Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wi-fi sändare eller liknande till Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristobal

Aktiv medlem
Jo det hat jag ju men problemet kommer väl när man är ute.
Får hur som helst låna kort och adapter av Petter så det blir det som provas först!
Hoppas att det funkar!
 

apersson850

Aktiv medlem
En riktig dator kan man koppla direkt till WFT-E5, med så kallad ad hoc-förbindelse. Då har man alltså kontakt via WiFi mellan två enheter. Men dessa två utgör då ett eget nätverk, dit ingen annan kommer. Sådan anslutningsmöjlighet brukar inte finnas i telefoner och liknande enheter.

Anslutning till accesspunkt sker genom att man ansluter till en enhet som sätter upp ett trådlöst nätverk, som har ett namn (SSID), dit man kopplar sig. Flera enheter (telefoner och annat) kan ansluta sig till samma accesspunkt. I ett hemmanätverk är accesspunkten ofta inbyggd i den router man har för att hantera olika enheters anslutning till internet. Men man kan även ha en accespunkt som en separat enhet i nätverket.

En Canon 1DX Mark II utrustad med antingen WFT-E6 eller WFT-E8 kan även fungera som accesspunkt, så till den kan man koppla en telefon direkt. Detsamma gäller för en del andra Canonkameror av senare snitt. Men det går inte med en 1DX med WFT-E6, och inte heller med en 7D med WFT-E5.
 

PMD

Aktiv medlem
En riktig dator kan man koppla direkt till WFT-E5, med så kallad ad hoc-förbindelse. Då har man alltså kontakt via WiFi mellan två enheter. Men dessa två utgör då ett eget nätverk, dit ingen annan kommer. Sådan anslutningsmöjlighet brukar inte finnas i telefoner och liknande enheter.
Däremot brukar telefoner kunna fungera som accesspunkt (det brukar kallas "Internet sharing" eller liknande).
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, men kan den telefonen då använda det WiFi den skapar att själv kommunicera på också?
Eller är det så att man behöver två telefoner, en som skapar nätverket och en annan, som ansluter till det (liksom kameran) och kommunicerar med kameran i samma nät?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, men kan den telefonen då använda det WiFi den skapar att själv kommunicera på också?
Eller är det så att man behöver två telefoner, en som skapar nätverket och en annan, som ansluter till det (liksom kameran) och kommunicerar med kameran i samma nät?
När man är i fält förlitar sig telefonen till 4G för internetåtkomst, och kan dela denna genom att man aktiverar en wifi-hotspot. Den finessen har funnits på alla mina Android och iPhone i många år,

Denna hotspot kan wft-e5 ansluta till för att lämna bilder till telefonen eller till FTP-server på internet. Antar jag.

Telefonen agerar router mellan det nät den själv skapat och 4G-uppkopplingen. En app i telefonen borde kunna komma åt wft-e5.

Hemma kan både telefon och kamera istället ansluta till hemmarouterns accesspunkt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
@Kristolbal
Hur gick det med kort och adapter som jag skickade?
Fick ni igång allt även om det inte var den nyaste versionen och adapter som inte var helt i plast?
 

Kristobal

Aktiv medlem
Hej!
De ligger fortfarande i garderoben, väntar på att få kameran skickat. Hoppad på att få den på fredag men det verkar gå lite trögt för skickaren. 🙂
Hör av mig direkt när den kommer och jag får möjlighet att prova! Tack igen för att du lånar ut!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
7d kör väl CF?

I sådant fall kan jag rekommendera Delocks SD till CF adapter av denna sort.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/minneskort-lasare/minneskortlasare/adapter-sd-till-compact-flash-p68873

Samt köra Toshibas SD-wifi kort FlashAir W-04. 32 GB är lagomt stort skulle jag gissa.
https://www.toshiba-memory.com/products/toshiba-wireless-sd-cards-flashair-w-04/

Toshiba har tidigare kort också som heter W-02 och -03 etc men de är för långsamma och ska inte användas.

Även om W-04 är snabbt 80-90MB/S så är det SD-CF adaptern som begränsar farten.
Nu har jag provat den adaptern och ett Flashair W-04 i min EOS-1 D X.
Funkar ungefär lika dåligt som med Eye-Fi-kort.
Plågsamt långsamt även med minsta jpg.
Kortet direkt i EOS 1D mk III funkar bättre, nästan hjälpligt, precis som Eye-Fi.

Jag har svårt att tro att 7D skulle funka bättre än 1D X.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Är kameran av magnesium/aluminium?
Prova två saker.
1. Ändra positionen på telefonen i förhållande till kameran. Vissa lägen blockerar signalen mer än andra.
2. Testa att öppna luckan till minneskorten och testa och se om hastigheten är bättre.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Jag kör med CF adaptern och toshiba, ett äldre kort. Funkar absolut för mina behov. Tar ett par sekunder att föra över en jpg.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är kameran av magnesium/aluminium?
Prova två saker.
1. Ändra positionen på telefonen i förhållande till kameran. Vissa lägen blockerar signalen mer än andra.
2. Testa att öppna luckan till minneskorten och testa och se om hastigheten är bättre.
Båda kamerorna är av magnesium.
Jag tror att skillnaden är att i den ena måste jag använda CF-adapter. Där sitter SD-kortet vridet 90 grader så troligen kommer wifi-antennen därmed längre in i huset jämfört med att hamna precis innanför luckan (som är i plast).

Undrar om det finns CF-adaptrar där antennen hamnar på rätt ställe.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har inte hittat några sådana tyvärr. På mina D3X/S är det stor skillnad på positionen av telefonen i förhållande till kamerorna.
Och bara genom att öppna luckan till minneskorten går det mycket snabbare. Kanske är luckan RF-skärmande den med.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har inte hittat några sådana tyvärr. På mina D3X/S är det stor skillnad på positionen av telefonen i förhållande till kamerorna.
Och bara genom att öppna luckan till minneskorten går det mycket snabbare. Kanske är luckan RF-skärmande den med.
Med Canon går det inte att fotografera med luckan öppen.

Antagligen finns det inga SD-CF adapters på den andra ledden. Det får nog inte plats utan att SD-kortet sticker ut
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ahh jag fotar inte med luckan öppen.
Jag fotar som vanligt. När jag är klar så aktiverar jag kortet och hämta de bilder jag vill ha och sedan inaktiverar jag kortet.
Om vädret eller platsen tillåter eller om jag har extremt bråttom så öppnar jag luckan men aldrig annars.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har två tänkta tillämpningar:

1.
Fotbollsfoto. Kortet ska löpande ladda över bilder till min Raspberry Pi som lägger upp bilderna på Flickr. Det måste inte gå sekundsnabbt. Men den måste kunna skicka fyrahundra bilder under pågående match. Alltså nittio minuter. Vilket inte verkar funka.

2.
Porträttfoto. Modellen ska kunna se en bild skapligt snabbt efter exponering. Det funkar definitivt inte.

Det sura är att det funkar med 1D mk iii men i tr med 1D X som jag använder oftast.
 
ANNONS