Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Hallå igen!

Tänkte uppdatera er lite om hur det slutade, vet att det var några som ville veta iallafall. Detta var ju dock ett tag sen, men har haft fullt upp så har inte riktigt haft tid för att kolla fotosidan på ett tag.

Hur som helst!

Hon ringde upp eftersom det var lättare att förklara via telefon. Då frågade hon återigen om provfotografering - jag sa att det inte var möjligt eftersom bara det blir en heldag som jag varken har tid eller råd med. Hon blev då sur.

När jag (lugnt och sansat) sa att hon nog får börja kolla efter andra, eller kanske ta kontakt med den personen som skulle göra det gratis blev hon nästintill förbannad och sa "ja men då struntar vi väl i att dokumentera hela bröllopet och så tar vi bara porträtt!!! Det känns ju förjävligt".
Jag sa då att jag förstår att hon vill ha på hela dagen men att det var just därför jag inte kunde hjälpa henne. Jag sa också att om hon verkligen inte skulle hitta någon som gör det för det priset hon vill får hon gärna komma tillbaka till mig för att diskutera något med rimligare villkor. Hon blev då ännu argare och började prata om att hon ville boka fotograf NU.

Hon fortsatte förklara och slingra sig ett tag medan jag var tyst. Till slut förstod hon iallafall att det inte var någon idé så då kom vi överens om att hon skulle leta efter en annan fotograf, tipsade till och med om några jag vet är bra.

Det slutade med att jag sa "ha det så bra och lycka till med sökandet och bröllopet och allt!" Hon fnös, hånskrattade och sa "mh ja men visst ha det så jävla bra, hejdå".

Så det var väl allt. Ni får tycka att jag är mesig om ni vill, men jag gillar iallafall inte att antingen sluta svara folk eller skiljas utan att det känns som att jag gjort rätt för mig.
Hur som helst hade det nog inte blivit en så himla bra dag om jag hade gått med på det, som många av er sa. Ingen supertrevlig människa alltså.
 

afe

Aktiv medlem
Du gjorde nog rätt val - som jag ser det fanns det ingen möjlighet att göra den kunden nöjd
 

Danne B

Aktiv medlem
Hej jag fotade mitt forsta brollop i juni i ar. Jag var bekant med bruden och gjorde klart att jag inte hade fotat brollop forut, men hon ville prompt ha mig for hon gillade min stil. Jag tog 500 euro for 4 timmar. Hon fick alla bilder oredigerade high res jpgs, samt ca 150 redigerade.

Det var otroligt tidskravande, jag la ned mycket tid pa planering samt otroligt mycket tid pa efterarbetningen (oredigerat ar ju aldrig riktigt oredigerat...)

Jag betalar ingen moms pa min inkomst da jag ar momsbefriad men betalar inkomst skatt pa ca 30 procent.

Det viktigaste ar att vara extremt tydlig innan for att inte fa nagra missforstand. Jag var tvungen att lamna kl 8, just nar talen holl pa som bast, men det var ok da det var klargjort redan under forsta motet.

4000 for en svensk brollopsfotograf ar lojligt billigt. Jag bor pa Malta och var nojd med mina 500 euro for 4 timmars fotande.

Mvh
Anne
Tror du glömmer bort en "viss" tid. ;)
 

ZinneD

Aktiv medlem
Du gjorde helt rätt och har gått med hedern i behåll ur detta.

Denna kunden kommer antagligen inte att bli nöjd med någon annan heller utan kommer få krypa till korset ifall det ska bli något fotograferat alls.
 

Tell

Aktiv medlem
Haha, den där kunden verkar skylla allt på dig att hennes bröllop gick åt helvete. Nä hon har nog en skruv rubbad nånstans, så du gjorde helt o hållet rätt!
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Bra beslut och föredömligt hanterat av TS!

Jag tror att inte så få människor skulle ha bemött en så hemsk kund med antingen spydighet eller genom att bli lika arg tillbaka. Istället verkar Nessima ha fortsatt på ett respektfullt och vänligt sätt, och framför allt fortsatt att vara saklig till och med när kunden flippar ur. Det har inget med mesighet att göra, som Nessima säger, utan visar på karaktärsstyrka!

