Annons

Sony nex-vg20 vs Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

D0GG3

Medlem
Hej jag har ett dilemma vilken typ av dessa två skönheter jag ska köpa.

En Sony nex-vg20 eller en Canon 60D

Tanken är att jag ska kunna filma och ta bra foton.

Jag har länge haft ögonen på en Canon 60D men nu har Sony nex-vg20 för billig peng dykt upp.
Har en kompis som ska mappa om sin bil så han ska sälja sin Sony nex-vg20 för 7000kr för att få pengar till det och han har knappt använt kameran. Tror jag har filmat själv med den mer än vad han har gjort. ^^

Nu är ju bara frågan om vad jag ska köpa för något.
Jag vill ju kunna ta bra bilder också. Har läst på både engelska och svenska forum och alla verkar oense om vilken som är bäst.

Jag vänder mig till er nu då jag vet att det finns mycket kunskap på detta forum.
 

trax

Aktiv medlem
Det är nog bara du som kan avgöra det!
En Fotokamera med video möjlighet eller Videokamera (som säkert slår 60D på fingrarna på den punkten) med foto möjlighet.
Finns nog mer urval på linser till Canon än till Nexen om det kan va nåt att tänka på.
 

D0GG3

Medlem
Skulle ju kunna köpa Sony kameran så länge och skaffa en 60D senare. Då dem blir billigare.

Men visst är 7000kr Billigt?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skulle ju kunna köpa Sony kameran så länge och skaffa en 60D senare. Då dem blir billigare.

Men visst är 7000kr Billigt?
Jo, det verkar billigt om 18-200 ingår i priset. NEXen har fungerande AF vid filmning vilket i praktiken 60D inte har. Sedan vet jag att VG10 inte hade råformat och jag vet inte hur det är med VG20. Tänk på att det kan bli otympligt med ett större tele på NEXen och att den inte lämpar sig för sport då den inte har PDAF. Men är filmfunktionen minst lika viktig som stillbild är nog NEXen en vinnare. Ingår 18-200 i paketet är det ju inte alls illa och då är frågan om det inte bara är att klippa till om du inte är beroende av råformat och längre telen. Ingår INTE 18-200 till NEXen då skulle jag nog tänka igenom detta väldigt noga för då är priset inte alls lika bra.
 

D0GG3

Medlem
Jo, det verkar billigt om 18-200 ingår i priset. NEXen har fungerande AF vid filmning vilket i praktiken 60D inte har. Sedan vet jag att VG10 inte hade råformat och jag vet inte hur det är med VG20. Tänk på att det kan bli otympligt med ett större tele på NEXen och att den inte lämpar sig för sport då den inte har PDAF. Men är filmfunktionen minst lika viktig som stillbild är nog NEXen en vinnare. Ingår 18-200 i paketet är det ju inte alls illa och då är frågan om det inte bara är att klippa till om du inte är beroende av råformat och längre telen. Ingår INTE 18-200 till NEXen då skulle jag nog tänka igenom detta väldigt noga för då är priset inte alls lika bra.
Linsen ingår. Och VG20 kan spara i RAW nu också enligt
http://www.youtube.com/watch?v=jABGw1ydjuw

men köper nog VG20 då :)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Det här är min högst personliga åsikt,

Jag tycker VG-20 har alla brister från en DSLR men inga av styrkorna från en videokamera. I mina ögon är samtliga VG-kameror från Sony fulla med dealbreakers.
En VG20 är ju en Sony A77 (tror det är den modellen den baseras på) i en kropp som ser ut som en videokamera. Men den har inga fysiska knappar, zebra, inbyggd ND osv. Det är samma sensor och den kommer ha samma problem som en vanlig Sony DSLR med Moire osv.

7000 hade jag inte betalat. En A77 kostar 7000 ny, en vg20 kostar 10 000 ny. Jag hade prutat hårdare.

Jag hade resonerat så här, om det inte är en videokamera fullt ut så kan det lika gärna vara en DSLR med alla plus för stillbilder som det innebär.

För 7000 fick jag min GH3a för ett halvår sedan, den har typ zebra, 1080p slowmo, spelar in utan avbrott, vädertätad m.m m.m.
En G6 kostar nog mindre än 7K ny och den har fokus peeking.

PS. Om du har lite cash att slänga dig med och vill ha en "Large Chip Camcorder" med allt dvs inbyggd ND, slowmo, XLR med phantom matning osv, så ligger det en AG-AF100 ute för 14 000. Kanske kan pruta lite på den.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det här är min högst personliga åsikt,

Jag tycker VG-20 har alla brister från en DSLR men inga av styrkorna från en videokamera. I mina ögon är samtliga VG-kameror från Sony fulla med dealbreakers.
En VG20 är ju en Sony A77 (tror det är den modellen den baseras på) i en kropp som ser ut som en videokamera. Men den har inga fysiska knappar, zebra, inbyggd ND osv. Det är samma sensor och den kommer ha samma problem som en vanlig Sony DSLR med Moire osv.

7000 hade jag inte betalat. En A77 kostar 7000 ny, en vg20 kostar 10 000 ny. Jag hade prutat hårdare.

Jag hade resonerat så här, om det inte är en videokamera fullt ut så kan det lika gärna vara en DSLR med alla plus för stillbilder som det innebär.

För 7000 fick jag min GH3a för ett halvår sedan, den har typ zebra, 1080p slowmo, spelar in utan avbrott, vädertätad m.m m.m.
En G6 kostar nog mindre än 7K ny och den har fokus peeking.

