Annons

Error 20 på Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

F.HENNING

Aktiv medlem
Jag får då och då ett felmeddelande som lyder "error 20". Stäng av kameran och sätt på den igen alternativt ta ur och sätt i batteriet igen säger manualen. Detta hjälper inte. En uppdatering av mjukvaran fungerade ett tag (?) men nu krånglar den igen. Problemet uppstår med olika objektiv (alla original). Har dock inte provat med att skifta mellan mina 2 batterier. Tror dock att problemet ligger någon annan stans.

Någon annan som har detta problem eller som sett någon diskussion om detta, eller vet något.

Kommer att skicka kameran till Service men inte säker på att Canon är bekanta med problemet.

Mvh: Fredrik
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Gammalt inlägg mend fick du ordning på felmeddelandet? Jag har fått samma meddelande på min 7D

Jag får då och då ett felmeddelande som lyder "error 20". Stäng av kameran och sätt på den igen alternativt ta ur och sätt i batteriet igen säger manualen. Detta hjälper inte. En uppdatering av mjukvaran fungerade ett tag (?) men nu krånglar den igen. Problemet uppstår med olika objektiv (alla original). Har dock inte provat med att skifta mellan mina 2 batterier. Tror dock att problemet ligger någon annan stans.

Någon annan som har detta problem eller som sett någon diskussion om detta, eller vet något.

Kommer att skicka kameran till Service men inte säker på att Canon är bekanta med problemet.

Mvh: Fredrik
 

F.HENNING

Aktiv medlem
Error 20

Gammalt inlägg mend fick du ordning på felmeddelandet? Jag har fått samma meddelande på min 7D
Hej !
Ja det var ett gammal inlägg. Ja problemet är löst. Canon i Göteborg fixade problemet. De bytte ett kugghjul i spegelmekanismen. Liknande fel på andra kamerahus sa dem. Den strulade på något sätt vid exponeringarna som då skapade detta felmeddelande.

Kameran reparerades av en kille vid namn Simon på Canon RCC (Regional Competence Center)
Mölndal, Krokslätts fabriker
031-720 34 80

Har inte haft problem efter detta.
Hoppas de kan hjälpa dig. Det är inte kul när det strular så.
Speciellt inte i mitt fall då den började strula på planet vid inflygningen mot Australienresan 2009...

Mvh: Fredrik
 

rikardjan

Medlem
Hej !
Ja det var ett gammal inlägg. Ja problemet är löst. Canon i Göteborg fixade problemet. De bytte ett kugghjul i spegelmekanismen. Liknande fel på andra kamerahus sa dem. Den strulade på något sätt vid exponeringarna som då skapade detta felmeddelande.

Kameran reparerades av en kille vid namn Simon på Canon RCC (Regional Competence Center)
Mölndal, Krokslätts fabriker
031-720 34 80

Har inte haft problem efter detta.
Hoppas de kan hjälpa dig. Det är inte kul när det strular så.
Speciellt inte i mitt fall då den började strula på planet vid inflygningen mot Australienresan 2009...

Mvh: Fredrik
--------------------------
Hej!
Jag har detta fel på min 5D mk II. Blev glad då jag hittade att ditt fel blev löst! Hur mycket kostade reparationen?
mvh/Rikard
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
--------------------------
Hej!
Jag har detta fel på min 5D mk II. Blev glad då jag hittade att ditt fel blev löst! Hur mycket kostade reparationen?
mvh/Rikard
De har åtminstone för mig fasta priser för att fixa allt på en kamera eller ett objektiv som är fel.
Nu är jag Gold SPC-medlem och kan inte stå för att du får samma villkor.
Sist var det mitt 24-105 från tror jag 2005 som började krångla Det fixade de på 2 dagar och nu är det lika bra som nytt. 3500 kronor fast pris. Allt som var slitet byttes. Bland annat hela bländarmekanismen som nog var största felet. Fat de bytte ut en hel del annat som var slitet. Numera zoomar inte objektivet ut när jag lutar den nedåt.
Jag har haft en 5D MKII och enligt min bedömning är det den sämsta 5D Canon gjort. Den sensorn var inte särkilt lyckad. Gav lätt bantning och störda filer. Den bästa efter första 5D är 5D MKIV.
Kanske är det dags att spara lite och skaffa en bättre kamera. 5D MKIII var hyfsad men 5D MIV var första gången jag var tillbaka och hade harmoniska snygga filer som på den första 5D. Nu är också DR i närheten av de bästa konkurrenterna.
 
ANNONS