Annons

Hjälp mig välja! Behöver er expertis.

Produkter
(logga in för att koppla)

P13

Aktiv medlem
Om vi bortser ser ifrån storleken för en stud eftersom den är både subjektiv och i viss mån beroende på vad man anser stort eller litet I detta sammahang. En 6d låter väl bra, har själv Fuji x t1 och även Sony a77 samt några Canon hus. Fuji och Sony är i min mening kanske inte direkta "nybörjarehus" . Jag rekommenderar också 6D som är relativ behändig och som det dessutom finns en uppsjö av bra begagnade objektiv att "växa" in i. Det enda negativa jag kan se med 6d är att AF kanske inte är lämpat till sport och fågel om det intresset skulle bli stort. Det är dock ett stort steg upp ifrån trådskaparens nuvarande hus.

För barn som leker och hoppar omkring funkar alla nämda hus ( med rätt objektiv) 6D är också bra för högre ISO (dåligt ljus) och är bättre rustad för kortskäpedjup (beror dock återigen på val av objektiv)

Mitt tips är dock att åka till mediamarkt eller liknande och klämma och känna på husen för att få en uppfattning av storleken samt hur de känns i handen. Är själv barnsligt kär i både Sony och Fuji men Canon är väldigt bra utformad och lätt att hantera. Känns helt enkelt skön i handen och logisk utformad (det kan jag dock inte säga om varken Fuji eller Sony)

Allt detta utgår givetvis ifrån mina erfarenheter samt storlek på händer och det faktum att jag ofta bär omkring på 3-4kg tunga klumpar.
Hej Robert, tack för din kommentar!
Skulle jag hitta en beggad 6D till bra pris känns det som ett vettigt alternativ, absolut! Stort steg upp ja, men hellre ha nåt att växa i än att känna sig begränsad :)
Men jag tror också som du skriver att det är klokt att åka och klämma på husen och se hur de ligger i handen. Sony har jag aldrig gillat men Fuji är jag öppen för! Fick tips om Fujix x100T som också lockat lite... Fördelen med Canon är att jag känner mig "hemma".

Slits helt klart en del mellan att välja något mindre (typ fujin ovan) och att gå all in och lägga pengar på en systemkamera som kanske kan få ett bredare användningsområde och som jag kan växa med. Hade jag haft råd hade jag köpt både en bra kamera att ha i fickan samt en ordentlig system...

Blir nog en kläm & känn-tur in till stan idag..!
 

P13

Aktiv medlem
Nej, det är den inte. Visserligen uppfyller världens minsta dslr Canon 100D inte andra krav som TS har, men även de nya systermodellerna 750D och 760D är påtagligt mindre än 6D till en bråkdel av priset. Utmärkta kameror som jag tror kan göra TS ganska nöjd. De är visserligen inte mindre och smidigare än 400D, men mycket bättre på alla sätt.
Hej, har sneglat lite på både 750/760D och de känns som rimliga alternativ båda två, både prismässigt och passar mina krav. 6D är också lockande men då måste jag hitta nån begagnad tror jag, annars skenar det iväg lite med priset... Har du åsikter/erfarenhet av 750D eller 760D..?
 

P13

Aktiv medlem
Hej igen!

Siten med storleksjämförelse var toppen, tack för den länken!

Är smidighet ett krav, fast 35mm ekv OK, och skall gå bra i gatufoto är ju X100 så mycket mindre att ta med i. Den lägre vikten, 3 hekto, till vilket objektiv för 6D skall läggas, har betydelse om man har kameran med en hel dag
XT-1 med pannkakan 27mm är även den ca 3 hekto lättare och 5 mm djupare, även här utan att ha satt på objektiv på 6D. Dock lär Canon's 40mm vara någt vassare än Fuji's 27 (41mm ekv).

Men, förutom som mustanggt klokt råder, att gå och se i verkligheten, googla på kamerorna och läs vad som skrivs och ta det som en del i beslutet.

-J!.
Hej, efter att ha kollat runt lite känns ju Fujis XT-1 som ett väldigt lockande alternativ, mycket kamera i behändigt format! Ska åka in till stan och klämma & känna lite idag (klokt råd) och se hur den känns i handen. Dock känns det lite läskigt att överge trygga Canon och ge sig i kast med ett system som för mig är obekant... Men med tanke på mina krav och hur jag använder kameran så känns det verkligen som ett bra och smidigt val. Hm...
 
ANNONS