Annons

Beslutsågerst med uppgradering!

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Du kan ju välja att köra dina APS-C objektiv på A7RII då du kan switcha om till APS-C, tror det sker automatiskt vid default. Det blir naturligtvis inte samma typ av pixlar men det höga dynamiska omfånget får du ju ändå användning av.
Om man ska jämföra presentationsbilder av samma storlek så tappar A7RII automatiskt dynamiskt omfång genom APS-C-beskärningen.
 

Bengf

Aktiv medlem
En annan fördel är snabbare AF och serietagning med A6500 jfrt med A7RII:an, som med tanke på att du bara har ett FF-objektiv (Sigmazoomen) blir betydligt dyrare alternativ naturligtvis - med inköp av FF-objektiv. A6500 har något sämre hög-ISO-egenskaper, ger lite brusigare lyft av skuggorna och har längre skärpedjup. Det senare kan man fixa till något i Photoshop om man vill lyfta fram motivet mot bakgrunden. Med A6500 och Sigmat kommer man "närmare" skygga djur pga sensorns mindre utsnitt. Å andra sidan kan man croppa rejält med A7RII:s 42 MP-sensor... Med tanke på att du har så pass många APS-C-objektiv hade jag valt A6500 som är mycket kamera för pengarna. Den enda nackdelen som jag upptäckt är den idiotiska placeringen av minneskortet men det överlever man. Videoegenskaperna kan jag inte mycket om men tror du får slow-motion (i NTSC-läge) till skillnad från RII:an. Hur A6500 står sig mot A6000 vet jag inte då jag aldrig testat den kameran men DR skall ju vara bättre enligt tidigare visade DXO-kurvor här i tråden. AF:en och serietagningen är väl också bättre? Batteritiden vet jag inte om det skiljer. Den är dålig på A7RII:an.
A6500 har också en betydligt bättre buffert än tidigare modeller, A6300-A6500 är väl dom första kamerorna från Sony som är bra vid sportfotografering, video delen har fler inställningar än vad A9 fick.


Personligen önskar jag att ersättaren till A6500 blir en större variant med batteri från A9 och plats för dubbla kort och att den får den nya sökaren. Det här är Sonys toppmodell med APS-C sensor, då vill det till dubbla kort som är brukligt bland konkurrenterna, och skulle fungera ännu bättre som backupp till eventuella yrkes fotografer som vill köra med FF-kamerorna. lite större modell skulle också då kunna plats med större knappar och några mer, och skall aldrig Sony lägga in lossless Raw formatet som man skrikigt efter under flera år.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Tackar för alla svar som jag fått under dessa dagar, mycket nyttigt med en nypa tjafs ;)

Jag har grubblat, funderat fram och tillbaka och framför allt sökt runt en massa nätet, och kommit fram till att jag nog skickar tillbaka A7RII´an. Är väldigt sugen på fullformat, men tror jag skjuter på det till framtiden och ser hur marknaden ser ut när A7RIII´an sjunkit ner lite i pris.
Kommer nog börja med att köpa objektiv till min nuvarande A6000 "som jag sedan kan använda på en FF i framtiden" och avvaktar lite för att se om priset på A6500 går ner lite framöver.

Men frågan är bara vad? Har inte fotograferat barn förut så har inga erfarenheter.
Mvh
Edvin
Mitt tips ang annan utrustning är trådlösblixt, gärna paraplyer, köp en riktigt bra vidvinkelzoom fota mycket, särskilt i början tiden rasar iväg när barna är små, man ska inte vänta till sen ”för är jag trött efter att ha sovit noll inatt” fota från barnas ögonhöjd, använd en leksak för att fånga blick och barnets uppmärksamhet så blir skärpan enklare att sätta
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tackar för alla svar som jag fått under dessa dagar, mycket nyttigt med en nypa tjafs ;)

Jag har grubblat, funderat fram och tillbaka och framför allt sökt runt en massa nätet, och kommit fram till att jag nog skickar tillbaka A7RII´an. Är väldigt sugen på fullformat, men tror jag skjuter på det till framtiden och ser hur marknaden ser ut när A7RIII´an sjunkit ner lite i pris.
Kommer nog börja med att köpa objektiv till min nuvarande A6000 "som jag sedan kan använda på en FF i framtiden" och avvaktar lite för att se om priset på A6500 går ner lite framöver.

Men frågan är bara vad? Har inte fotograferat barn förut så har inga erfarenheter.
Mvh
Edvin
Om du funderar över A7R3 i framtiden så tycker jag nästan du borde ta o slå till på en A7R2 redan nu. Om 1 år så kan du sälja den och "byta upp" dig för en mindre slant. Du lät inte ha förlorat så mkt på den affären och du kommer ha haft glädje av Sony FF i 1 år. Vänta aldrig med glädje om du kan få den idag ;)
Vad får dig att vilja skicka tillbaka den kameran nu?

/Stefan
 

Edvin-89

Medlem
Om du funderar över A7R3 i framtiden så tycker jag nästan du borde ta o slå till på en A7R2 redan nu. Om 1 år så kan du sälja den och "byta upp" dig för en mindre slant. Du lät inte ha förlorat så mkt på den affären och du kommer ha haft glädje av Sony FF i 1 år. Vänta aldrig med glädje om du kan få den idag ;)
Vad får dig att vilja skicka tillbaka den kameran nu?

/Stefan
Det jag är mest tveksam/orolig för angående A7R2 är autofokusen, där är A6500 bättre som jag förstått det, och A7R3 har ett uppdaterat AF system mot 2´an.
 

