Annons

Fota hundar, första fotojobbet.

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hejsan. Jag sitter i nuläget och redigerar en film åt en kille som var och filmade en officiell utställning åt SSTS (www.tibetanskspaniel.com/). Den färdig redigerade filmen skall sedan brännas ut och skickas iväg till de som vill ha sitt exemplar. Detta jobb kommer jag få betalt för genom att han som filmade och jag delar på priset vi tar för varje exemplar.

Nu till min tanke, som förövrigt inte alls har med filmen i sig att göra.

Om det nu är så att vi kan gå vidare och få till ett tillfälle att fota dessa hundar, hur ska jag gå tillväga då? Det här blir alltså mitt första jobb, så all fakta och alla tips osv är värda guld! Hur jag ska ta betalt, vad jag ska ta betalt för, etc etc... Erfarenheter från er som fotat djur.... Allt som kan tänkas hjälpa till..

Här är min utrustning

Canon EOS 40D

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Canon EF 50mm f/1,8 II

Uv-filter till de två förstnämnda objektiven, billigt Hama stativ från Mediamarkt, väska, två minneskort Sandisk Extreme CF 30mb/s på 4GB respektive 8GB, dvs. 12GB totalt.

Någon blixt eller så har jag dock ej, kanske vore ett bra köp?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Blixt måste du vara försiktig med. Hundar har ett ljusreflekterande skikt i ögat som ger helt vita ögon på blixtbilder, Indirekt ljus på hunden och ev lite motljus bakom hunden, tibbar har ju lite luftig päls o det ser snyggt ut med en pälsgloria.
Bakgrund som kontrasterar lite mot pälsfärgen.

I övrigt så gäller det ju att vara på rätt nivå, upp med jycken eller ner med dig lite.

Gör dig inte för intressant för hunden, bättre att matte / husse är intressanta.

Håll lite avstånd, alla hundar har lite olika integritetsavstånd, även om dom inte gör något så ser en van hundmänniska på bilden om jycken var obekväm vid fototillfället.
 
ANNONS