Annons

Hjälp med att fota mot fönster.

Produkter
(logga in för att koppla)

pakn

Ny medlem
Hej håller på att renovera här hemma och tänkte då ta lite bilder under tiden.
Jag har en Nikon D200 som jag mest använt i Program läge så att ta bra bilder själv är jag inte direkt grym på så all hälp uppskattas.

Då det är innomhus så blir jag "tvungen" till att använda en av min farfars gamla linser en Nikon series e 28mm 2.8f som är manuell

det jag då undrar över är tips om hur jag kan undvika att få fönstren överexponerade när jag tar biler på hela väggen (första bilden) och att de ser ut mer som anda bilden där jag antar att blixten mot väggen är andledningen till resultatet.
bilderna är fotade med i apeture mode med f8 iso 400 och viss apeture correct för att få histogrammet lite vettigare. samt med den inbyggda blixten. har även en gammal SB-16 liggandes om det skulle kunna hjälpa.

Focusen vart lite sådär på frihand ska leta reda på tripoden ikväll :)

Mvh, pakn
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej håller på att renovera här hemma och tänkte då ta lite bilder under tiden.
Jag har en Nikon D200 som jag mest använt i Program läge så att ta bra bilder själv är jag inte direkt grym på så all hälp uppskattas.

Då det är innomhus så blir jag "tvungen" till att använda en av min farfars gamla linser en Nikon series e 28mm 2.8f som är manuell

det jag då undrar över är tips om hur jag kan undvika att få fönstren överexponerade när jag tar biler på hela väggen (första bilden) och att de ser ut mer som anda bilden där jag antar att blixten mot väggen är andledningen till resultatet.
bilderna är fotade med i apeture mode med f8 iso 400 och viss apeture correct för att få histogrammet lite vettigare. samt med den inbyggda blixten. har även en gammal SB-16 liggandes om det skulle kunna hjälpa.

Focusen vart lite sådär på frihand ska leta reda på tripoden ikväll :)

Mvh, pakn
Du får göra som de som fotar hus och lägenheter. De kör ofta 5-7 bilder med HDR varav en med blixt. Sedan lägger man ihop dessa i PS eller enklare i LR.

Att göra det manuellt i PS ger mer kontroll.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Om du inte vill...

Om du inte har program eller inte vill prova att slå samman flera exponeringar så testa med blixten och enklast möjliga sätt. Sätt kameran i p-läge. Justera ljuset från fönstret med den vanliga exponeringskompensationen och justera ljuset från blixten (inredningen) med blixtljuskompensationen. Om din lösa blixt har ttl-mätning och är kompatibel fungerar även den att styras från kameran med kamerans blixtljuskompensation. Steg två är väl att sätta på någon form av ljusspridare på blixten. Vill du ha mer kontroll så använd också stativet och kör i m-läge + blixtljuskompensation (ställ in fönstret efter ljusmätaren och justera blixten med blixtljuskomp.)

PS kamerans p-läge och matrismätning inställd skulle förmodligen ge ett godtagbart resultat utan så mycket eller ingen kompensation när det gäller den bild du visar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det enklaste sättet är att slå blixten i taket. Fast det fungerar bara bra om det är vitt eller åtminstone ganska neutralt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det enklaste sättet är att slå blixten i taket. Fast det fungerar bara bra om det är vitt eller åtminstone ganska neutralt.
Ännu enklare, fota när det är mörkare ute. :)

Och ska bilderna vara till att hänga upp på väggen sedan eller bara visa detaljerna i renoveringen? Det senare ställer inga högre krav. Funkar med en mobilkamera eller vad som helst. Har nog några tusen jpegar från vår husrenovering taget med en 3MP kompaktkamera. De är fullt tillräckliga för att blogga med om man har tid (vilket jag inte hade) och för att se var man satte reglarna eller drog elrören 10 år senare när någon tavla ska upp.
 

Bilagor

Erik X

Aktiv medlem
Ner på lägsta möjliga ISO, då får man maximalt dynamikområde från sensorn!
Och fota i RAW förstås, ute bland skuggorna behöver man de sista bitarna som annars dumpas när kameran packar ner bilden i jpg
 
ANNONS