopoden men jag vet inte om de hinner fram innan jag åker).

Vad tror ni om detta? Vad tycker ni då om diffusor, ska jag smäcka på en "stor" hotshoe-softbox eller finns det något annat "mindre otympligt" att hålla som jag ska satsa på? Tänker mig isf att jag håller kameran med en hand/monopoden samt blixten utsträckt i andra handen. Därför får inte diffusorn vara tung och den behöver sitta fast på blixten.
 

snysop

Aktiv medlem
1.
Bilden på länken nedan är tagen med AD600B med externt lamphuvud på ett lastolite förlängningshandtag och en 120 cm brollybox från ebay för 350 kr, men kräver då att någon håller i pinnen. Dock kan du byta pinnen mot ett lättare stativ naturligtvis och allt det får jag med mig i en 15L-väska.

https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/28119046217/in/dateposted-public/
Fantastiskt snygg bild!! Man skulle haft längre armar så man slipper ha stativ eller någon annan som håller någon pinne :D

Har kikat på Lastolites förlängningshandtag. De finns ju i olika storlekar men jag känner att de är för långa eller för korta :( 74cm i ihopfällt läge är förlångt. Hade gärna velat få ner allt i min 15" laptop Kånken. Ett förlängningshandtag på ca 1-1.50 m hade varit käckt.
 

zootallures

Aktiv medlem
Jag har ett lite annorlunda förslag: ta med en gorillapod (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437629) och en liten rulle med gaffatejp! :) Väger nästan ingenting och tar liten plats. Jag har tejpat min blixt ett antal gånger (fast bara runt saker som det går att tejpa runt) vid allt från smala grenar, stuprör, trafikskyltar till tjocka träd. Och åstadkommit spännande och annorlunda ljussättningar som hade varit omöjliga annars. En fördel mot stativ är dessutom att det är immunt mot blåst med tejpen och poden är ju möjlig att ha som ett vanligt stativ (dock väldigt kort, såklart. )
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur ni bor.
Men om jag hade hyrt hus där jag spenderat tid runt poolen med familjen så hade båda blixtarna åkt med.
Ofta följer en liten fotplatta med till blixten o den räcker långt tillsammans med tejp.
Tejp är en fantastisk uppfinning.

Lägenhet o flyga så hade jag valt minst EN blixt, kanske inte två.
Tar alltid med GoPropinnen som jag har ett fäste där blixtfoten passar, då kan man tejpa fast pinnen lite överallt.

Jag hade inte tagit med blixtstativ / softbox alls.

Jag har slutat ta med mig trebensstativ till kameran. Numera tejpar jag fast monopod i ngt, en stol, soptunna... whatever som finns.
O det kan man samtidigt använda till blixthållare med rätt adapter på toppen.

Så Minst 1 blixt kanske 2.
Sändaren.
Tejp
Batterier är de lite kinkiga över på flygplan... med ALL rätt.
Monopod & GoPropinne i resväskan.
 

snysop

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur ni bor.
Men om jag hade hyrt hus där jag spenderat tid runt poolen med familjen så hade båda blixtarna åkt med.
Ofta följer en liten fotplatta med till blixten o den räcker långt tillsammans med tejp.
Tejp är en fantastisk uppfinning.

Lägenhet o flyga så hade jag valt minst EN blixt, kanske inte två.
Tar alltid med GoPropinnen som jag har ett fäste där blixtfoten passar, då kan man tejpa fast pinnen lite överallt.

Jag hade inte tagit med blixtstativ / softbox alls.

Jag har slutat ta med mig trebensstativ till kameran. Numera tejpar jag fast monopod i ngt, en stol, soptunna... whatever som finns.
O det kan man samtidigt använda till blixthållare med rätt adapter på toppen.

Så Minst 1 blixt kanske 2.
Sändaren.
Tejp
Batterier är de lite kinkiga över på flygplan... med ALL rätt.
Monopod & GoPropinne i resväskan.
Vi åker med bil + takbox och har en tältvagn efter oss :) Så vi bor på camping i ett stort tält kan man säga. Jag KAN ju ha med mig nästan "hur mycket som helst" men det viktiga är att det ska vara snabbt och smidigt att använda för att inte förlora the "kodak moment" OCH att det används iaf några gånger. Jag har inga problem med att gå med kameran runt halsen och en blixt i handen för att snabbt kunna skjuta. Dock kommer jag nog känna mig löjlig med en stor softbox på blixten - dock kan jag montera den när vi går förbi tex en vacker (skuggig) vägg i någon stad och gör ett litet stopp. MEN sen kommer det stunder där vi kanske går ner till stranden och fikar på kvällen - där kan jag plocka fram fler prylar i lite mer lugn och ro. Där hade det varit nice med ljus och kamera på ett stativ så man åtminstonde kan få EN bild med hela familjen på.

Så jag är fortfarande lite kluven på vad jag ska ha med mig.
Drömmen är ju att ha med mig båda blixtarna, 2 stativ (kamera + en för blixt) och någon diffusor och att detta ska få plats i min Kånken. :)

Go pro-pinne ska jag kolla på - de måste vara billigare och smidigare än lastolites!
 

snysop

Aktiv medlem
Skaffa ett sådan här softbox för externa blixtar. Har en till min Godox.
Går att handhålla med handtag eller sätta på stativ. Den är väldigt portabel, se bild och tar under 1 min att smälla upp.

/Stefan
Ser smidigt ut men är nog lite stort att ha med mig på resan - vad är det för någon? Den kan ju vara käck att ha hemma :)
 

snysop

Aktiv medlem
Jag ska fortsätta titta på youtubeklipp ikväll för att se vad det är jag vill åstadkomma för bilder med blixtarna utomhus. Kanske kommer jag även då mer till klarhet vad exakt det är jag behöver... Eftersom jag är nybörjare på blixtfoto (framförallt utomhus) så är jag ju inte riktigt hundra på vad och när man behöver blixt osv, mer än till bara upplättning och i mörker/skymning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag gissar att du inte kommer få mycket användning av stativ, det hade jag inte tagit med.
Diffusor... tja sätt en bit av ett vitt A4papper med en tejpbit....

Blixt är bra så fort det är sol med i bilden för att minska skuggorna. Men det innebär inte att skuggor är fel....
 

snysop

Aktiv medlem
Jag gissar att du inte kommer få mycket användning av stativ, det hade jag inte tagit med.
Diffusor... tja sätt en bit av ett vitt A4papper med en tejpbit....

Blixt är bra så fort det är sol med i bilden för att minska skuggorna. Men det innebär inte att skuggor är fel....
Fast A4 och tejp har vi inte med oss :D Målarböcker ja, men inte blanka papper. En vit strumpa....? Plastpåse? Något annat måste jag ju kunna trä på blixten för att dämpa den lite tycker jag ju...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast A4 och tejp har vi inte med oss :D Målarböcker ja, men inte blanka papper. En vit strumpa....? Plastpåse? Något annat måste jag ju kunna trä på blixten för att dämpa den lite tycker jag ju...
Nej inte dämpa.
Softboxen slår sönder riktningen på ljuset så att det studsar o du slipper skuggor.
En vit platspåse är kanon... eller varför ínte en lila till bakgrunden....
 
ANNONS