Som flera påpekat tidigare - denna kund hade aldrig blivit nöjd oavsett resultat.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Instämmer med Johan. Lägg det här bakom dig och se framåt. Det finns en anledning till att vindrutan är såååå mycket större än backspegeln. Lycka till med din fotografering i framtiden ! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Tänkte uppdatera er lite om hur det slutade, vet att det var några som ville veta iallafall. Detta var ju dock ett tag sen, men har haft fullt upp så har inte riktigt haft tid för att kolla fotosidan på ett tag.

...

Ingen supertrevlig människa alltså.
Föredömligt bra agerat av dig! Stackars kvinnans blivande man ...
 

iSolen.se

Guest
...
Det slutade med att jag sa "ha det så bra och lycka till med sökandet och bröllopet och allt!" Hon fnös, hånskrattade och sa "mh ja men visst ha det så jävla bra, hejdå".

Så det var väl allt. Ni får tycka att jag är mesig om ni vill, men jag gillar iallafall inte att antingen sluta svara folk eller skiljas utan att det känns som att jag gjort rätt för mig.
Hur som helst hade det nog inte blivit en så himla bra dag om jag hade gått med på det, som många av er sa. Ingen supertrevlig människa alltså.
Jag tyckte du avslutade på ett korrekt och bra sätt som gör att du kan gå rakryggat därifrån.

Bra gjort!
 

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Mesigt? Jag kan inte tänka mig ett bättre och coolare sätt att hantera situationen. Bra att du var tydlig nu så att de har tid på sig att leta efter någon annan och bra för dig att du klippte den kontakten innan den kostade dig mer tid, engagemang och magont.

Jag jobbar inte själv som fotograf men känner igen tongångarna, vissa kunder är så sjukt drivna i att få folk att dansa efter sin pipa... Skönt om man kan slippa dem och med ökad erfarenhet och inte minst ålder blir de lättare att hantera.

Bra jobbat hörru! Hade jag inte redan varit gift hade du fått fota mitt bröllop och fan vad deg du hade fått ;)

/Henning
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Jag har läst tråden och tycker det verkar väldigt tråkigt hur det skär sig så mellan två parter som egentligen har mycket att vinna på ett samarbete. Jag tror det handlar mycket om hur man kommer in i en deal. Lite mer tydlighet och styrka initialt från din sida kan jag tänka mig hade lett dels till ett schysst jobb för din del och fina foton till ett bra pris för deras del. Jag tror vi alla har mycket att lära oss från detta och att tråden fått så många kommentarer visar ju på att ämnet rör upp mycket känslor.

Själv har jag ingen handpenning i mitt avtal än men jag vet, jag bara VET att när kunden som avbokar sin fotografering och jag tackat nej till andra för den helgen och står helt arbetslös kommer leda till att jag inför den biten.
Men man sitter där med avtalet i ordbehandlaren och är så sjukt mån om att få några kunder överhuvudtaget att man inte vågar ställa kraven man borde.

Sen är ju grejjen lite att jag tror man måste känna en del kärlek för sina bröllopspar för att få de där magiska bilderna. Jag hade INTE velat åka och fota ett par där jag kännt att det funnits spänningar pga. att man förhandlat hätskt innan.

Allt väl!
 

skymningsregn

Ny medlem
Jag ska nog börja med att säga att jag aldrig tar uppdrag av privatpersoner beroende på lönsamhet och kundnöjdhet i princip inte går att kombinera.

Det enklaste sättet för dig är att lämna en offert på arbetet och kom ihåg att det är dom som har önskemål, men du bestämmer vad du vill leverera i offerten.

