Annons

Produktbilder - vad behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)

masterdave

Medlem
Hej!

Jag ska börja ta lite produktbilder med min Canon 600D för våra produkter på webshop och i PDF:er. Undrar lite vad för grejer som är relevanta att införskaffa. Behöver se proffesionellt ut, men inget överdrivet ;).

Alla bilder kommer vara med samma bakgrund (vit). Hört att "gråkort" är väsentligt här...? De flesta motiven är små, från 5x7 cm, de större är ca 20x20. Typ från tändsticksask till hörlur i storlek. De små motiven kommer behöva att man tar fotot exakt uppifrån, dvs inte snett från sidan.

Vad behöver man för grejer? Har hört att stativ, ljustält, gråkort och ljustält med lampa bör göra susen. I sådana fall - var skaffar dem bäst och till vettigt pris? Kom gärna med tips på ett helt kit eller grejer som man plockar ihop själv!

Stort tack! :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Stativ och ljustält är väl det viktigaste. Gråkort kan väl vara kul, men det är inget vesäntligt.
Jag skulle kolla efter sådana saker på kaffebrus.com
 

masterdave

Medlem
Stativ och ljustält är väl det viktigaste. Gråkort kan väl vara kul, men det är inget vesäntligt.
Jag skulle kolla efter sådana saker på kaffebrus.com
Tack! Lite dålig koll på vad gråkort är, men hörde att det var vettigt om man ville ha kontinuerligt i bakgrunder när man köra vita bakgrunder. Kanske missuppfattat det :)

Toppen, ska kolla kaffebrus.com. Gällande stativ, kanske man kan köra ett normal-stort (dvs inte ett mini) som man kan använda för annat också (större motiv eller ex långdistans). Eftersom jag behöver fota vissa bilder uppifrån, ska man satsa på ett större ljustält - dvs så man få plats lite inne där ;)? Förslag på bra normal-storlek? Slutligen, lampa är väl ett måste right?

Stort tack!
 

masterdave

Medlem
Stativ och ljustält är väl det viktigaste. Gråkort kan väl vara kul, men det är inget vesäntligt.
Jag skulle kolla efter sådana saker på kaffebrus.com
EN liten fråga till - ska man köra ett kvadratiskt eller runt ljustält? Behöver som sagt ta lite produktbilder exakt ovanifrån, kanske ett runt är bättre då (dvs man kan flytta runt tältet)?

Thanks!
 

Anjou

Aktiv medlem
Du behöver ett stativ med bom. Annars kommer du inte åt uppifrån. Välj det största du har råd med, då blir det stabilare.

Gråkort behöver du förmodligen inte om du har vit bakgrund. Bara att sätta pipetten på bakgrunden. Gråkortet är alltså till för att få en neutral vitbalans.

Lampa är självklart ett måste, annars kan du inte styra riktning och avstånd till ljuskällan. Lampan längre ifrån ger större ljuskälla och mjukare ljus. Lampan nära tältet ger hårdare ljus/skuggor. Du behöver förmodligen ett par lampor/blixtar för att få en till huvudljuset och en att styra skuggsidan med.

Kolla på youtube så ser du hur det funkar. Det finns fler filmer om ljustält än du orkar titta på.
http://www.youtube.com/watch?v=enK2hbSN6hQ

Det går självklart att fota små prylar även utan tält. Lägg sakerna på ett vitt papper och belys genom en stor duk eller "ritpapper" så ljuset blir mjukt och reflexer från störande saker i omgivningen försvinner. Klipp ut små ark med vit och svart kartong så kan du trixa med upplättning och speglingar.
 

IngNer

Aktiv medlem
Grejen som du kanske i första hand ska skippa är ljustältet. Det är svårt att få bra belysning i ett ljustält, och väldigt mycket lättare om man kan placera ljuskällorna fritt. Nästan alltid är det bättre att ha en bestämd riktning på ljuset, och det är svårare att fixa i ljustält än utan.

Bra idéer om belysning kan du få på Prophotolife:
http://www.prophotolife.com/video-library/

Lampor kan man ta mycket enkla. Ett vettigt alternati är den här:
http://www.clasohlson.com/se/LED-spotlight-Loke/36-4871
För att få stor ljusyta använder man diffusor, som på Prophotolife. Att ljuset är svagt är inget problem, bara att använda tillräckligt lång exponeringstid.

Fotobord med opalskiva är däremot en grej som underlättar rejält.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/7932724/fotobord
Det finns olika varianter i varierande prisklass.

Och stativ med bom för att ta små grejer rakt uppifrån? Nej, det är svårjobbat och inte särskilt smart. Ett reprostativ är mycket lättare att jobba med, och ett ljusbord där småprylarna kan läggas på en liten piedestal, så att man kan få distans mellan föremål och bakgrund och helt skuggfritt. Jag har inte sett några sådana färdiga att köpa. Reprostativ brukar oftast se ut som förstoringsapparater gjorde förr, men utan själva huvudet, utan i stället en platta att montera kameran på. Om man tar upp ett hål i den plattan och placerar den på fotobordet, kan man ta små saker skuggfritt enkelt uppifrån.
http://www.photax.se/repro/repro.htm

Man kan enkelt göra ett reprostativ själv genom att slakta en gammal förstoringsapparat, som man ibland kan hitta billigt på Myrorna och liknande affärer.

