Annons

Leica SL /Canon 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag har en fråga som jag kanske kan läsa mig till men svårgooglat tycker jag. Jag undrar om en 5D på 24mm är ”lika inzoomat” som en Leica SL med Vario på 24mm? En fotograf jag känner säger att 24mm räcker för ett visst ändamål med Leica Vario, medan jag inte alls tycker det räcker med 24mm med en 5D.
 

PerL2

Aktiv medlem
"The 5D has a DIGIC II processor and a 35.8 x 23.9 mm full-frame CMOS sensor"
"Leica SL (Typ 601) comes with a 36 x 24 mm CMOS sensor"

Det bör då vara väldigt likvärdigt i "zoom" nivå om båda kamerorna är bestyckade med 24 mm objektiv. Kanske att det skiljer lite i avstånd mellan objektiv och sensor eller liknande som kan påverka men det bör inte vara märkbart då de har samma sensorstorlek.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
"The 5D has a DIGIC II processor and a 35.8 x 23.9 mm full-frame CMOS sensor"
"Leica SL (Typ 601) comes with a 36 x 24 mm CMOS sensor"

Det bör då vara väldigt likvärdigt i "zoom" nivå om båda kamerorna är bestyckade med 24 mm objektiv. Kanske att det skiljer lite i avstånd mellan objektiv och sensor eller liknande som kan påverka men det bör inte vara märkbart då de har samma sensorstorlek.
Är sensorstorleken samma är bildvinkeln samma med samma brännvidd. Syftade han kanske på att han anser att de objektiv han/hon har till Canon vid 24mm inte är lika bra som de till dennes SL snarare än bildvinkeln?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Enig med båda föregående.

Tillägg

Det finns en annan detalj som också kan påverka på marginalen: Angiven brännvidd på objektivet är inte alltid verklig brännvidd.

24 mm är en populär brännvidd och därmed en populär beteckning bland tillverkarna, men det kan i praktiken skilja någon eller några millimeter för olika konstruktioner. Kortare eller längre.

Men i praktiken kommer du att uppleva ”24 mm” på ”fullformat” lika mellan dina två alternativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en fråga som jag kanske kan läsa mig till men svårgooglat tycker jag. Jag undrar om en 5D på 24mm är ”lika inzoomat” som en Leica SL med Vario på 24mm? En fotograf jag känner säger att 24mm räcker för ett visst ändamål med Leica Vario, medan jag inte alls tycker det räcker med 24mm med en 5D.
Vilket är ändamålet?
 

PMD

Aktiv medlem
Som andra redan har påpekat så blir bildvinkel densamma för två objektiv med samma brännvidd (om kamerorna har samma sensorstorlek), men märkningen av brännvidd på objektivet kan förstås vara en glädjemärkning.

En annan sak som kan påverka är om man fotograferar i JPEG och kameran gör distorsionskorrigering. Då kan en del av bildens kant ätas upp av korrigeringen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nog ett bra tips. Sedan finns ju mycket utrymme att diskutera för- och nackdelar med 24mm för fotografering av rum. Vissa skulle förespråka mer vidvinkel men det finns förstås olika uppfattningar.
Precis!

Ove har många fina bilder på sin Instagram. Om dessa stämmer med vad trådskaparen vill göra är det enkelt att fråga Ove vad för brännvidd han använt (och sensorstorlek).
 
ANNONS