Om jag skulle offerera utifrån den information du har angett så skulle min offert se ut så här (med ett fiktivt timpris på 500 kr inkl moms):

Företaget offererar följande avseende heldagsfotografering av Nisse Hult och Jane Does bröllop i Pengalösa kyrka den 31 november 2013. Uppdraget omfattar fotografering mellan 08:00 och 22:00. 700 bilder levereras i jpg-format i en storlek om minst 2000x3000 pixlar senast 7 bankdagar efter avslutad fotografering. [Villkor gällande upphovsrätt och bildanvändande skrivs här] Företaget förbinder sig att följa svensk lag och tillämpliga avtal avseende arbetsrätt.

24 h fotografering på plats 12 000 kr
18 h helgtillägg, lägre 2 250 kr
6 h helgtillägg, högre 1 500 kr
72 h bildhantering 36 000 kr
SUMMA 51 750 kr
Samtliga priser inkl moms. Restid, traktamente och övriga reskostnader kan tillkomma.

[Betalningsvillkor skrivs här]

Offerten är giltig till och med 10 oktober 2013.

[Villkor för offertens godkännandeskrivs här]

Hur kommer jag fram till detta då? Jo, för att lyckas med 700 bilder som är värda att leverera så har jag räknat på att det går åt två fotografer och att det räcker med en fotograf mellan 8 och 11 samt 20 till 22. Eftersom det är omöjligt att klara detta på egen hand måste jag anställa två fotografer och vår arbetstider kommer då att vara 8-17, 11-20 samt 13-22 (alla har en timmes rast). Arbetet pågår på OB-tid så jag har lagt på 25 % på arbetstid som ligger mellan 8 och 18 (helgtillägg lägre) och 50 % på arbetstid efter 18 (helgtillägg högre). Redigeringen har jag räknat att enligt formeln en timme fotografering ger tre timmars bildbehandling. Att det ska ta sju bankdagar innan leverans är för att undvika en diskussion om det är kalenderdagar, arbetsdagar eller några andra dagar och att redigeringspriset är beräknat på normal arbetstid.

Om det skulle vara kort om tid till fotograferingstidpunkten, t.ex. att den är om två veckor, skulle jag utan att blinka lägga på 50 % på totalsumman i expressavgift och offertens giltighetstid skulle vara max tre dagar.

Brudparet kommer antingen att tacka nej, ignorera det eller försöka pruta. Om de försöker pruta så är det två parametrar som går att ändra på (vi förutsätter att det inte går att flytta bröllopet till dagtid vardag):
- Antalet fotograferingstimmar
- Antalet bilder
Men de kommer att klaga på högt timpris, men då är det bara att svara att vårt företag tycker att det är viktigt att hålla oss inom ramen för gällande lagar och avtal.

Det här kan verka hårt, men faktum är att det är på gränsen att bärplockarna i Västerbotten har bättre villkor än fotografer just nu och det beror på att man tror att man måste acceptera kundens krav.
Det bästa jag läst på länge.
 

skymningsregn

Ny medlem
Hallå igen!

Tänkte uppdatera er lite om hur det slutade, vet att det var några som ville veta iallafall. Detta var ju dock ett tag sen, men har haft fullt upp så har inte riktigt haft tid för att kolla fotosidan på ett tag.

Hur som helst!

Hon ringde upp eftersom det var lättare att förklara via telefon. Då frågade hon återigen om provfotografering - jag sa att det inte var möjligt eftersom bara det blir en heldag som jag varken har tid eller råd med. Hon blev då sur.

När jag (lugnt och sansat) sa att hon nog får börja kolla efter andra, eller kanske ta kontakt med den personen som skulle göra det gratis blev hon nästintill förbannad och sa "ja men då struntar vi väl i att dokumentera hela bröllopet och så tar vi bara porträtt!!! Det känns ju förjävligt".
Jag sa då att jag förstår att hon vill ha på hela dagen men att det var just därför jag inte kunde hjälpa henne. Jag sa också att om hon verkligen inte skulle hitta någon som gör det för det priset hon vill får hon gärna komma tillbaka till mig för att diskutera något med rimligare villkor. Hon blev då ännu argare och började prata om att hon ville boka fotograf NU.

Hon fortsatte förklara och slingra sig ett tag medan jag var tyst. Till slut förstod hon iallafall att det inte var någon idé så då kom vi överens om att hon skulle leta efter en annan fotograf, tipsade till och med om några jag vet är bra.

