Annons

d7000 begagnat eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannahoj

Ny medlem
Hej,
Jag har fått möjlighet att köpa min pappas "gamla" utrustning till förmånligt pris. Det är ett kamerahus d7000 och två objektiv, Nikkor 24-70 och ett Micro-objektiv (mindre viktigt i sammanhanget). Jag äger nu en d90 med tre ok objektiv och min fotonivå är alltså amatörmässig. Jag älskar att fota mellan varven och bor vid havet med möjlighet till fantastiska vyer var dag. Jag har barn och gillar också att fota dessa.

Till min fråga; Håller sig en d7000 fortfarande eller borde jag satsa på ett nytt hus? Eller finns det någon häftig lite mindre kamera som jag kan fota varierat med? Dvs både springande barn inomhus och fåglar i soluppgång?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför inte testa och se hur bilderna blir innan du byter.

Tror du i första hand ska fundera på att uppgrader dina objektiv. För fåglar skulle du kunna skaffa ett Nikon 200-500/5.6 som är väldigt prisvärd.

Springande barn inomhus är svårt även med bästa utrustning som kan köpas för pengar om du ska använda befintligt ljus. Fundera på att lära dig att skaffa en bra extern blixt som t.ex. Godox v860ii för sådant.
 

gunte

Aktiv medlem
D7000 ligger inte så högt i pris på begagnathyllan men är ett steg framåt jämfört med D90. Tror nog du blir nöjd ett bra tag framåt för att kanske senare byta upp
dig ytterligare om det skulle finnas behov för detta.
Du kan ju läsa omdömen på t.ex cyberphoto och bilda dig en egen uppfattning.
Vill du lägga på extra så är D7200 ett bra alternativ.
 

hannahoj

Ny medlem
Varför inte testa och se hur bilderna blir innan du byter.

Tror du i första hand ska fundera på att uppgrader dina objektiv. För fåglar skulle du kunna skaffa ett Nikon 200-500/5.6 som är väldigt prisvärd.

Springande barn inomhus är svårt även med bästa utrustning som kan köpas för pengar om du ska använda befintligt ljus. Fundera på att lära dig att skaffa en bra extern blixt som t.ex. Godox v860ii för sådant.
Tack! Jag tror pappa köpte ett Nikkor70-200 så det letar vi efter (han finns inte längre hos oss) och det objektivet borde jag bli nöjd med. Hade ett 70-300 tidigare för en safari-resa som jag var nöjd med, men som jag sålde då jag inte trodde jag skulle fota mer djur på avstånd.

Ja det där med springande barn.. inte alltid så kul med bara iscensatta foton på leende barn. En blixt hittade jag faktiskt i kameraväskan så den kan jag ju lära mig använda och kanske uppdatera!
 

ErlandH

Aktiv medlem
D7000 är modellen som kom efter D90. Det är ganska stor skillnad på dem, men det är fortfarande en ganska gammal kamera. Och 24-70 är inte ett objektiv jag skulle rekommendera på en aps-c-kamera, det blir väldigt lite vidvinkel.
 

hannahoj

Ny medlem
D7000 är modellen som kom efter D90. Det är ganska stor skillnad på dem, men det är fortfarande en ganska gammal kamera. Och 24-70 är inte ett objektiv jag skulle rekommendera på en aps-c-kamera, det blir väldigt lite vidvinkel.
Tack för input. Jag vet att det är liten vidvinkel på just det objektivet och tror pappa köpte det för porträtt. Jag har ett fast 50 till porträtt och så har jag ett 16-85 som allround. Tror också att vi ska ha ett 70-200 liggandes någonstans! Det borde täcka in mitt lilla behov tycker jag :)

Gör som ovanstående tipsade om, att prova fota lite och se om jag trivs. För mina behov ska det säkert uppfylla!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja det där med springande barn.. inte alltid så kul med bara iscensatta foton på leende barn. En blixt hittade jag faktiskt i kameraväskan så den kan jag ju lära mig använda och kanske uppdatera!
Försök få bort blixten från kameran, och reflektera ljuset mot något som sprider ljuset (t.ex) taket eller en vägg. Ju större ljuskälla i förhållande till motivet desto mjukare och naturligare ljus.
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för input. Jag vet att det är liten vidvinkel på just det objektivet och tror pappa köpte det för porträtt. Jag har ett fast 50 till porträtt och så har jag ett 16-85 som allround. Tror också att vi ska ha ett 70-200 liggandes någonstans! Det borde täcka in mitt lilla behov tycker jag :)

Gör som ovanstående tipsade om, att prova fota lite och se om jag trivs. För mina behov ska det säkert uppfylla!
D7000 + 16-85 är fortfarande en utmärkt kombination trots att huset har några år på nacken. Använder själv den uppsättningen som semester- och "utlåningskamera". Hittar du dessutom en 70-200 i gömmorna har du en riktigt bra utrustning att starta med.
 
ANNONS