Och nej, gråkort lär du troligen inte ha någon större glädje av, men ett vitbalanskort är bra att ha.
http://webshop.goecker.se/product/DIG3520
Gråkort är inte samma sak som vitbalanskort.
http://michaeltapesdesign.com/whibal.html
 

eskil23

Aktiv medlem
Grejen som du kanske i första hand ska skippa är ljustältet. Det är svårt att få bra belysning i ett ljustält, och väldigt mycket lättare om man kan placera ljuskällorna fritt. Nästan alltid är det bättre att ha en bestämd riktning på ljuset, och det är svårare att fixa i ljustält än utan.
En vit bakgrund behöver han i alla fall. Om man inte vill använda ljustält så funkar ett pappersark modell större (A1 eller A0) ganska bra.

Gråkort, kom jag att tänka på nu, kan var bra för att ställa exponeringen rätt. Helvit bakgrund kan annars lura kamerans ljusmätare att underexponera. Fast gråkort är lite "old style". Har man en digitalkamera så är det bara att ta en bild och kolla på hur exponeringen blev och ratta inställningar därefter. Det går inte om man fotar analogt.
 

IngNer

Aktiv medlem
Helvit bakgrund kan annars lura kamerans ljusmätare att underexponera. Fast gråkort är lite "old style". Har man en digitalkamera så är det bara att ta en bild och kolla på hur exponeringen blev och ratta inställningar därefter. Det går inte om man fotar analogt.
Jo, men här handlar det ju om att få proffsigt resultat, och då är det väl elementärt att man vet hur man ska ställa in exponeringen efter motivet och anpassa bakgrunden för att den ska bli vit på bilden. Om man inte har de elementära kunskaperna så blir det ju skit ändå.

Det går troligen bra att använda kamerans ljusmätare och låta bli att tända bakgrunden när man mäter ljuset på motivet om man använder ljusbord, eventuellt lägga en grå pappskiva på när man mäter. Grå papp kan man köpa i pappershandeln, exempelvis hos Nordins där den kostar nästan ingenting. Sedan får man anpassa ljuset på bakgrunden så att det blir lagom starkt.

Ofta kan man ta långa serier bilder med samma exponering, så man behöver kanske inte mäta mer än en gång gör en fotosession.
 

masterdave

Medlem
Tack för alla svar, uppskattas verkligen!

Kommer som sagt ta alla bilder på vit bakgrund, tänkte köra på A3 (eller större om det behövs). Produkterna är som sagt väldigt små (ca 5x7cm), okomplicerade (inte som en ring med glans, eller andra detaljer).

Om det går att köra UTAN ljustält så vore det förstås enklare, men om det är bättre med - då kör jag definitivt med tält. Tror i sådana fall att jag ska ha den traditionell rundad form (inte kub) så man kan ta bild från ovan genom att sticka in kameran. Kan nog inte ha större än 40x40x40, eftersom jag inte har ett makroobjektiv, bara 18-55mm. Nu när jag prövar så verkar ca 40 cm med nästan max zoom göra att bilden blir lagom stor. Om 60x60x60 så kommer jag nog för långt borta...! Stort stativ verkar vettigare än litet, och gråkort kan jag säkert hoppa.

Ett försök till summering, vad tycker ni?

1. Ljustält 40x40x40 + stort stativ + 2 lampor
2. Bara vit bakgrund + stort stativ + 2 lampor
3. Bättre förslag om jag missta något? ;)

Thanks guys!
 

masterdave

Medlem
Tack för alla svar, uppskattas verkligen!

Kommer som sagt ta alla bilder på vit bakgrund, tänkte köra på A3 (eller större om det behövs). Produkterna är som sagt väldigt små (ca 5x7cm), okomplicerade (inte som en ring med glans, eller andra detaljer).

Om det går att köra UTAN ljustält så vore det förstås enklare, men om det är bättre med - då kör jag definitivt med tält. Tror i sådana fall att jag ska ha den traditionell rundad form (inte kub) så man kan ta bild från ovan genom att sticka in kameran. Kan nog inte ha större än 40x40x40, eftersom jag inte har ett makroobjektiv, bara 18-55mm. Nu när jag prövar så verkar ca 40 cm med nästan max zoom göra att bilden blir lagom stor. Om 60x60x60 så kommer jag nog för långt borta...! Stort stativ verkar vettigare än litet, och gråkort kan jag säkert hoppa.

Ett försök till summering, vad tycker ni?

1. Ljustält 40x40x40 + stort stativ + 2 lampor
2. Bara vit bakgrund + stort stativ + 2 lampor
3. Bättre förslag om jag missta något? ;)

Thanks guys!



...för visst behöver jag väl stativ? Skulle det räcka med bara vitt papper och ljus så....! :)
 

tommypeters

Aktiv medlem
Du behöver ett stativ, som nämnt med någon form av bom så du kan fota rakt uppifrån. Sedan styr du hela fotograferingen från en dator med EOS Utility, så får du bilderna direkt i datorn samt slipper röra kameran när du ska knäppa en bild.
 

masterdave

Medlem
Du behöver ett stativ, som nämnt med någon form av bom så du kan fota rakt uppifrån. Sedan styr du hela fotograferingen från en dator med EOS Utility, så får du bilderna direkt i datorn samt slipper röra kameran när du ska knäppa en bild.
Tack, låter smart! Så alltså..... stativ + ljustält + 2 lampor? Eller kan man bara köra vit bakgrund med vettig ljussättning på ngt sätt? ;)
 
ANNONS