Annons

val av andrakamera (Panasonic lumix GX80, eller någon annan) ?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hejsan. jag är eventuellt ute efter en andrakamera.

Jag har idag en canon 6d + batterigrepp och ett 24-70mm objektiv samt 70-200 och tamron90mm
samt massa filter,trådutlösare, stativ och massa andra prylar i en stor ryggsäck.

Jag är tröttt på att alltid släpa med mig den utrustningen överallt.
Självklart ska jag ha den utrustningen när jag fotar mina "riktiga" landskapsbilder men väldigt ofta önskar jag att jag hade en liten smidig kamera när jag tex är med nåt kompisgäng och vi åker någonstans, eller om jag ska iväg till kusten med mina syskon eller om jag bestämmer mig för att ta en dagstur upp på en bergstopp.
Eller bara går en dagstur i skogen med en massäck i en liten ryggsäck.
Dessa gånger då jag inte ute efter att fota på riktigt men ändå vill ha minnesbilder. då vore det grymt bra med en liten kamera.

Har kollat lite på en Panasonic Lumix GX80 då det verkar vara en bra kamera.

Jag är ute efter en kamera liknande den. alltså inte nån av dom allra minsta kompaktkamerrorna.

Läste i en GX80 tråd här från 2016 och redan då skrevs det om att det var gammal teknik i kameran.
då var den dyrare.
Nu får du den + kitobjektiv för ca 4000kr

Är den värd att köpa idag eller har ni några andra tips?

Jag gillar verkligen retrostilen som denna har :)
 

RobinN

Aktiv medlem
Jag har en GX80 och är väldigt nöjd. Den ger fina bilder, är i lätt och lagom att ta med. Sensorn är i stort sett samma som i storebrodern G80. En av kitobjektiven, 14-42 mk II, är superskarpt. Sensorstabilisering som fungerar fint. Perfekt för resor och street, även om jag använder den för mer än så.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har en GX80 och är väldigt nöjd. Den ger fina bilder, är i lätt och lagom att ta med. Sensorn är i stort sett samma som i storebrodern G80. En av kitobjektiven, 14-42 mk II, är superskarpt. Sensorstabilisering som fungerar fint. Perfekt för resor och street, även om jag använder den för mer än så.
så bra. kanske är en vettig kamera trots gammal teknik då?
 

Stonos

Aktiv medlem
Jag gillar min GX80. Inte den ultimata kameran som jag aldrig kommer att byta ut, men den är en riktigt bra andra kamera. Den ligger bra i handen, sökaren är ok och man har exponeringskompensation på en ratt. Med pancake 14 eller 20 så blir den lätt och liten. För större omfång så kör jag med 12-60 (går att hitta billigt begad eller som delat kit). Olympus 45 eller Panasonics 42,5 (dyrare) är lätta porträtttele. Sigmas 60:a är billig och riktigt skarp, men större och ljussvagaren. Olympus plastiga, lätta och billiga 40-150 är optiskt riktigt bra, har kör den på konsert bland annat. Antagligen kommer jag att byta ut huset om några år men köra vidare med linserna jag har. Filmning kan jag inte uttala mig om då jag endast fotar.
 

PerKr

Aktiv medlem
Har du övervägt att bara ta din 6D med ett fast objektiv som t.ex 50/1.4? Det blir avsevärt mer kompakt än med dina två zoomar även om det är synd att påstå att det är kompakt med dagens mått mätt.

Sony A7 med 35/2.8 blir hyfsat kompakt, inte jättemycket större än Olympus e-m10 mk2.

Fuji 27/2.8 resulterar också i ett kompakt paket, oavsett om det är en x-t100 eller x-pro1 man sätter den på.

Med normalzoom är det väl inte mycket som slår Olympus och deras pannkakszoom på fingrarna.

Sitter i liknande funderingar och kan bara konstatera att varje lösning har sina fördelar och nackdelar
 

PMD

Aktiv medlem
Har du övervägt att bara ta din 6D med ett fast objektiv som t.ex 50/1.4? Det blir avsevärt mer kompakt än med dina två zoomar även om det är synd att påstå att det är kompakt med dagens mått mätt.
Eller kanske ännu hellre med ett EF 40mm f/2.8 STM. Det blir ett ganska litet paket.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag gillar min GX80. Inte den ultimata kameran som jag aldrig kommer att byta ut, men den är en riktigt bra andra kamera. Den ligger bra i handen, sökaren är ok och man har exponeringskompensation på en ratt. Med pancake 14 eller 20 så blir den lätt och liten. För större omfång så kör jag med 12-60 (går att hitta billigt begad eller som delat kit). Olympus 45 eller Panasonics 42,5 (dyrare) är lätta porträtttele. Sigmas 60:a är billig och riktigt skarp, men större och ljussvagaren. Olympus plastiga, lätta och billiga 40-150 är optiskt riktigt bra, har kör den på konsert bland annat. Antagligen kommer jag att byta ut huset om några år men köra vidare med linserna jag har. Filmning kan jag inte uttala mig om då jag endast fotar.
tackar. jag tror inte jag kommer ha massa olika objektiv till denna. då försvinner ju smidigheten med en gång att bara ha med sig en liten kamera för att föreviga minnen med.

köper jag denna så blir det bara kitobjektivet 12-60mm eller vad det nu är som brukar följa med.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har du övervägt att bara ta din 6D med ett fast objektiv som t.ex 50/1.4? Det blir avsevärt mer kompakt än med dina två zoomar även om det är synd att påstå att det är kompakt med dagens mått mätt.

