Annons

Produktfotografering Lastolite Studio Cubelite

Produkter
(logga in för att koppla)

gustalero

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har tänkt att använda Lastolite Studio Cubelite 70x70x155 cm för produktfotografering.
Till detta har jag tänkt använda 5 st ljuskällor med fast ljus, typ lågenergi.

Tanken är att fota små produkter från 2x2 cm till 20x30 cm. En del blanka föremål, men de flesta matta.

Jag skulle behöva lite vägledning av er som har betydligt bättre koll än vad jag har. =)

Vilken lågenergi-watt behöver jag på var och en av de 5 ljuskällorna? Skulle jag klara mig med 45 lågenergi-watt per ljuskälla?

Vilket typ av makroobjektiv skulle ni rekommendera?

Jag har en Nikon d80 och en Canon eos 7d.

Bästa hälsningar

Gustav
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
för produktfotografering kan du använda hur svaga lampor som helst. Det påverkar bara exponeringstiden och hur lätt det är att ställa skärpan.

Alla lampor kan användas. Det enda som är viktigt är att alla ska vara av samma typ, eller åtminstone ha samma färgtemperatur. Det är oviktigt vilken färgtemperatur du väljer och beroende på dina krav på färgriktighet kan valet av ljuskälla vara mer eller mindre viktigt.

Om du vill ha stor färgriktighet är lysrör med färg- och kvalitetsmärkning 954 de bästa, och det är också viktigt att de monteras så att de når rätt arbetstemperatur med mellan 40°C och 45°C på den svala punkten. Om de blir för varma funkar det inte alls bra, oavsett vilken kvalitetsklass du väljer.

Du kan också ha blivit lite missledd av reklamen för ljustält. Ljustält är väldigt bra till en del fotografering, när man vet hur det fungerar och kan sätta ljus. Dessvärre är de ganska svåra att använda kreativt, och det är god idé att lära sig elementär ljussättning för att få bästa nytta av ljustältet. Du behöver inte bara lampor. Man har ofta god användning för bafflar som äter ljus, för att inte få för jämn belysning, vilket är det vanligaste problemet (vid sidan av underexponering) när folk använder ljustält. Ljustält med jämnt ljus är mycket sällan bästa sättet att belysa föremål.

Brännvidd på 70 till 105 mm fungerar oftast bra. För kort brännvidd är ganska bökigt att använda, så jag skulle undvika kortare än 70 för APS-format.
 

RDL

Aktiv medlem
Olika material reflekterar ljus olika.

Klassiska exempel är glas och metall.

Testa sett en ljuskälla snett bakifrån, hård eller mjuk.

Det finns ett samband mellan objektivvinkeln och vinkeln på ljuset.

Alla riktigt macroobjektiv klarar 1:1. Det som skiljer olika brännvidder åt är närgränsen. Du får själv fundera över långt bort du behöver komma. Jag har ett 150mm 1:1 och närgränsen är ungefär 20cm (kommer inte ihåg exakt). Fördelen med en lång brännvidd är att du inte skymmer ljuset.

Angående ljustältet kan det vara värt tänka på att du bör ha ett litet hål som objektivet kan titta in genom. Annars får du med kameran och mijön i produktens reflekterande ytor.



Hejsan!

Jag har tänkt att använda Lastolite Studio Cubelite 70x70x155 cm för produktfotografering.
Till detta har jag tänkt använda 5 st ljuskällor med fast ljus, typ lågenergi.

Tanken är att fota små produkter från 2x2 cm till 20x30 cm. En del blanka föremål, men de flesta matta.

Jag skulle behöva lite vägledning av er som har betydligt bättre koll än vad jag har. =)

Vilken lågenergi-watt behöver jag på var och en av de 5 ljuskällorna? Skulle jag klara mig med 45 lågenergi-watt per ljuskälla?

Vilket typ av makroobjektiv skulle ni rekommendera?

Jag har en Nikon d80 och en Canon eos 7d.

