Annons

Höga kusten

Produkter
(logga in för att koppla)

mattew

Aktiv medlem
Hej
Har planerat en 72 timmars fotoresa till höga kusten, bor över i Härnösand och Köpmanholmen. vi åker imorgon 30/4 2015. Tips om fina fotoplatser emottages tacksamt!
mvh
Mattias
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Några givna...
Rotsidan, Bönhamn, Norrfällsviken, Ulvön, Mannaminne, Högbonden och Slåttdalsskrevan i Skuleskogens nationalpark.
Mycket trevlig grönska hittas på Villa Fraxinus.
 

bildsten

Aktiv medlem
Och allra längst upp i norra delen av Världsarvet har du Skags Udde.
Det går ju även att åka båt ut till Trysunda och Ulvön, kolla om de går från Köpmanholmen.

Själv ska jag upp nästa vecka troligen och vara med på montering av en större flytbrygga på en plats som heter Killingsnäs och som ligger utmed vägen till Skags Udde.
 

Sauron

Aktiv medlem
Uppvuxen i Åmynnet (några kilometer från Köpmanholmen) som jag är kan jag varmt rekommendera Trysunda. Det går turbåtar från kajen i Köpmanholmen som också trafikerar Ulvön, en annan pärla bland många. Mjältön (Sveriges högsta ö) får man nog ta sig till med privatbåt, men det går kanske att få lift med någon som tar sig från Ulvön till Baggviken där många fritidsbåtar övernattar (så här års är det nog inte så många dock). Från Baggviken går en vandringsled upp till toppen som ger fin utsikt över Ulvön och ner mot Mjällom.

Sedan har några nämnt andra fina platser här. Skuleberget är också värt att besöka. Det når du när du passerat Docksta söderifrån och precis skall in i Skuleskogen.

Jag har sedan många år bosatt mig i södern och får lite hemlängtan när jag skriver detta!

Trevlig resa!

/Roger

P.S. Glöm inte att besöka Naturkompaniets Fjällrävenbutik nära Själevad - gigantisk outletaffär av fjällrävenkläder (ligger i ursprungliga fjällrävenfabriken).
 

Rob Vestin

Medlem
Skuleskogens Nationalpark!

På fastlandet finns Skuleskogens nationalpark, med riktigt gammal skog, sjukt mycket mossa och sånt, dra i mättnadsreglaget och du har en utställningsbild, garanterat. Det finns ett spektakulärt vattenfall om du går in i parken från Näske sidan (Norra ingången), var försiktig om du skall ner där och fota, undertecknad ramlade i slänten och kameran åkte ner i floden, det var en nära-döden upplevelse jag inte önskar någon.
Slåtterdalsskrevan, mitt i parken, där tar du lätt årets bild.
Lycka till, det kommer ju att blåsa och regna vad jag förstått, så förutsättningarna för foto är ju tveklöst de bästa.

/Rob
 
ANNONS