Annons

Produkter hängande på vit vägg

Produkter
(logga in för att koppla)
Heje! Jag fotar i ett rum med takhöjd 4 meter, i taket sitter starka lysrör som gör rummet riktigt riktigt ljust. Väggarna är vitmålade. På ena väggen hänger jag upp tygstycken som skall fotograferas (produktfotografering).

Utrustningen jag har är en canon 50d och blixten är en Elinchrome Style 100FX.

Det jag har problem med är att få väggen VIT!

Eftersom produkten hänger på den vita väggen så är det svårt att belysa väggen mer än produkten för att få väggen kritvit. Jag är väldigt osugen på att photoshopa bort bakgrunden på samtliga bilder utan vill lära mig om det är möjligt att få en kritvit vägg och samtidigt behålla rätt färg i produkten.

Jag jobbar i lightroom 3. Oavsett hur jag gör så blir väggen grå/gul, men färgen på produkten är exakt som den skall vara.

Jag kör automatiskt WB, borde kanske sätta en egen.

Tacksam för lite tips och råd vid fotografering på vit vägg =)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Lätt svar: det går inte.

Du kan inte blåsa väggen mot vitt utan att antingen arbeta i PS, eller använda fler blixtar och avstånd mellan tygstycke och vägg.

Så länge inte tygstyckena inte är väldigt ljusa förstår jag dock inte vad problemet är - är det produktfoto kommer ju ändå alla bilder ta en vända inom PS? Att frilägga en slät bakgrund är inte speciellt svårt.
 
Det var det jag trodde, att det inte går att få en vit vägg. Problemet är att det inte bara är tyg utan även mattor, bland annat ryamattor som är väldigt spretiga på sidorna vilket gör friläggningen jobbig. Fyrkantiga tygstycken är ingen match att frilägga i PS =)

Att sätta vitbalansen manuellt och ange vad som är vitt löser inget eller hur? När jag i lightroom ändrar vitbalanset efteråt så blir väggen rätt vit, men då blir färgerna på tyget fel istället =)
 

j2^

Aktiv medlem
Problemet är att det måste hänga på väggen (jag har en lätt lutande vägg) för att tyget / mattan skall ligga plant, hänger det fritt så blir det vågigt.

Jag kollade på ellos produktbilder, i detta fall en ryamatta. Är denna frilagd i PS tror ni?

http://media.redcatsnordic.com/ellos/images/products/large/83-05/83-0517.jpg

Helt fyrkantiga tygstycken är enkla att frilägga i PS, det är just ryamattor som är dryga.
Jag skulle vilja säga att den bilden är defintivt photoshopfrilagd. Notera färgskftningarna och transparensen i kanterna.

Vill du inte göra det själv så finns det gott om kinesiska firmor som gör det för ett par dollar per bild.

Eller testa en plugin i stil med Mask Pro eller liknande?
 
Senast ändrad:
Hmmm, har suttit och funderat nu. vad det gäller produktbilder för webbutik när det gäller mattor, skulle det se för skabbigt ut att samtliga ligger på ett fint trägolv istället för vit bakgrund? Skulle ju verkligen underlätta. Eller bör man använda vitt för att kunderna inte ska bli lurade av det trägolv jag använder?
 

Mattias_79

Aktiv medlem
Hmmm, har suttit och funderat nu. vad det gäller produktbilder för webbutik när det gäller mattor, skulle det se för skabbigt ut att samtliga ligger på ett fint trägolv istället för vit bakgrund? Skulle ju verkligen underlätta. Eller bör man använda vitt för att kunderna inte ska bli lurade av det trägolv jag använder?
En liten fundering efter att ha läst tråden några gånger....

Själv har jag inte haft förmånen att göra så mycket produktfoton ännu (mer än ett par kretskort till jobbet)...

Men, ifall du ändå skall frilägga objektet... Skulle det vara möjligt att istället ha en svart bakgrund och sedan fixa friläggningen i fotoshop. En matt svart bakgrund som reflekterar relativt lite ljus tillbaks borde väl vara rätt enkelt att frilägga med auto-verkyg.