Det slutade med att jag sa "ha det så bra och lycka till med sökandet och bröllopet och allt!" Hon fnös, hånskrattade och sa "mh ja men visst ha det så jävla bra, hejdå".

Så det var väl allt. Ni får tycka att jag är mesig om ni vill, men jag gillar iallafall inte att antingen sluta svara folk eller skiljas utan att det känns som att jag gjort rätt för mig.
Hur som helst hade det nog inte blivit en så himla bra dag om jag hade gått med på det, som många av er sa. Ingen supertrevlig människa alltså.
Skitbra gjort! Jag önskar själv att jag hade lyssnat på varningsklockorna och tackat nej till ett bröllop i somras som slutade skitdåligt.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Lysande och nyttigt för många

jag ska nog börja med att säga att jag aldrig tar uppdrag av privatpersoner beroende på lönsamhet och kundnöjdhet i princip inte går att kombinera.

Det enklaste sättet för dig är att lämna en offert på arbetet och kom ihåg att det är dom som har önskemål, men du bestämmer vad du vill leverera i offerten.

Om jag skulle offerera utifrån den information du har angett så skulle min offert se ut så här (med ett fiktivt timpris på 500 kr inkl moms):

företaget offererar följande avseende heldagsfotografering av nisse hult och jane does bröllop i pengalösa kyrka den 31 november 2013. Uppdraget omfattar fotografering mellan 08:00 och 22:00. 700 bilder levereras i jpg-format i en storlek om minst 2000x3000 pixlar senast 7 bankdagar efter avslutad fotografering. [villkor gällande upphovsrätt och bildanvändande skrivs här] företaget förbinder sig att följa svensk lag och tillämpliga avtal avseende arbetsrätt.

24 h fotografering på plats 12 000 kr
18 h helgtillägg, lägre 2 250 kr
6 h helgtillägg, högre 1 500 kr
72 h bildhantering 36 000 kr
summa 51 750 kr
samtliga priser inkl moms. Restid, traktamente och övriga reskostnader kan tillkomma.

[betalningsvillkor skrivs här]

offerten är giltig till och med 10 oktober 2013.

[villkor för offertens godkännandeskrivs här]

hur kommer jag fram till detta då? Jo, för att lyckas med 700 bilder som är värda att leverera så har jag räknat på att det går åt två fotografer och att det räcker med en fotograf mellan 8 och 11 samt 20 till 22. Eftersom det är omöjligt att klara detta på egen hand måste jag anställa två fotografer och vår arbetstider kommer då att vara 8-17, 11-20 samt 13-22 (alla har en timmes rast). Arbetet pågår på ob-tid så jag har lagt på 25 % på arbetstid som ligger mellan 8 och 18 (helgtillägg lägre) och 50 % på arbetstid efter 18 (helgtillägg högre). Redigeringen har jag räknat att enligt formeln en timme fotografering ger tre timmars bildbehandling. Att det ska ta sju bankdagar innan leverans är för att undvika en diskussion om det är kalenderdagar, arbetsdagar eller några andra dagar och att redigeringspriset är beräknat på normal arbetstid.

Om det skulle vara kort om tid till fotograferingstidpunkten, t.ex. Att den är om två veckor, skulle jag utan att blinka lägga på 50 % på totalsumman i expressavgift och offertens giltighetstid skulle vara max tre dagar.

Brudparet kommer antingen att tacka nej, ignorera det eller försöka pruta. Om de försöker pruta så är det två parametrar som går att ändra på (vi förutsätter att det inte går att flytta bröllopet till dagtid vardag):
- antalet fotograferingstimmar
- antalet bilder
men de kommer att klaga på högt timpris, men då är det bara att svara att vårt företag tycker att det är viktigt att hålla oss inom ramen för gällande lagar och avtal.

Det här kan verka hårt, men faktum är att det är på gränsen att bärplockarna i västerbotten har bättre villkor än fotografer just nu och det beror på att man tror att man måste acceptera kundens krav.
mycket bra!
 
ANNONS