Annons

Sony A99 ll - hybridautofokus med minolta och tredje parts objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Jag har googlat flitigt på de här frågorna utan att hitta bra svar. På sonys hemsida står att A99 ll har bekräftad kompatibilitet med objektiv från minolta- och konica-mionlta, men inte vad det innebär i praktiken.

Hur fungerar hybridautofokus på A99 ll tillsammans med gamla minoltaobjektiv?

Fungerar följande Eye autofokus?

Och hur är det med funktionen tillsammans med tredjeparts objektiv?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Hybridfokus funkar bara med Sonys egna objektiv med några få undantag. Ett par av de äldre fasta Sonyobjektiven fungerar inte med hybridfokus, tror ett av dem är deras 20mm. Sen finns det några tredjeparts som faktiskt fungerar med hybridfokus. Anledningen är att de har samma ID-nummer som nåt av Sonys egna. Tamron 90 macro är ett, men det fungerar inget bra. Tvingar man ut fokus i kanterna med det så får kameran svårt att sätta fokus. Troligen därför som man kan tvinga kameran att bara använda den dedikerade fokussensorn.
 

Barkismats

Aktiv medlem
En viktig fråga för mig är om följande Eye autofokus funkar även om objektivet inte har stöd för hybridfokus.

En annan viktig fråga är hur autofokus med minoltaobjektiv upplevs. Jag fattar att det bara är de 79 punkterna på af-sensorn som används, men är det snabbt och säkert ?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
De Minoltaobjektiv jag använt har fungerat utmärkt med de 79 punkterna på AF-sensorn (finns några objektiv som bara klarar 61 punkter, men kameran "känner igen" dessa och ställer in 61 punkter automatiskt). Vid en direkt jämförelse mellan mitt 30 år gamla skruvdrivna Minolta AF 135/2,8 och ett några år gammalt Sigma 70-200/2,8 med piezoelektrisk ringmotor visade det sig att den gamla Minolta-gluggen satte fokus snabbare, och vid snabbrörliga objekt (bilar som körde mot oss) så la Sigmat av på ungefär 5 m håll medan Minoltat hängde med tills jag nästan blev överkörd... Detta prov var t.o.m. "bara" med A77 II, och vid de jämförelser jag gjort med A99 II så har dess AF, föga förvånande, varit förbättrad jämfört med A77 II:ans.

Ringmotorer har normalt ansetts vara mycket snabbare, men i det här fallet var det definitivt mycket mera krut i det skruvdrivna objektivet (eller rättare sagt - kamerans AF-motor) än i Sigmats ringmotor.

Ett annat skruvdrivet Minolta-objektiv jag använt på A99 II är Minolta AF 200/2.8 HS-APO G. AF:en funkar mycket snabbt och "bestämt", och bildkvalitet och "karaktär" i bilderna från detta objektiv är svårt att hitta även i de dyraste moderna objektiv.

Har inte använt Eye-AF med A99 II, så har inga praktiska erfarenheter att ge här. Bara använt denna funktion med A7R II, vilket var den första följande Eye-AF jag sett som varit användbar i praktiken. Denna enligt somliga "Kalle-Anka"-funktion anser jag vara ett väldigt steg framåt i situationer när man har behov av detta. Den lilla AF-kvadraten sitter klistrad runt irisen mycket bättre än vad man själv klarar. Eye-AF är dessutom markant förbättrad i A9 (följer betydligt snabbare och funkar på längre håll). Hur det ligger till med A7R III har jag ingen egen erfarenhet av - har inte sett den än. Men de senast nämnda kamerorna är väl kanske inte så aktuella för din del just nu, så det är väl mera "allmänbildning" kanske
.
 
Senast ändrad:

Grimmer

Aktiv medlem
Följande ögonfokus fungerar på gamla och tredjepartsobjektiv med A99II, men så klart bara med de 79 dedikerade AF-punkterna. AF med gamla minoltagluggar ser jag inte som något problem.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Hur fungerar hybridautofokus på A99 ll tillsammans med gamla minoltaobjektiv?
---
Där A99 II har ÖVERLAPPANDE hybridautofokus - dvs inom området där du har 79 AF-punkter på den separata AF-plattan + ytterligare 79 On-chip AF-punkter kan man rent tekniskt förvänta sig att det fungerar mycket väl. När det gäller de 320 On-chip AF-punkterna utanför detta område kan man förvänta sig att det inte fungerar lika "bestämt", framförallt ifall objektet ligger längre utanför fokus. On-chip AF system har bättre "Focus Width", AF-system med separat AF-platta har betydligt bättre "Focus Depth".

