Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera Sony DT 16-50/2,8 SSM

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Min kära Sony DT 16-50/2,8 SSM är sönder. Autofokusen fungerar inte. När man fokuserar låter objektivet lite granna men fokusringen rör sig inte. Jag har testat objektivet på en annan kamera och så fungerar det inte heller.

Jag vill reparera objektivet men så billigt som möjligt. Att skicka det utomlands går bra det med. Det spelar ingen roll om det tar tid för jag fotar nästan inte alls på vintern.

Är det någon som har tips på var man kan reparera objektivet?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ärligt sagt är det med hög sannolikhet billigare att köpa ett till begagnat (säg 3000kr). Bara felsökningsavgiften hammar på ca 700kr plus frakten. Detta är ett modernt elektroniskt objektiv så det blir nog via Sonys officiella serviceställen. I Sverige Assist i Linköping. En fokusmotor är inte så billig och sedan är frågan huruvida man byter linselement i fokussystemet (ett paket alltså) med behov av recentrering.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Jag lämnade in ett för kostnadsförslag för ett par år sedan. Fokusmotorn var trasig och ett linspaket hade kommit ur läge.
Reparationen skulle bli dyrare än att köpa nytt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Idag på fotosidan finns en beg sådan för 3000kr. Kanske bäst att passa på då jsg tvivlsr starkt att det är idé att laga. (Nej det är inte jsg som säljer)
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Min kära Sony DT 16-50/2,8 SSM är sönder. Autofokusen fungerar inte. När man fokuserar låter objektivet lite granna men fokusringen rör sig inte. Jag har testat objektivet på en annan kamera och så fungerar det inte heller.

Jag vill reparera objektivet men så billigt som möjligt. Att skicka det utomlands går bra det med. Det spelar ingen roll om det tar tid för jag fotar nästan inte alls på vintern.

Är det någon som har tips på var man kan reparera objektivet?
Jag har ett DT 16-50, som är i stort sett oanvänt.
Är du intresserad, så ta kontakt. Bor på Kungsholmen-Stockholm.
Bertil Norberg
 

A.Dent

Aktiv medlem
Tack för svaren även om de inte var så upplyftande. Det blir inte att köpa ett nytt just nu men tack för tips och erbjudandet.
Synd att det ska vara så attans dyrt att laga saker.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svaren även om de inte var så upplyftande. Det blir inte att köpa ett nytt just nu men tack för tips och erbjudandet.
Synd att det ska vara så attans dyrt att laga saker.
Har du tappat det eller utsatt det för skada och det inte bara självdött kan möjligen din drulleförsäkring hjälpa. Jag har t ex en förstärkt sådan med bara 500kr i självrisk på elektronik
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har du tappat det eller utsatt det för skada och det inte bara självdött kan möjligen din drulleförsäkring hjälpa. Jag har t ex en förstärkt sådan med bara 500kr i självrisk på elektronik
Objektiv är inte elektronik....
Objektiv är tullbelagda men inte digitalkameror.
Digitalkameror räknas som elektronik och elektronik är fritt från tull.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tappade mitt 16-50 i golvet, skickade till Assist, gick inte att laga, ville jag ha hem objektivet skulle det kosta över 700 kr det fick vara kvar, uppgav 5,700 kr till Folksam, fick ut 2,700 på försäkringen. långt senare märkte jag att klåpare som man är så hade jag inte skruvat bort filtret från objektivet, kostade runt 400 kr så det behöll Assist, men strunt samma, har inte köpt något nytt sedan dess.
 
ANNONS