Annons

Hjälp! Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, men jag försöker bara förstå hur det kan skilja sig i mellan vad du påstår och vad grafen visar. Någon (- ting) är ju fel.
Det är ingen skillnad mellan vad jag påstår och vad grafen visar.

Det står ju förvisso 50 längst ner till vänster.
Det är en skala, inte en angivelse av inställda ISO-tal. Notera att skalan fortsätter längre än vad kurvan gör åt andra hållet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om jag inte tolkar grafen fel, är den punkt längst upp till vänster "Lo2", d v s ISO 50 (y - axeln, fast det faktiska värdet är något högre, enligt DxO:s mätning, snarare ISO 60 eller däromkring).

På X - axeln kan man utläsa det dynamiska omfånget, i detta fall ~ 14 1/2 steg, på (ISO ~ 60). Jag kan inte få det till något annat, hur jag än läser, faktiskt.
Var så god http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm


Kontrollera de vita cirklarna för önskad kamera.
Där syns också att Canonkamerors ISO 50 = ISO 100. D.v.s. fotograferar man i råformat finns det ingen anledning att använda ISO 50. Kanske ska ta i en helt ny tråd?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Var så god http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm


Kontrollera de vita cirklarna för önskad kamera.
Där syns också att Canonkamerors ISO 50 = ISO 100. D.v.s. fotograferar man i råformat finns det ingen anledning att använda ISO 50.
Tack, det var intressant. Jag skall titta lite närmare på det när jag har tillgång till datorn. Är ute och knäpper lite bilder nu, och har bara telefonen med mig.
Kanske ska ta i en helt ny tråd
Förefaller vara en god idé.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack, det var intressant. Jag skall titta lite närmare på det när jag har tillgång till datorn. Är ute och knäpper lite bilder nu, och har bara telefonen med mig.
Äger man en dylik kamera tar man två bilder med samma slutartid och bländare. Man ändrar ISO. Därefter kontrollerar man med ett program som kan visa var råfilen klipper, exempelvis darktable. I Canons fall har jag redan uppladdat råfiler att testa med https://kameratrollet.se/wp-content/uploads/2018/03/ISO50-vs-ISO100.zip

Stäng av vitbalans och kontrastkurvor.


För jpg-fotografering finns det en poäng med dessa ISO-tal, men som sagt, en annan tråd.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Dessa diskussioner Nikon Vs, Canon är meningslösa baserade på specar är meningslösa. Det handlar mer om att hitta en kamera man trivs med.
Gör man det kommer man fotografera oftare. Fotograferar man oftare får man fler bra bilder.
Vet ni alla att som nu hyllar Nikon att de ofta är sämre på lite högre ISO har högre Dr än era hyllade Nikon.
Världen är inte svart och vit det gör den ju väldigt tråkig. Då finnas det ljus eller så finns det inget ljus.
Det är mycket så dessa diskussioner går.
NI gör små skillnader till avgrunder. När vi fotar vad som kallas kallas svartvitt har vi egentligen 256 nyanser av grått.
Använd den skalan när ni diskuterar vad som är bäst och sämst.
Det spelar egentligen inte så stor roll vilken kamera man använder om man vet vad man gör. De flesta kamera även sedan 2005 kan ta bra bilder om man vet hur man hanterar dem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dessa diskussioner Nikon Vs, Canon är meningslösa baserade på specar är meningslösa. Det handlar mer om att hitta en kamera man trivs med.
Gör man det kommer man fotografera oftare. Fotograferar man oftare får man fler bra bilder.
Vet ni alla att som nu hyllar Nikon att de ofta är sämre på lite högre ISO har högre Dr än era hyllade Nikon.
Världen är inte svart och vit det gör den ju väldigt tråkig. Då finnas det ljus eller så finns det inget ljus.
Det är mycket så dessa diskussioner går.
NI gör små skillnader till avgrunder. När vi fotar vad som kallas kallas svartvitt har vi egentligen 256 nyanser av grått.
Använd den skalan när ni diskuterar vad som är bäst och sämst.
Det spelar egentligen inte så stor roll vilken kamera man använder om man vet vad man gör. De flesta kamera även sedan 2005 kan ta bra bilder om man vet hur man hanterar dem.
Kan du inte kommentera inlägg som faktiskt finns i tråden istället för att hitta på vad du tror står i den?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dessa diskussioner Nikon Vs, Canon är meningslösa baserade på specar är meningslösa. Det handlar mer om att hitta en kamera man trivs med.
Gör man det kommer man fotografera oftare. Fotograferar man oftare får man fler bra bilder.
Vet ni alla att som nu hyllar Nikon att de ofta är sämre på lite högre ISO har högre Dr än era hyllade Nikon.
Världen är inte svart och vit det gör den ju väldigt tråkig. Då finnas det ljus eller så finns det inget ljus.
Det är mycket så dessa diskussioner går.
NI gör små skillnader till avgrunder. När vi fotar vad som kallas kallas svartvitt har vi egentligen 256 nyanser av grått.
Använd den skalan när ni diskuterar vad som är bäst och sämst.
Det spelar egentligen inte så stor roll vilken kamera man använder om man vet vad man gör. De flesta kamera även sedan 2005 kan ta bra bilder om man vet hur man hanterar dem.
Kloka synpunkter. Rent specmässigt är D800/E och D810 svårslagna i resp prisklass. Plåtar man i råformat finns vid lägre ISO mer att kräma ur sensorn med Nikon. Men man köper ett system där objektiven kommer kosta mer, ofta mycket mer, än kamerahuset. Båda systemen är ganska kompletta och de flesta objektivtyperna finns till båda. Finns dock de objektiv du vill ha till rätt pris till det system du tittar på? Är man sugen på manuell fokus med gamla objektiv från 70-talet ligger Nikon före. Däremot, även om AF-D objektiv funkar fullt ut på dessa Nikon, vill man i framtiden skaffa en spegellös Z kamera så kommer de inte ge autofokus. Det tycks även vara mer problem med tredjepartsobjektiv på Nikon än Canon på senare år. Nikon har också en ganska komplex kompatibilitetssituation med Pre-AI, AI, AIS, AF(D), AF-I/AF-S, Af-P, G- och E- objektiv. Det är lättare med Canon, alla EF (men inte EF-S) funkar fullt ut på Canon FF.
 
ANNONS