Annons

Produktfotografering på på knepigt ställe

Produkter
(logga in för att koppla)

jgran

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska fota en städmaskin i veckan och jag tänkte höra om ni här har några tips och råd.

Städmaskinen ska fotas i den miljön där den är tänkt att den ska användas och denna gång är det en läktare. Mina bekymmer är färgtemperatur och skuggor.

Jag har två småblixtar på stativ med genomskjutningsparaplyer men jag är lite oroad över skuggor eftersom det är så jäkla trångt, hur hade ni tänkt här?

Sen är jag också lite oroad över blandningen av ljus, lite dagsljus, en hel del lysrör. Har färgfilter till blixtarna så det kanske ordnar sig men hur tänker ni i en sådan situation?

Andra tips och råd tas varmt emot!

Tack!

//Johan
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Paraplyer på läktaren kan ju bli svårt. Skall städmaskinen stå stilla kanske du kan fundera på att använda stativ och befintligt ljus istället, annars är det väl nakna rakt på blixtar som gäller. Beror ju lite på vad kunden är ute efter, men en variant är ju att använda snoot för att skapa ett hårt ljus på städmaskinen.

Färgbalans med dagsljus och lysrör tycker jag är svårt att få vackert. Konvertera till svartvitt är väl den klassiska lösningen när man blandar, men det går ju faktiskt även att använda det kreativt också. Kanske du kan använda ett färgat filter på blixtarna och välja vitbalans som passar, dagsljuset behöver ju inte vara vitt ;)
 
ANNONS