Annons

Egen företagare - hjälp med prissättning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kom precis hem från mötet och vi diskuterade ingen prissättning. Jag fick hem produkterna som jag ska fotografera, så får jag helt enkelt skriva ner tiden som det tar - så kan jag ta priset med min kontaktperson senare.
Jag ställer mig i raden av personer som starkt rekommenderar att INTE göra precis det du är på väg att göra nu.

Att utföra arbeten utan att vara överens om kostnaden är nog den vanligaste orsaken till dåliga affärsrelationer.

Kunden har 1) ingen aning om hur lång tid just du behöver för att lösa problemet och 2) ingen aning om ditt timpris. Vad gör du om kunden protesterar kring kostnaden? Att kunden är en bekant är definitivt inget som minskar risken för oenighet - snarare tvärtom.
 

Miracletear

Medlem
Jag ställer mig i raden av personer som starkt rekommenderar att INTE göra precis det du är på väg att göra nu.

Att utföra arbeten utan att vara överens om kostnaden är nog den vanligaste orsaken till dåliga affärsrelationer.

Kunden har 1) ingen aning om hur lång tid just du behöver för att lösa problemet och 2) ingen aning om ditt timpris. Vad gör du om kunden protesterar kring kostnaden? Att kunden är en bekant är definitivt inget som minskar risken för oenighet - snarare tvärtom.
Om vi säger såhär. Jag förstår absolut vad ni talar om och jag håller med. Dessvärre har jag ingen aning om vad jag bör ta ut i pris då jag idag mötte företaget för första gången och inte hade en så stor bild om vad fotojobbet innebar detaljrikt. Nu vet jag, men det är även svårt att sätta ett bestämt pris på stuts. Jag måste räkna ut det. Så som jag ser det kan jag börja fota några bilder samt redigera och utifrån det se hur mycket jag bör ta betalt med tid och arbete och ge företaget en offert. Godkänner de den - gör jag jobbet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dessvärre har jag ingen aning om vad jag bör ta ut i pris då jag idag mötte företaget för första gången och inte hade en så stor bild om vad fotojobbet innebar detaljrikt.
Ett bra sätt att inleda en prisdiskussion kan vara att ställa två frågor till kunden:

1. Exakt vad vill ni ha?
2. Vad kan ni tänka er att betala för det?

Sen får man själv sätta sig och fundera och räkna, för att antingen acceptera eller komma med ett motbud.
 

snap01

Aktiv medlem
Ett bra sätt att inleda en prisdiskussion kan vara att ställa två frågor till kunden:

1. Exakt vad vill ni ha?
2. Vad kan ni tänka er att betala för det?

Sen får man själv sätta sig och fundera och räkna, för att antingen acceptera eller komma med ett motbud.
Varför krångla till det o alltid rekommendera priser under riktlinjer från tex Blf. Jag anser att du aldrig bör gå under 800 kr timmen o du ska då även inräkna tiden att köra fram o tillbaka till uppdraget o även lägga på för redigeringstiden. Det låter som minst en halvdags arbete o tycker att du ska fakturera minst 4000 kr +moms. Mitt råd är att sälja in sig på kvalitet o bra jobb o inte röda kors priser.
Fråga ett vad vill ni ha? det är en förutsättning för att kunna göra jobbet att man vet vad dom vill ha. Fråga två den skulle jag aldrig ställa jag skulle lämna en offert på VAD JAG VILL HA för det är jag som vet vad jag anser min tid o kunskap är värd. Och har du lämnat en offert så har du fått en bekräftelse på uppdrag/pris om dom godkänner o mailar tillbaks att dom vill köra jobbet med dig. Om dom anser att ditt pris är för högt så skulle jag avstå om det inte är en marginell skillnad dom vill ha. Det som många tänker fel om fotograf jobben är att man räknar med så många jobb i månaden när det är tvärtom för många o jag tror att många tänker fel o jämför det med en heltids anställning på ett företag. För att du ska kunna leva skapligt så bör du fakturera minst 600000 per år o slår du ut det per arbetsdag om du räknar med 20 dagars jobb i månaden så hamnar du på 2500 per dag o 12500 i veckan. Så då behöver du göra 3 sådana i veckan för att få ihop det om du tar 4000 kr.
 

