Annons

Prissättning (amatörfoto)

Produkter
(logga in för att koppla)

curo

Ny medlem
Jag har småjobbat med fotojobb inom sport i den klubben jag själv är tränare i. Nu i våras erbjöds jag ett jobb igen, fast då för förbundet som ville ha foton på en temadag med sporten. Jag tackade ja, fotade i ca 6h, samt jobbade med redigeringen. Jag har också satt en signatur på alla bilderna så att man ser att jag fotat dem.

Eftersom jag fortfarande är på amatörnivå (gått Foto A+B i gymnasiet), så har jag tagit timlön.
Men så dök en fråga upp i huvudet. Vissa kanske publiceras på förbundets hemsida. Bör jag ta betalt av antal bilder också?
Jag har fotat över 500 bilder som ska ges till förbundet, hur många de ska använda vet jag tyvärr inte, eftersom de ännu inte sett bilderna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eftersom jag fortfarande är på amatörnivå (gått Foto A+B i gymnasiet), så har jag tagit timlön.
Men så dök en fråga upp i huvudet. Vissa kanske publiceras på förbundets hemsida. Bör jag ta betalt av antal bilder också?
Även professionella fotografer hade nog tagit betalt per timme för ett uppdrag av den här typen. Och den betalningen innebär normalt att kunden har rätt att använda bilderna, t ex publicera dem på sin webbplats.

Exakt hur kunden får använda bilderna bör ni reglera i ett avtal. T ex är det normala att kunden inte har rätt att sälja eller ge bort bilderna till andra användare -- den rätten behåller du som fotograf.
 

curo

Ny medlem
Tack för svaret, Erland!
Det gör mig säkrare när jag ska prata pris med den ansvarige. Tack för hjälpen!
 
ANNONS