Annons

Bakgrund till fine art

Produkter
(logga in för att koppla)

NahojR

Medlem
Som rubriken antyder. Vad ska man använda för bakgrund på fine art-bilder? Vad är för- och nackdelar med ljus respektive mörk bakgrund?
Jag har snart lyckats övertala en kompis om att "låna ut sin kropp" och jag vill verkligen göra det så bra som möjligt. Jag har tillgång till en SB600-blixt. Hur kan jag använda den på bästa sätt i detta fall?
Jag har många egna idéer men tar tacksamt emot förslag, synpunkter och tips på allt som har med fine art att göra!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns inget som heter "ska"!
Det är upp till var & en.

Men en lugnare bakgrund lyfter lättare fram modellen.

Vit eller svart, smaken är som baken.
Men jag hade valt efter vad för bilder jag vill göra och hur modellen ser ut.
 

NahojR

Medlem
Haha,att man aldrig lär sig. Det finns inga "ska" utan bara "det beror på" inom fotogafering. :)
Jag har funderat på att använda väggen i mitt rum helt enkelt. Ganska mörkt blå. Tror det blir bra även till svartvita bilder.

Niklas: Jag gillar dina bilder. Framförallt den där modellen är fotograferad underifrån ståendes på en stege. Den är väldigt vacker. Modellen ser så felplacerad ut och det gör bilden väldigt rolig också tycker jag.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Tack

Hej Johan.

Tack för dina fina ord.
När en fotograf ger fin kritik, så blir jag alltid glad :)


Bilden är tagen i en gammal fabrik i Malmö.Som tyvärr inte finns mer. Vilket är synd då det var en underbar plats.

När jag började med Fine Art Nude, funderade jag precis som dig på vilken utrustning,bakgrunder , kameror mm .
Till plåtningarna hade jag mängder av utrustning
och ibland 2-3 assistenter.

Men till slut så insåg jag , att jag tänkte fel.
Det var inte utrustningen som gjorde bilden utan
den "fotografiska kemin" mellan modellen och fotografen.
OM modellen inte har förtroende för fotografen så syns det direkt i bilden .

Jag började då lägga ner ännu mer tid
på att finna den rätta modellen till bilderna.
Mina modeller har ofta varit vänners vänner som sett mina första bilder och sedan själva velat bli intresserade.

Jag hoppas mina ord har kunnat hjällpa dig på vägen.

Sköt om dig och lev livet !
Du har ju bara ett.

/ NIKLAS
 

NahojR

Medlem
När jag började med Fine Art Nude, funderade jag precis som dig på vilken utrustning,bakgrunder , kameror mm .
Till plåtningarna hade jag mängder av utrustning
och ibland 2-3 assistenter.

Men till slut så insåg jag , att jag tänkte fel.
Det var inte utrustningen som gjorde bilden utan
den "fotografiska kemin" mellan modellen och fotografen.
OM modellen inte har förtroende för fotografen så syns det direkt i bilden .
/ NIKLAS
Tack för tipsen. För mig handlar detta om första gången med fine art-bilder. Jag kommer inte kunna välja mellan kameror och utrustning utan kör med det jag har. Jag vill "känna på området" och testa mig fram på olika punkter.
Just bakgrunden var det jag ville ha tips på.

När det gäller modellen är det en tjejkompis till mig som tidigare har ställt upp en gång för mig. Det var första gången hon stod modell och hon blev positivt överraskad. Efter lite tvekande så vågade jag ändå fråga henne om hon kunde ställa upp lite mer lättklädd (något naket kommer det inte att bli). Jag har inte fått 100% svar än men hon verkar intresserad så jag hoppas att det kan bli av. Med tanke på att hon aldrig gjort det förut är hon kanske inte en klockren modell för mig att prova på för första gången. Mycket möjligt att hon inte är så bekväm i det. Om så är fallet, har du några tips på hur jag kan få henne bekvämare med situationen?
 

Teodorian

Aktiv medlem
Som rubriken antyder. Vad ska man använda för bakgrund på fine art-bilder? Vad är för- och nackdelar med ljus respektive mörk bakgrund?
Jag har snart lyckats övertala en kompis om att "låna ut sin kropp" och jag vill verkligen göra det så bra som möjligt. Jag har tillgång till en SB600-blixt. Hur kan jag använda den på bästa sätt i detta fall?
Jag har många egna idéer men tar tacksamt emot förslag, synpunkter och tips på allt som har med fine art att göra!
Du är artisten. Det är dina visioner som du skall förverkliga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fine_art_photography
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Svar om FAN

Tack för tipsen. För mig handlar detta om första gången med fine art-bilder. Jag kommer inte kunna välja mellan kameror och utrustning utan kör med det jag har. Jag vill "känna på området" och testa mig fram på olika punkter.
Just bakgrunden var det jag ville ha tips på.

När det gäller modellen är det en tjejkompis till mig som tidigare har ställt upp en gång för mig. Det var första gången hon stod modell och hon blev positivt överraskad. Efter lite tvekande så vågade jag ändå fråga henne om hon kunde ställa upp lite mer lättklädd (något naket kommer det inte att bli). Jag har inte fått 100% svar än men hon verkar intresserad så jag hoppas att det kan bli av. Med tanke på att hon aldrig gjort det förut är hon kanske inte en klockren modell för mig att prova på för första gången. Mycket möjligt att hon inte är så bekväm i det. Om så är fallet, har du några tips på hur jag kan få henne bekvämare med situationen?



Att vara naket är svårt inför en människa. Även min fd flickvän hade svårt att vara naken framför mig, trots att vi var nakna när vi älskade 3-4 gånger per dag.

det viktigaste med FAN är att modellen känner sig trygg.
Det gör hon genom att du besvarar alla frågor hon kan ha , på ett riktigt och ärligt sätt. Genom att du planerar och ritar upp hur du hade tänkt fotografera så får även modellen där information som bidrager till hennes trygghet.

När modellen kommer så anvisa henne till en plats där hon kan byta om ifred och göra sig i ordning. Även om hon kommer vara naken senare så behöver hon det där utrymmet. Respektera det.
Se till att det är varmt i lokalen, gärna 25-30 grader. Själv har jag en värmefläkt jag köpte från biltemma för 99 kr som pumpar upp tempen till 35 grader.

Se även till att modellen har något att dricka . Vissa fotografer förespråkar att man inte skall bjuda på alkohol. Själv så bjuder jag på vatten,juice,vitt vin (5.5%) och frukt.


Ett tips som jag har, är att säga till modellen att jag räknar 1-2-3 och på 3 så tar jag bilden. Modellen vet då när hon skall stå still och när hon skall sträcka på sig och hålla posen och hålla inne magen.

Jag hoppas mina svar ger dig vägledning på vägen och att du lyckas med dina bilder.

tro på dig själv, så gör andra det ochså.

/ NIKLAS
 
ANNONS