Samt en känga till A-mountdödgrävar-skocken - SLT-kameror är den ENDA teknik som kan förena alla fördelar med DSLR-kameror och alla fördelar med spegellösa kameror (förutom storlek, vikt och registerdistans förstås). Alla sensorer som utvecklats för Sony E-mountkameror kan direkt stoppas in i A-mountkameror, t.ex. sensorn i A9 eller A7R III. Detta ger inte bara stora synergieffekter utan innebär framförallt att SLT-kameror kan göra allt vad som DSLR-kameror kan samt allt vad som spegellösa kan. Samt även sådant som ingen av dessa kan.

DSLR/OVF-kameror kan däremot inte göra allt som spegellösa kameror kan. Och spegellösa kameror kan inte göra allt som DSLR-kameror kan.

De väldiga inlåsningseffekterna hindrar förstås plötsliga och stora nytillskott till A-mount. Detsamma gäller f.ö. även Nikon, som har D5, D500 och D850, som alla tre är bättre än vad Canon har att erbjuda. Inlåsningseffekterna eliminerar "rättvisa" i detta avseende...

Det finns skäl till att Sony inte VILL lägga ner A-mount, trots allt förtal av så många utan tekniska insikter.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tack för dina bidrag med praktiska erfarenheter, Grimmer. Är av direkt värde för trådskaparen, och av stort intresse för mig, ifall jag skulle lyckas skrapa ihop kosing till en A99 II, eller A77 III när den kommer. Vilket blir klart innan A99 III gör det...
 

equa

Aktiv medlem
Jag upplever A99II som en korsning mellan A7RII (sensorn) och A77II (AF:n). Har två gamla Minoltaobjektiv (300 mm 2,8 HS och 400 mm 4,5 HS). Ljusförlusten genom spegeln är försumbar. AF-en här är minst lika snabb och exakt som på A77II men inte lika säker som Nikons D500. Klart bättre än med EA4 och A7RII. Har inte kollat följande ögonfokus. På A7RII fungerar detta bra och skall vara än säkrare på den nya A7RIII. Har du vägarna förbi får du gärna testa.
Fotar mest fågel och har höga krav på AF:n. Tror inte du blir besviken på combon med minoltorna som "bara" får af via spegeln.
Denna bild är med A99II och Minolta 400 4,5:
 

Bilagor

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Sony A99 II hybrid + Ordinarie fokus

Tack för dessa upplysningar. Värdefullt.
Själv har jag testat några av mina hyllvärmare. CZ 16-80. Hybrid OK. APS-C per automatik.
Minolta 28-100. Bara ordinarie, ingen hybrid - samma som A77II.
Sony-Minolta 18-135 OK på hybrid. blir APS-C vid drift.
Jag har ett Tamron 18-270, som jag kört mycket på min A77 II. Aktiverar hybriden på A99 II, men här går ju kameran ner i APS-C-läget.
Köpte ett Tamron 28-300 billigt på Tradera, då jag var nyfiken på om det skulle gå lika bra. Detta är ju ett fullformatsobjektiv. Här går inte hybriden igång. Spelar ingen roll. Objektivet är en pärla för vardagspromenaderna, och har fördelen att inte vara tungt.
Dessvärre, så är ju de "fina" objektiven allt för tunga för vardagsjobben. Vid speciella tillfällen hänger jag på CZ 24-70, och får självklart lysande resultat, men det är inte värt priset av värkande axlar för vardagspromenaderna.
Har kört mycket fågel med mitt Tamron 150-600. Ingen hybridfunktion, men objektivet samarbetar otroligt bra med A99II.
Min personliga uppfattning är att autofokusen blivit säkrare jämfört med A77 II och jag är verkligen belåten med denna kamera.
Hittade ett begagnat 70-300 G på hyllan hos SC-Photo till verkligen rätt pris. Detta objektiv är mästerligt snabbt , och här har hybriden jobbat. Flygande rovfågel och galloperande hästar *****
Med A99 kan man ju delförstora galet mycket, varför detta blivit en favorit vid skogspromenader.

//Bertil
 
ANNONS