Edvin-89

Medlem
Mitt tips ang annan utrustning är trådlösblixt, gärna paraplyer, köp en riktigt bra vidvinkelzoom fota mycket, särskilt i början tiden rasar iväg när barna är små, man ska inte vänta till sen ”för är jag trött efter att ha sovit noll inatt” fota från barnas ögonhöjd, använd en leksak för att fånga blick och barnets uppmärksamhet så blir skärpan enklare att sätta
Mycket bra tips det kommer jag ta med mig :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det jag är mest tveksam/orolig för angående A7R2 är autofokusen, där är A6500 bättre som jag förstått det, och A7R3 har ett uppdaterat AF system mot 2´an.
Jag fotade fotbollsmatcher i somras med Sigma 135/1.8 på f1.8 med suberbt många keepers.... Men jag har ingen erfarenhet om a6500, men hört bra om det. Men allt är ju vilket behov man har.
 

PMD

Aktiv medlem
Jasså. Märkligt.
Hörde dock att i just video så får du bättre bildkvalité med 4K videon i just crop mode då det blir mindre brus i bilden.

https://www.youtube.com/watch?v=RWFkuM0agBg 9:43 i denna video.
Vad är det Tony Northrup påstår och hur visar han det? Är det ett generellt påstående? Video kan ibland vara lite speciellt, f.ö., så jag håller mig till stillbildsfoto i resonemanget (inlägg #81).

Om man beskär en småbildssensor till APS-C-storlek så blir resultatet detsamma som om man hade fotograferat med en APS-C-sensor. Man utnyttjar precis lika stor ljusinsamlande yta. Allt annat lika vad gäller sensorteknik så får man alltså samma dynamiska omfång i båda fallen.
 

Edvin-89

Medlem
Jag vill tacka för alla svar som jag fått.
Nu har jag bestämt mig för att skicka tillbaka A7R2, och avvaktar med köp av A6500 så långt jag kan in i januari, ifall den kommer på någon rea/extrapris. Klarar mig bra med min A6000 ett tag till :)
Har köpt ett Zeiss 55mm 1.8 samt ett Sony 85mm 1.8 nu under black friday reorna som jag hoppas ska fungera bra till att fota den kommande skrutten med, plus en väns kommande bröllop :)
 

lonian

Aktiv medlem
Vad är det Tony Northrup påstår och hur visar han det? Är det ett generellt påstående? Video kan ibland vara lite speciellt, f.ö., så jag håller mig till stillbildsfoto i resonemanget (inlägg #81).

Om man beskär en småbildssensor till APS-C-storlek så blir resultatet detsamma som om man hade fotograferat med en APS-C-sensor. Man utnyttjar precis lika stor ljusinsamlande yta. Allt annat lika vad gäller sensorteknik så får man alltså samma dynamiska omfång i båda fallen.
Han påstår att det blir mindre brus i video på 4k crop mode än när man inte kör på det just med Sony a7rii.
Till en början filmade dom med 4k och fullformats objektiv men insåg att det blev bättre bild på crop mode och filmar nu med ett 18-105 F4 på a7rii. It has less noise with the smaller sensor and more noise recording the full sensor because it has to skip pixels, it can't process all the information from the full sensor but it can process the information from the 1.5x crop.

Han påtalar att det är bättre med just att fota i fullformat med fullformatsobjektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vill tacka för alla svar som jag fått.
Nu har jag bestämt mig för att skicka tillbaka A7R2, och avvaktar med köp av A6500 så långt jag kan in i januari, ifall den kommer på någon rea/extrapris. Klarar mig bra med min A6000 ett tag till :)
Har köpt ett Zeiss 55mm 1.8 samt ett Sony 85mm 1.8 nu under black friday reorna som jag hoppas ska fungera bra till att fota den kommande skrutten med, plus en väns kommande bröllop :)
Låter klart vettigt. Bra optik kan man ha klart mycket längre. Kamerahus blir ofta lite snabbare omoderna (speciellt spegellösa diton). Tips: lägg in en bevakning på prissäkning av A6500 på Prisjakt.

Tills dess så fota och njut av dina nyinskaffade objektiv! :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Han påstår att det blir mindre brus i video på 4k crop mode än när man inte kör på det just med Sony a7rii.
Till en början filmade dom med 4k och fullformats objektiv men insåg att det blev bättre bild på crop mode och filmar nu med ett 18-105 F4 på a7rii. It has less noise with the smaller sensor and more noise recording the full sensor because it has to skip pixels, it can't process all the information from the full sensor but it can process the information from the 1.5x crop.

Han påtalar att det är bättre med just att fota i fullformat med fullformatsobjektiv.

Nya A7R3 är förbättrad vid 4K och läsa av hela sensorn ( Camera Store och video killen som källa. ) A7R3 orkar lite mera. Super 35 läget som dom kallar det är dock fortfarande något bättre, men 4K är okej.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är det Tony Northrup påstår och hur visar han det? Är det ett generellt påstående? Video kan ibland vara lite speciellt, f.ö., så jag håller mig till stillbildsfoto i resonemanget (inlägg #81).
OK, nu hade jag tid och ork att titta på videosnutten om "crop mode video" på Sony A7RII. Det är förmodligen utläsningsbruset som är mindre i beskuret läge jämfört med att använda hela sensorn med line skipping.

Det är alltså inte något som är så värst överförbart på stillbildsfoto i beskuret läge.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilket jag i varje post har sagt också att det inte gäller bilder.
Titta då på inlägg #81 och din kommentar i inlägg #82. Vad menade du med "Jasså. Märkligt."?

Jag har hela tiden syftat på stillbilder, redan från början i inlägg #81 som var en kommentar till ditt inlägg #79 vilket jag tolkade som att det handlade om stillbildsfoto med tanke på sammanhanget.
 
ANNONS