Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abood

Ny medlem
Jag har använt canon sen 10 år tillbaks. Men frågan är ska man byta till sony eller hålla sig kvar till canon. Står mellan canon 5d iv eller sony a7r III. Vad tycker ni?
 

Johey

Aktiv medlem
Jag har använt canon sen 10 år tillbaks. Men frågan är ska man byta till sony eller hålla sig kvar till canon. Står mellan canon 5d iv eller sony a7r III. Vad tycker ni?
Har du investerat i gluggar är det kostsamt att byta system. Ett starkt incitament somtalar för Canon. Finns adaptrar till Sony, men det är lite av en nödlösning skulle jag säga.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har använt canon sen 10 år tillbaks. Men frågan är ska man byta till sony eller hålla sig kvar till canon. Står mellan canon 5d iv eller sony a7r III. Vad tycker ni?
Jag fotar med båda dessa kameror och det är väldigt stor skillnad på dem.
Har du många objektiv så handlar ett byte om mycket pengar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Frågan går inte att besvara då de beror på användningsområde, vilka objektiv man har (t ex har man Sigma Art EF fungerar dessa väl med MC11 medan äldre Sigma och flera Canon ger mer begränsad funktionalitet på FE) och vilka obketiv man skulle behöva köpa till Sony.

Detta sagt finns enl mig tre starka anledningar som skulle föranleda byta (om budget inte är ett problem):
1. Video, ffa 4K
2. Om man kör råformat och rutinmässigt lättar upp skuggor 4EV eller mer
3. Kör mycket porträtt med tunt skärpedjup och behöver ögon-AF

Sedan, har man många f/1,4 objektiv ger Sonyn mer exakt AF än Canon gör om man använder sökaren.

Däremot är en kamera och ett system så mycket mer än dessa punkter. Jag provade Sony men gick tillbaks till Canon. Jag blev aldrig vän med Sonys gränssnitt. Det är säkert sant att man vänjer sig men det är långt ifrån intuitivt. Körde jag enbart Sonys systemkameror och inget annat märke, inte ens kompakt, och fotade varje dag går det säkert. Jag fotar inte lika ofta och har olika märken. Canon plockar jag upp och kör utan att tänka. Det är inte bara p g a vana då jag kört olika system. Sonys kameror finner jag för kantiga för ett skönt grepp och knapparna är stumma och är svåra att hitta och identifiera på känn. Tänk också på att man på sikt sitter säkrast med objektiv för den avsedda fattningen. På sikt om man byter lär man byta ut objektiven - en dyr affär. Tänk också på att då objektiven är nyare och p g a Sonys prisbild kostar Sonys objektiv mer än Canons och detta gäller nytt. Till Canon finns d u mycket begagnat. Sedan service. Canons RCC är toppen. Då jag hade Sony var Assist inte så mycket att ha. Om det är bättre nu vet jag inte.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det där är ju inte bara en fråga om två fabrikat. Det är ju en fråga om två olika filosofier, med riktig sökare eller elektronisk sådan. Så valet står mellan Canon 5D Mark IV och Sony -. Nej, det finns ingen Sony som konkurrerar.

Eller mellan Canon EOS R och Sony A7R III.

I båda fallen tror jag det är rätt lätt att välja.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har använt canon sen 10 år tillbaks. Men frågan är ska man byta till sony eller hålla sig kvar till canon. Står mellan canon 5d iv eller sony a7r III. Vad tycker ni?
Jag tycker att du ska ha en kamera som du tycker är tillräckligt bra och som du tycker är rolig att fotografera med.
 
ANNONS