Annons

Tips på videohuvud till 1000mm, APS-C, 5,5 kg, och 1080p?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

pipur

Aktiv medlem
Förra sommaren började jag leka lite med att filma lite under fågelsessionerna, jag fick mersmak.

Dock skulle jag vilja kunna panorera lite, följa ett objekt, jämfört med det statistika som var enda möjligheten med det gimbal-huvud jag använde.

Jag får dock för mig att det krävs värsta Sachtler-huvudet för att kunna panorera smått och mjukt med den bildvinkel och vikt som är aktuell här.

Skriver därför för att jag hoppas på insatta tips om något billigare videohuvud som ändå kan fixa biffen, åtminstone "good enough" för de första stegen liksom... :)

Mitt stativ kan utrustas med 75 mm "bowl", plus att jag redan har ett nivelleringshuvud.

ALLA tankar välkomnas! :D
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske dessa

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=504HD

Manfrottos videohuvud är väldigt prisvärda. Tror inte du får något bättre för dessa pengar. Själv har jag ett Manfrotto från gamla 500-serien som jag köpte för strax över 2 lax innan den nya serien tog över. Jag har inga problem att panorera mjukt och följsamt med mitt 500:a + 2x extender.
 

pipur

Aktiv medlem
Jag har inga problem att panorera mjukt och följsamt med mitt 500:a + 2x extender.
Intressant!
Jag har förstås sneglat på Manfrotto, så himla mycket att välja på finns väl inte (vad jag känner till åtminstone) - men jag trodde nog inte att man skulle kunna få sådan kontroll och mjukhet som jag ser framför mig att jag vill ha. Vi talar trots allt om minst motsvarande 1600 mm brännvidd, och t.o.m. mer med vissa tekniker.

Tack Tony!
 

pipur

Aktiv medlem
Jag har sett att Benro fått rätt bra omdömen i en del tester, att de skulle vara mer prisvärda än Manfrottos.
Detta är blott andra gången jag vågar fråga på forumet, och jag är redan glatt imponerad över den hjälp och de goda råd som finns att få!

Tack Magnus, jag har såklart sett även Benros huvud, men det betyder mycket att faktiskt höra en konkret rekommendation! :)
 

Niklasan

Aktiv medlem
Ser användbart ut. Monteringsplattan, är den ArcaSwiss, eller någon annan standard?
Det är inte arca swiss. Det är en så kallad "slide-in Video (QR10" ) men den är kompatibel med exempelvis Sachler. Fungera så att du sätter in kameran uppifrån och då låser plattan fast automatiskt. Magnus har monterat ett QRC fäste för arca plattor på Benros H8 videoplatta.
 

amaster

Aktiv medlem
Förra sommaren började jag leka lite med att filma lite under fågelsessionerna, jag fick mersmak.
Är i exakt samma situation. När man samlat på sig bilder på de vanligaste fåglarna är det en ny utmaning att filma dem. Har provat med Manfrottos MVH500, men det är för klent för 500mm/f4 Jag kikade runt en hel del men fastnade till slut för Sirui VH-15. Bland annat för att jag inte ville köpa nytt stativ, det här huvudet behöver ingen bowl.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2687531

Det ska klara 10 kg. Hyfsat stabilt, men att panorera utan skakning med 500mm är fortfarande inte helt plättlätt.

/Henrik
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du vill ha mjuka o fina panoreringar. Det enda vettiga jag har kunnat testa är Manfrottos 504.

Idé: Desto längre "pinne" man har för att röra kameran, desto mjukare blir rörelsen.
Förläng pinnen! kostar bara lite tejp.
problemet som till slut uppstår är väl att kunna se displayen...

Filma i 4K och visa i HD, däremellan får det plats en hel del bildstabilisering i post.
 

amaster

Aktiv medlem
Du vill ha mjuka o fina panoreringar. Det enda vettiga jag har kunnat testa är Manfrottos 504.

Idé: Desto längre "pinne" man har för att röra kameran, desto mjukare blir rörelsen.
Förläng pinnen! kostar bara lite tejp.
problemet som till slut uppstår är väl att kunna se displayen...

Filma i 4K och visa i HD, däremellan får det plats en hel del bildstabilisering i post.
Du har naturligtvis rätt. De befintliga pinnen på VH-50 är teleskopisk och kan bli rätt lång, men hittills (efter en timmes övning) har jag inte lyckats få till en bra rörelse med 500mm f/4. Med kortare brännvidder (läs mindre belastning) går det bättre, men då behövs andra sidan inte så kraftigt videohuvud.

Jag gissar att det är som med vanlig stillbild - övning ger färdighet. Och så får man hoppas att det man filmar är så intressant att betraktare inte lägger märke till eventuella panoreringsproblem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Varför blandar du in fokus???

En annan sak jag försöker undvika är att panorera med händerna. Håll handen stilla och flytta kroppen istället, det ger jämnare rörelse. Men om det funkar med flygande fågel o 1000mm....
 

pipur

Aktiv medlem
Idé: Desto längre "pinne" man har för att röra kameran, desto mjukare blir rörelsen.
Förläng pinnen!
Låter inte alls som en dum idé, tack för tipset! Har tyvärr inte 4K.

Det blev ett Benro H8, beställde nyss. Lite hastigt, men det var ju fyndpris på under halva listpriset och till synes ett kompetent huvud.

Tack för alla tipsen, det ska bli spännande att se hur jag lyckas. Övning ger med tiden förhoppningsvis färdighet som sagt, men jag anar att flygande pippisar lär få vänta på att bli filmade... :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nivelleringshuvud tycker jag är en klar fördel. Att få huvudet i balans går ju väldigt snabbt.
Ett tips för mjukare panorering är att dra spaken med hjälp av ett gummiband, värt att testa.
 

pipur

Aktiv medlem
Jag köpte ett Benro H8 med 75 mm bowl. Jag tycker att det fungerar fint med supertelen.
Magnus, jag försöker nu hitta och beställa lämpligt arca-swiss snabbfäste.

En variant är förstås det som du har, med flip-lock. Men jag lutar åt att jag istället vill ha ett med skruvlås. Jag har dock inte lyckats hitta breddmåttet på huvudets topplatta - och det behöver jag för att veta ifall knoppen på snabbfästets låsskruv hamnar utanför topplattan eller inte.

Så jag undrar om du möjligtvis kan tänka dig att mäta bredden...? Skulle vara tacksamt! :)
 
ANNONS