Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D750 2019?

Produkter
(logga in för att koppla)

kevinung

Ny medlem
Tjena,

Jag undrar om det är värt att köpa D750 nu i början av 2019? Finns rykten att de ska släppa en D760 i tredje/fjärde kvartalet iår och att nyheterna kommer nu i början av året om D760. Har kört på D7200 under ett längre period och vill nu göra mitt första inköp inom FX kameror. Är de då värt att köpa D750, eller bör man vänta på nyheter på D760?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har en D750 och körde den parallellet med en D7200. Är riktigt nöjd med D750, den satte t.o.m AF säkrare än D7200 fastän de har ganska snarlika AF moduler. Ny ska man nog inte betala mer än 15000:- det är där den har legat i pris stundtals med olika cash back etc. begagnat är priset 10-12k ungefär, jag gav 12 för min för ett år sedan.

Andra alternativ är en begagnad D810 om man vill ha fler pixlar att jobba med, ligger nog på 12-15k. Men allt är inte bättre med D810 vs D750, så man får se vad man värderar högst

Om och när det kommer en D760, så startar den säkert på en 25000:-, så personligen kör jag hellre med en D750 några år och köper en D760 när den kommer ner en 8000:- i pris
 

kevinung

Ny medlem
Har en D750 och körde den parallellet med en D7200. Är riktigt nöjd med D750, den satte t.o.m AF säkrare än D7200 fastän de har ganska snarlika AF moduler. Ny ska man nog inte betala mer än 15000:- det är där den har legat i pris stundtals med olika cash back etc. begagnat är priset 10-12k ungefär, jag gav 12 för min för ett år sedan.

Andra alternativ är en begagnad D810 om man vill ha fler pixlar att jobba med, ligger nog på 12-15k. Men allt är inte bättre med D810 vs D750, så man får se vad man värderar högst

Om och när det kommer en D760, så startar den säkert på en 25000:-, så personligen kör jag hellre med en D750 några år och köper en D760 när den kommer ner en 8000:- i pris
Tänkte köpa en begagnad kamerahus! Såg att en begagnad D750 ligger på 10k och en begagnad D810 ligger på ca 12k, vilket skiljer inte väldigt mycket. Läste på nu om D810 och den är väldigt lockande. Eftersom D850 släppte nyligen så misstänker jag att priset på den har gått ner väldigt mycket (samt att den är 5 år gammal).

Mina tankar med ett släpp på D760 är att priset på D750 lär sänka ytterliggare! Men som det ser ut nu blev jag väldigt fäst vid D810 efter din rekommendation!
 

smislo

Aktiv medlem
Jag gick i dina tankar när jag skulle uppgradera från X-T3 (APS-C) till FF Nikon. Jag valde Z6 och har inte ångrat valet.

Z6 är dyrare men också nyare kamera, allt det berör vad du vill uppnå med bytet och hur mycket pengar vill du lägga på det...
 

kevinung

Ny medlem
Jag gick i dina tankar när jag skulle uppgradera från X-T3 (APS-C) till FF Nikon. Jag valde Z6 och har inte ångrat valet.

Z6 är dyrare men också nyare kamera, allt det berör vad du vill uppnå med bytet och hur mycket pengar vill du lägga på det...
Har även kikat mycket på Z6 och de spegellösa alternativen, känner dock att det saknas lite för många z-objektiv i nuläget och är inte helt såld på adaptern.

Sen är det också som du säger med priset, den ligger på ett högre pris och som det ser ut just nu är ju spegellösa framtiden. Men de är så pass tidigt in i stadierna där jag känner att en uppgradering på ett DSLR kamerahus räcker för mig i nuläget.
 
ANNONS