Sony A7 med 35/2.8 blir hyfsat kompakt, inte jättemycket större än Olympus e-m10 mk2.

Fuji 27/2.8 resulterar också i ett kompakt paket, oavsett om det är en x-t100 eller x-pro1 man sätter den på.

Med normalzoom är det väl inte mycket som slår Olympus och deras pannkakszoom på fingrarna.

Sitter i liknande funderingar och kan bara konstatera att varje lösning har sina fördelar och nackdelar
nej det har jag aldrig övervägt. den blir ändå för stor och tung.
50mm blir också för tight tycker jag.

Ska kika in dom andra morellerna som du rekommenderar :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Eller kanske ännu hellre med ett EF 40mm f/2.8 STM. Det blir ett ganska litet paket.
40mm blir också för tight.
men som jag sa innan så överväger jag inte ens att ha med min 6d.

jag vill ha en liten smidig som den jag nämnde.
är alla dessa små spelgellösa förresten som har micro 43 sensor?

Har aldrig satt mig in i det tekniska när det gäller kameror så jag har ingen koll alls på sånt :)
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
köper jag denna så blir det bara kitobjektivet 12-60mm eller vad det nu är som brukar följa med.
12-60 är relativt stor och eftersom du vill ha den så kompakt som möjligt så skulle jag sikta på 12-32mm istället. Den är riktigt liten och bra om än med mindre omfång förstås. Finns paket med den under 4000kr.
 

PMD

Aktiv medlem
är alla dessa små spelgellösa förresten som har micro 43 sensor?
Olympus och Panasonic har Four Thirds-sensorer. Deras spegelfria kameror ingår i MIcro Four Thirds-systemet. En del av dem är dock rätt stora, t.ex. Panasonic GH5 och Olympus E-M1 II.

Jag tycker att den lilla sensorn gör sig bäst i de små kamerorna i systemet. Jag har en Panasonic GM5 med ett 12-32 och ett 35-100. Kameran och de två objektiven går ner i en väska avsedd för en kompaktkamera.

Det finns även ganska små spegelfria kameror från Canon, Leica, Nikon och Sony (och kanske nån mer). Dessa har i allmänhet APS-C-sensorer.
 

RobinN

Aktiv medlem
12-60 är relativt stor och eftersom du vill ha den så kompakt som möjligt så skulle jag sikta på 12-32mm istället. Den är riktigt liten och bra om än med mindre omfång förstås. Finns paket med den under 4000kr.
12-32 är liten ja, men den har ett manuellt lås så man måste så att säga "vrida igång" den. Olympus pankaka 14-42 eller panasonic 14-42 är smartare val och otroligt skarpa. Blir någon tusenlapp dyrare men bättre och smidigare objektiv.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186926

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291617
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har både 12-60mm och 12-32mm. Bägge är bra och jag gillar att vidvinkeln är ordentligt vid (motsvarande 24mm). Nackdelen med standardzoomarna är den svaga ljusstyrkan i teleläget. Bländare f:5,6 motsvarar f:11 fullformat.
Jag har Lumix GX800 som fickkamera och den duger gott för mina behov, trots att den saknar sökare.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Olympus och Panasonic har Four Thirds-sensorer. Deras spegelfria kameror ingår i MIcro Four Thirds-systemet. En del av dem är dock rätt stora, t.ex. Panasonic GH5 och Olympus E-M1 II.

Jag tycker att den lilla sensorn gör sig bäst i de små kamerorna i systemet. Jag har en Panasonic GM5 med ett 12-32 och ett 35-100. Kameran och de två objektiven går ner i en väska avsedd för en kompaktkamera.

Det finns även ganska små spegelfria kameror från Canon, Leica, Nikon och Sony (och kanske nån mer). Dessa har i allmänhet APS-C-sensorer.
okej. tänkte att just den typ av sensor har direkt med att den är spegellös att göra men så är det kanske inte då :) Som sagt så är jag kass på det tekniska :)


jag tänker bara at jag vill ha en liten smidig spegellös kamera som man kan byta ut objektiv på om man vill .

Vill alltså inte ha något liten point and shoot kompaktkamera
 

andreassofus

Aktiv medlem
12-32 är liten ja, men den har ett manuellt lås så man måste så att säga "vrida igång" den. Olympus pankaka 14-42 eller panasonic 14-42 är smartare val och otroligt skarpa. Blir någon tusenlapp dyrare men bättre och smidigare objektiv.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186926

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3291617
panasonicen blir 2000kr dyrare med det objektivet. inget jag är villig att betala.

förstår inte vad du menar att man måste vrida igång den. vad är det för lås nu menar?
 
ANNONS