Annons

Köp av K200D, påverkas av släppet av nya K-7?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej.

Jag har efter många veckors letande nu i princip bestämt mig för att införskaffa en Pentax K200D. Jag håller förtillfället på att jobba ihop pengarna till den och räknar med att ha dem inom två veckor, senast söndag vecka 28. Vad jag förstått kommer en ny modell plus något objektiv (?) komma nu i sommar, närmare bestämt under juli månad om jag inte fattat fel? Tillsammans med släppet kommer K200D gå ner i pris, och därmed får jag mer pengar över till objektiv och dylika tillbehör. Här kommer min fundering.

Jag ska tillsammans med familjen åka till västkusten under vecka 29, och vill väldigt gärna ha med kameran då eftersom jag kommer få mycket mycket tid till att utforska kameran och dess möjligheter, vilket jag troligtvis inte kommer få om jag varit hemma då min flickvän inte följer med till kusten, och då kommer hon troligtvis vilja spendera tiden med mig här hemma.
Detta blir då min möjlighet till att få en koncentrerad start med kameran, att både lära mig dess funktioner och hur den fungerar (då detta är min första systemkamera) samt att jag får möjlighet till att ta fina bilder på vår kära västkust och dess landskap.

Kommer priset på K200D gå ner så pass mycket att jag tjänar på att vänta tills den går ner i pris, eller ska jag köpa den innan ändå? Jag vill ju gärna ha kameran på semestern, men eftersom jag jobbar ihop pengar just nu till kameran förstår ni att min ekonomi inte är på topp, att kameran skulle gå ner i pris vore väldigt bra för både plånboken och mina möjligheter till att lägga pengarna på nya objektiv då jag annars kommer ha med ett vanligt kitobjektiv+kitzoom...


Vad tror/tycker ni, kommer priset sjunka så pass mycket att det är lönt att vänta, men förlora en hel vecka koncentrerad på enbart kameran utan andra saker att tänka på med möjligheter till fotografering i vår fina natur i skog och kustlandskap? Ge era åsikter om vad ni skulle gjort och vad ni tror om priset och när den nya modellen kommer att släppas och om den över huvudtaget kommer påverka priset hos K200D.



Tack på förhand! :)
 

lunma

Aktiv medlem
Risken är stor att du inte hittar någon. CyperPhoto anger att den är utgången, FocusTrading (generalagent) listar den inte heller. Men den kan finnas hos någon handlare. Men du får nog inte vänta för länge.

/Mats
 

ogge

Aktiv medlem
Jag har en bestämd känsla av att det kommer att dyka upp k20 till bra priser närmsta tiden...kanske kan vara ett alternativ?
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag har en bestämd känsla av att det kommer att dyka upp k20 till bra priser närmsta tiden...kanske kan vara ett alternativ?
Hmm. Enligt prisjakt går K20D kamerahuset på 1600 kr mer än K200D. Hur mycket tror du den kan gå ner? Jag kommer nämligen inte ha mer än 7-7500 kr att lägga ut på kameran nu i början, inkluderat minneskort, väska, filter osv...

Tror du den kommer gå ner i pris innan vecka 29? Om jag ska välja mellan att få kameran innan resan eller att få den 500 kr billigare väljer jag självfallet det förstnämnda, varför nämnde jag i inlägget innan... :)
 

quarc

Aktiv medlem
Det blir nog många som kommer sälja sina K10 eller K20 för att köpa K-7. En bättre begagnad K10 skall du komma över billigt, bättre lägga pengarna på bra glas.
 
ANNONS