En fundering som dels kanske kan hjälpa frågeställaren, men som jag också själv är intresserad av att höra ett resonemang till.

++ Mattias
 

Surgeon

Aktiv medlem
Friläggning av material som mattor och hår etc är ganska svårt för nybörjare att frilägga oavsett om det är en vit eller svart bakgrund.

Men jag förstår inte problemet egentligen, förutom att du tydligen har 2 olika ljuskällor som belyser bakgrund och objekt, dvs lysrör och blixtar!

Lysrör och blixtar har olika färgtemperaturer så en av dessa ljuskällor måste justeras--->detta görs med färgfilter, när du har samma färgtemperatur så kan du börja justera vitbalansen och få en vit vägg vit.

Börja där och återkoppla gärna med resultatet

Vilket färgfilter du behöver beror på lysröret, så kolla upp kelvintalet för detta och fråga din fotoaffär
 
Senast ändrad:
Friläggning av material som mattor och hår etc är ganska svårt för nybörjare att frilägga oavsett om det är en vit eller svart bakgrund.

Men jag förstår inte problemet egentligen, förutom att du tydligen har 2 olika ljuskällor som belyser bakgrund och objekt, dvs lysrör och blixtar!

Lysrör och blixtar har olika färgtemperaturer så en av dessa ljuskällor måste justeras--->detta görs med färgfilter, när du har samma färgtemperatur så kan du börja justera vitbalansen och få en vit vägg vit.

Börja där och återkoppla gärna med resultatet

Vilket färgfilter du behöver beror på lysröret, så kolla upp kelvintalet för detta och fråga din fotoaffär
Det du säger är alltså att det går att få väggen vit och samtidigt behålla de rätta färgerna i mattan? Jag vet att blandljus inte är bra, måste ta och kolla upp vad ett färgfilter är, aldrig hört talas om det. Jag är så tacksam för den hjälp ni kan ge mig, jag är inte ute efter 100%-iga bilder, men vill få det att bli så bra som möjligt och inte behöva frilägga varje produkt.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Varför så säker? Jag försöker undvika PS, och hittills har jag kunnat göra nästan allt jag vill göra i LR. Upplys mig gärna.
Sorry för att jag skrev så bestämt nej, självklart kan man försöka med tonkurvan i LR, men jag tror att det är enklare att gör den typen av justeringar i ett justeringslager i PS.
 

Martin

Medlem
Det går att ljussätta så att bakgrunden blir princip helt vit samtidigt som du behåller mattans färger. Är förstås svårare om mattan är helt vit. Dock så skulle jag vilja påstå att du behöver två blixtar och stora softboxar så du får en jämn spridning på ljuset! Vet inte hur stora mattorna är men du kanske skulle behöva ännu mer ljus för att få det jämt? Annars är det friläggning som gäller och det är en del jobb på en matta.
 

gorse

Aktiv medlem
Jag är inte expert och knappast produktfotograf. Kanske är mitt inlägg naivt?

Nu är kanten på mattan på bilden lite raggig...

...men kan man inte i Photpshop bara ta trolleri-spöt och markera allt utanför mattan, göra markeringskanten nån pixel eller två mjukare och sen dra upp ljusheten och färgbalansen till det bränner ut. Jag tror inte man behöver dra så hårt för att det skall bli vitt. Det eventiella läckage in på mattan måste blir väldigt försumbar och endast göra övergången till bakgrunden mer naturligt. Nyaste Photoshop är ju bra mycket skickligare på fina markeringar än tidigare versioner.

Kan man göra sånt i lightroom?

Om man bara vill bränna ut bakgrunden direkt i kameran, är det inte risk att man får lustiga kanteffekter i mattan? Att bakgrunden blöder in i mattan och att det blir brytfel i randen? Eller att färger läcker in i mattan, eller kontrasten blir lustig i mattan? Typ samma effekter som i motljus.
 
Senast ändrad:
ANNONS