Annons

EOS 350D slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

kristopherhammar

Avslutat medlemskap
Vart ställer man in slutartiden på eos 350d?..

Om jag vill att fotot ska bli mörkt kan jag ju inte köra med blixt, men utan blixt så blir bilden alldeles för ljus och det finns inga direkta konturer, har jag kameran på stativ går det lite bättre..

Alla säger "ändra slutartiden" men ingen verkar vilja svara på hur man ändrar den.. Någon som vet =/..?
 

Poteta

Aktiv medlem
Ställ ratten på "Tv" så kan du välja egen slutartid.
Ett tips är att läsa instruktionsboken också, om du har den. ;)
 

Clubson

Aktiv medlem
Du har ju även ett M läge då du kan ställa slutare och även bländare... Vad är det för typ av bild du vill ta då ???
 

kristopherhammar

Avslutat medlemskap
Snabba svar, nice =)..

Testa lite och det funkade..

Bilderna jag främst tar är skateboard.. Så gillar jag mörka bilder väldigt mkt.

På min användare finns en skatebild där en kille åker upp på en stång som går upp från marken.. Det är ett bra exempel på en bild jag vill kunna utveckla.. Att det ex blir lite fartränder i bilden ..

Eller om ljusförhållandena är helt perfekta utan extra lampor lr blixtar och man fotar så kan det ibland blir en så utdragen person på bilden att man inte förstår någonting.. Det går ju ganska fort i skate så..

Tack för svaren allihopa!
 

P_S

Aktiv medlem
Njae... I Tv-läget ställer du in slutartiden manuellt, så långt stämmer det. Däremot ger det inte automatiskt mörkare bilder eftersom kamerans autmatik själv bestämmer bländarvärdet för att ge ett så bra (=normalexponerat) resultat som möjligt. Tv ger alltså i normala fall likadant exponerade bilder som i helautomatiklägena. Däremot ger det dig kontroll över slutartiden vilket man oftast vill ha när man fotograferar rörliga motiv.

I M-läget får du själv välja både tid och bländare, du kan då givetvis välja så att bilden blir avsiktligt underexponerad (=mörkare), men nackdelen är att kameran inte kommer att justera inställningarna om ljusförhållandena ändras, t.ex. om du följer ett rörligt motiv mellan ljus och skugga. Förmodligen får du fler misslyckade bilder på så sätt.

Däremot finns det en inställning för exponeringskompensation på kameran. Då kan du behålla att kameran anpassar bländaren till ljusföhållandena om du själv ex. väljer slutartid i Tv-läget. Utanför övre högra hörnet på displayen sitter en knapp märkt "AV +/-". Om du trycker in den och vrider på hjulet tills diplayen visar -1 på skalan du ser får du ett stegs underexponering, räcker inte det kan du öka till -2. Kom bara ihåg att ändra tillbaka efteråt, eftersom den inställningen sitter kvar även efter att du stängt av kameran.
I mitten på kap. 5 i manualen finns det här beskrivet.
 

Clubson

Aktiv medlem
Vill du ha tex rörelse i bilden får du träna panorering ochjag vet inte om det går att få tex en blixt på andra ridån på en 350 men det fins många trix
 
ANNONS