PS. Om du har lite cash att slänga dig med och vill ha en "Large Chip Camcorder" med allt dvs inbyggd ND, slowmo, XLR med phantom matning osv, så ligger det en AG-AF100 ute för 14 000. Kanske kan pruta lite på den.
Glöm inte bort att 18-200 ingår. Begpriset på den är mer än halva totalpriset. Nypriset på GH3+14-140 är dubbelt upp mot vad TS får ge för VG20+18-200.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Glöm inte bort att 18-200 ingår. Begpriset på den är mer än halva totalpriset. Nypriset på GH3+14-140 är dubbelt upp mot vad TS får ge för VG20+18-200.
Priset är tyvärr inte tillräckligt bra för att jag ska tycka det är värt det endå.
Om en arbetsgivare sa till mig, "Du ska filma en video åt oss imorn. Lite vyer, klippbilder och en intervju. de kameror vi har lediga nu är en vg-20 och en 60d."
Jag hade tagit 60Dn.

Återigen, det är bara jag så TS ska såklart följa magkänslan. Kan ju vara värt att kolla några recensioner. Tror jag sett ca 5st om vg10, 20 och 30. Samtliga var ganska svala. Ingen var regelrätt positiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Priset är tyvärr inte tillräckligt bra för att jag ska tycka det är värt det endå.
Om en arbetsgivare sa till mig, "Du ska filma en video åt oss imorn. Lite vyer, klippbilder och en intervju. de kameror vi har lediga nu är en vg-20 och en 60d."
Jag hade tagit 60Dn.

Återigen, det är bara jag så TS ska såklart följa magkänslan. Kan ju vara värt att kolla några recensioner. Tror jag sett ca 5st om vg10, 20 och 30. Samtliga var ganska svala. Ingen var regelrätt positiv.
Så du tycker att ca 3000:- till 3500:- är för mycket för kamerahuset? Sedan beror ju kraven man har på ens teknik, kunskap och erfarenhet.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Så du tycker att ca 3000:- till 3500:- är för mycket för kamerahuset? Sedan beror ju kraven man har på ens teknik, kunskap och erfarenhet.
Jag tycker att 7000 kr för den kameran är för dyrt eftersom du får en DSLR med objektiv som filmar imo mycket snyggare för samma pengar. En vg-20 är enligt mig som jag sa tidigare precis lika bökig att filma med som en DSLR men utan de ergonomiska och funktionella fördelar en DSLR har för stillbilder.. Och jag tror det är därför hela vg-serien floppat.

Återigen, bara min personliga åsikt. TS får ta den till sig om han vill. Kände bara att jag ville bidra så han inte blir besviken när kameran får enkom ris på de flesta forum och recensioner. En liten heads up att det kan vara värt en vända till på youtube, dvxuser.com osv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker att 7000 kr för den kameran är för dyrt eftersom du får en DSLR med objektiv som filmar imo mycket snyggare för samma pengar. En vg-20 är enligt mig som jag sa tidigare precis lika bökig att filma med som en DSLR men utan de ergonomiska och funktionella fördelar en DSLR har för stillbilder.. Och jag tror det är därför hela vg-serien floppat.

Återigen, bara min personliga åsikt. TS får ta den till sig om han vill. Kände bara att jag ville bidra så han inte blir besviken när kameran får enkom ris på de flesta forum och recensioner. En liten heads up att det kan vara värt en vända till på youtube, dvxuser.com osv.
Ett tips är artikeln om föregångaren VG10 på "the luminous landscape" på nätet. Personligen filmar jag väldigt lite men vill ändå påpeka att manuell fokus om man filmar som ren amatör är inte lätt. Hos 60D är MF vid video i praktiken ett krav men det går att köra på VG20. Sedan kan jag hålla med om att formfaktorn för stillbilder är bättre på 60D. NEX är i likhet med andra NEX ingen dålig stillbildskamera heller. Ffa däremot NEX 18-200 ingen dålig superzoomglugg och rent prestanda/ pris blir paketet VG20+18-200 för 7000:- tämligen prisvärd enl mig.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Personligen filmar jag väldigt lite men vill ändå påpeka att manuell fokus om man filmar som ren amatör är inte lätt.
Om man inte är villig att lära sig manuell fokus och tycker det är ok med en massa fokuspump från autofokusen i filmen så tycker jag 7000 är på tok för mycket. Då skulle jag köpa en vanlig videokamera istället. Speciellt med tanke på vg20 relativt dåliga AF jämfört med "vanliga" videokameror.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man inte är villig att lära sig manuell fokus och tycker det är ok med en massa fokuspump från autofokusen i filmen så tycker jag 7000 är på tok för mycket. Då skulle jag köpa en vanlig videokamera istället. Speciellt med tanke på vg20 relativt dåliga AF jämfört med "vanliga" videokameror.
Fast en vanlig videokamera tar kassa stillbilder. Sedan är det ju så att långt ifrån alla "gör film" med bra kaliber - många filmar bara och då kan enkelheten med att AF fungerar vid filmning vara värt en del. Man kan lägga ut hur mycket som helst på utrustning men var den vettigaste komprissen ligger får var och en avgöra.
 

D0GG3

Medlem
Tack för allas input. Jag har tänkt lite och först beslöt jag mig för att köpa 60D.
När jag sa detta till polaren så sa han att jag kunde få vg20 för 6000kr ist. Så då sa jag Ok.
Delar upp betalningen på 2 månader så det blir 3000kr varje månad. Det tycker jag lät som ett bra förslag.
Lins/objektiv minneskort Väska och kablar ingår också. Tror till och med att det är garanti kvar på den.

Kan ju ändå köpa en 60D Senare. :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Grattis! VG20+18-200 fick du till ett bra pris. Du fick ju själva kameradelen till ett pris som motsvarar bara ett Canon 1100D kamerahus om man drar av kostnaden (beg) för 18-200 från 6000:-! Ut och fota och ha roligt!
 
ANNONS