Bästa hälsningar

Gustav
 

gustalero

Avslutat medlemskap
http://www.lastoliteschoolofphotography.com/using-the-studio-cubelite-part-1
http://www.lastoliteschoolofphotography.com/using-the-studio-cubelite-part-2

Man kanske har blivit lite lurad, men det ser ju så trevligt ut! =)

Tar man bort tyget på softboxarna när man belyser StudioLite-tältet?

http://www.kaffebrus.com/belysningspaket-for-produktfotografering--1456.html

Från centrum i Lastolite Studio Cubelite till öppningen blir det 35 cm. Vad blir det för närgräns om jag måste ha möjligheten att sticka in objektivet 4 cm in i boxen? (Då blir det 31 cm till centrum från objektivet. ) De gånger man vill få bort all reflektion från omgivningen.

Formel?: 35 cm - 4cm + längden på objektivet > närgränsen på objektivet


Ang. objektiv
Jag har en Canon eos 7d med följande objektiv:

Canon ef 70-200 f/4 L
Canon ef-s 15-85 f/3,5-5,6
Canon ef 50 f/1,8

Detta objektiv verkar vara bra?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624468

Vad hade ni satsat på?

Tack för all hjälp!




Olika material reflekterar ljus olika.

Klassiska exempel är glas och metall.

Testa sett en ljuskälla snett bakifrån, hård eller mjuk.

Det finns ett samband mellan objektivvinkeln och vinkeln på ljuset.

Alla riktigt macroobjektiv klarar 1:1. Det som skiljer olika brännvidder åt är närgränsen. Du får själv fundera över långt bort du behöver komma. Jag har ett 150mm 1:1 och närgränsen är ungefär 20cm (kommer inte ihåg exakt). Fördelen med en lång brännvidd är att du inte skymmer ljuset.

Angående ljustältet kan det vara värt tänka på att du bör ha ett litet hål som objektivet kan titta in genom. Annars får du med kameran och mijön i produktens reflekterande ytor.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du tittar igenom filmerna som du länkar till, så ser du att det inte handlar om någta 35 cm. Man backar undan en bit. "Porten" dras ut som en strut, så du har kameran lite längre bort. Men det handlar mer om vilka produkter du ska fotografera. Större produkter tar du på lite längre håll, mindre på närmre håll. För att börja behöver du inte något mer objektiv än de du redan har, och om du behöver kortare näravstånd är det lätt att fixa med en enkel försättslins på kanske +2 dioptrier (½ m). För verkligt små saker kanske +3 dioptrier sitter bättre. Behöver du mer är det dags för makrogluggen.

När man jobbar i studio är det ganska viktigt att de manuella inställningarna sitter som de ska, så om du har ställt in skärpan får den inte flytta sig när kameran går i strömspar eller stängs av. Jag vet inte hur dina objektiv fungerar i det avseendet, men det finns objektiv som inte håller fokus när man stänger av eller kameran går i strömsparläge.

Videosnuttarna visar rätt bra en del av tekniken. Sedan handlar det mest om övning. Han visar i den andra genom att ställa in en liten svart remsa, hur man får en mörkare reflex där man vill ha den. Det är många såna knep när man plåtar glas, keramik och metall, för att få mer liv i ytan och för att ge en tredimensionell känsla. Lastolitekuben är ett bra verktyg när man kan hantera det. Och för produkter behövs inte annat än vanliga lampor. Glödlampor, i synnerhet starka såna (halogenlampor), ska undvikas eftersom de blir ganska varma och kan förstöra duken eller vålla brand. Billiga lågenergilampor kan inte användas med kort exponeringstid eftersom de ger modulerat ljus. De fungerar bra på tider på omkring 1/20 och längre. Vissa saker kan vinna på att man lägger konturljus snett uppifrån/bakifrån med en spot genom ett hål.

Så det är egentligen bara att öva på ljusättning när du har grejerna. Lycka till!
 
ANNONS