Miracletear

Medlem
Varför krångla till det o alltid rekommendera priser under riktlinjer från tex Blf. Jag anser att du aldrig bör gå under 800 kr timmen o du ska då även inräkna tiden att köra fram o tillbaka till uppdraget o även lägga på för redigeringstiden. Det låter som minst en halvdags arbete o tycker att du ska fakturera minst 4000 kr +moms. Mitt råd är att sälja in sig på kvalitet o bra jobb o inte röda kors priser.
Fråga ett vad vill ni ha? det är en förutsättning för att kunna göra jobbet att man vet vad dom vill ha. Fråga två den skulle jag aldrig ställa jag skulle lämna en offert på VAD JAG VILL HA för det är jag som vet vad jag anser min tid o kunskap är värd. Och har du lämnat en offert så har du fått en bekräftelse på uppdrag/pris om dom godkänner o mailar tillbaks att dom vill köra jobbet med dig. Om dom anser att ditt pris är för högt så skulle jag avstå om det inte är en marginell skillnad dom vill ha. Det som många tänker fel om fotograf jobben är att man räknar med så många jobb i månaden när det är tvärtom för många o jag tror att många tänker fel o jämför det med en heltids anställning på ett företag. För att du ska kunna leva skapligt så bör du fakturera minst 600000 per år o slår du ut det per arbetsdag om du räknar med 20 dagars jobb i månaden så hamnar du på 2500 per dag o 12500 i veckan. Så då behöver du göra 3 sådana i veckan för att få ihop det om du tar 4000 kr.
Tack för detta svar - det var något i denna stil jag sökte när jag frågade detta. Jag är nu klar .
1 timme fram och tillbaka & diskutera med företaget
2 timmar foto
2,5 timme redigering.

Så sammanlagt 5,5 timme. Är inte 4000 kr + moms lite för mycket med tanke på min erfarenhet som inte är så jättestor? Eller är det ett rimligt pris att ta?
 

skursvamp

Medlem
Inte lätt detta

Jag jobbar i en annan bransch men har samma problem. Det är väldigt svårt med prissättningen som småföretagare eftersom man inte har råd att tappa kunder samtidigt som man inte kan jobba gratis.

Webbyrå Göteborg
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Tack för detta svar - det var något i denna stil jag sökte när jag frågade detta. Jag är nu klar .
1 timme fram och tillbaka & diskutera med företaget
2 timmar foto
2,5 timme redigering.

Så sammanlagt 5,5 timme. Är inte 4000 kr + moms lite för mycket med tanke på min erfarenhet som inte är så jättestor? Eller är det ett rimligt pris att ta?
På mitt allra första produktfotojobb tog jag drygt 9000 + moms för en dag. Kunden visste att jag inte gjort den typen av jobb tidigare. Kunden litar på att jag kommer leverera och gör jag det blir det fler jobb. Slarvar jag så blir det säkert obetald övertid framför datorn tills bilderna håller tillräckligt bra kvalitet för att jag ska bli nöjd själv. Är bilderna bra så tänker jag att det är onödigt att ge rabatt pga att jag saknar erfarenhet, för att jag är självlärd eller är kompis/släkt med någon som jobbar hos kunden. Kan jag inte leverera det jag lovat, _då_ är det läge att pruta.

Kunden betalar för bilderna, punkt slut. Är de bra så är de värda pengar. Är de skräp så är de inte det.
Om du börjar på ett väldigt lågt pris, är det sen mycket svårt att förhandla upp sig, åtminstone hos den kunden.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack för detta svar - det var något i denna stil jag sökte när jag frågade detta. Jag är nu klar .
1 timme fram och tillbaka & diskutera med företaget
2 timmar foto
2,5 timme redigering.

Så sammanlagt 5,5 timme. Är inte 4000 kr + moms lite för mycket med tanke på min erfarenhet som inte är så jättestor? Eller är det ett rimligt pris att ta?
nej det är inte för mycket om du kan leverera det dom vill ha o dom blir nöjd sedan är det upp till dig att genomföra det :)
 
ANNONS